یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

«امسال ۱۰۰هزار هکتار درختکاری می‌شود». معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این خبر به همشهری گفت: تاکنون عملیات اجرایی ۲۰هزار هکتار از ۱۰۰هزار هکتار درختکاری به پایان رسیده و عملیات اجرایی۰۸هزار هکتار باقیمانده هم در فصل بهار به اتمام می‌رسد.

جنگل کاری

مهندس بهزاد انگورج تقوي، همزمان با روز درختكاري، سرانه جنگل در كشور را 1700مترمربع اعلام كرد و افزود: براساس قانون افزايش بهره‌وري بايد اين ميزان سرانه طي 10سال به 2500مترمربع افزايش يابد.

به گفته وي، سرانه جهاني جنگل، حدود7 تا 8هزار مترمربع است و كشور ما تا رسيدن به اين شاخص، فاصله بسيار دارد اما به‌طور مشخص سرانه جنگل دركشور بايد به 2500مترمربع برسد. انگورج تقوي در ادامه خاطرنشان كرد: به موجب مصوبه دولت، سازمان جنگل‌ها ومراتع مكلف به تهيه طرح براي تمام سطوح جنگلي كشور است؛رويكرد سازمان هم دراجراي اين طرح، توانمندي جوامع محلي و توسعه مشاركت مردمي است. به گفته اين مقام مسئول، بررسي‌ها حاكي از آن است كه در كشور ما به‌دليل محدوديت‌هاي اكولوژيكي، سطوح جنگلي نمي‌تواند بيش از 20ميليون هكتار افزايش يابد (درحال حاضر سطوح جنگل‌هاي كشور 3.14ميليون هكتار است) ؛ اما رسيدن به 20ميليون هكتار هم تنها با مشاركت مردم دست يافتني است. در واقع در طول 7سال آينده، هر ايراني بايد 200اصله نهال بكارد تا به سرانه مطلوب جنگل برسيم.

  • توزيع نهال هدفمند

دكتر غلامرضا هادربادي، مديركل دفتر ترويج و مشاركت‌هاي مردمي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور هم با اعلام اينكه سالانه 35ميليون نهال در نهالستان‌هاي منابع طبيعي و بخش خصوصي توليد و در عرصه‌هاي مختلف كاشته مي‌شود، به همشهري گفت: از امسال سياست سازمان جنگل‌ها و مراتع، توزيع نهال هدفمند است با اين توضيح كه نهال‌هاي گلداني جاي نهال‌هاي با ريشه لخت را مي‌گيرد كه هم ماندگاري آن بيشتر است و هم مردم و متقاضيان، آنچه را دوست دارند براي كاشت انتخاب مي‌كنند. به گفته هادربادي، با هدفمند شدن توزيع نهال، كارشناسان منابع طبيعي در سراسر كشور بر كاشت نهال نظارت مي‌كنند و متقاضيان از مشاوره فني آنها برخوردار مي‌شوند.بديهي است با اجراي اين فرايند، روند كاشت نهال و ماندگاري آن بيشتر مي‌شود. وي با اشاره به اينكه ميزان سرانه جنگل در كشور ما يك چهارم سرانه جهان و سرانه مرتع كشور 1.1هكتار (يك هفتم سرانه جهان) است، گفت: با آنكه 11اقليم از 13اقليم جهان در كشور ما وجود دارد اما بارندگي در كشور ما يك سوم متوسط جهان و ميزان تبخير در كشور 3برابر ميانگين جهاني است.

اين درحالي است كه برخلاف پايين بودن سرانه جنگل و مرتع در كشور، سرانه متوسط بيابان در كشور ما دوبرابر سرانه جهان است. اين آمارها نشان مي‌دهد كه بايد همه دست به‌دست هم بدهيم و براي ارتقاي وضعيت منابع طبيعي و حفظ آن تلاش كنيم زيرا حفظ سلامت، اشتغال‌زايي، امنيت غذايي و حفظ سفره‌هاي زير‌زميني آب در گرو حفاظت از منابع طبيعي است.

  • ضرورت استفاده از گونه‌هاي بومي براي فضاي سبز

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها ومراتع، همزمان با روز درختكاري با اشاره به اينكه امسال 18ميليون اصله نهال در نهالستان‌هاي منابع طبيعي در سراسر كشور توليد و كاشته شده است، تأكيد كرد: كاشت نهال‌هاي غيربومي علاوه برآنكه نيازمند آب فراوان است باعث بروز وشيوع انواع امراض وآفات مي‌شود برهمين اساس، از مسئولان شهري در سراسر كشور در خواست مي‌شود، براي ايجاد فضاي سبز شهري و توسعه آن، از گونه‌هاي بومي استفاده كنند.

کد خبر 327269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha