به گزارش مهر، كارشناس برنامه ريزي شهری گفت: موضوع اين است كه معادلهاي دو مجهولي، ميان میزان خودروهاي موجود و تعداد تلفات ناشي از تصادفات رانندگي در كشورمان، حاكم است.
شهرام جباري زادگان در توضيح اين موضوع با اشاره به اين كه به عنوان نمونه، تعداد وسايل نقليه آلمان با جمعيت تقريباً برابر با ايران، ۵ برابر كشورمان است، گفت: اين در شرايطي است كه كشتههاي سالانه حوادث ترافيكي ايران با حدود ۱۷ هزار نفر، ۵ برابر این کشور اروپايي است كه هر سال در آن كمتر از ۳۵۰۰ نفر در جريان سوانح ترافيكي کشته میشوند.
وي با بيان اين كه ۵ عامل در ايمني رانندگي مورد تأکید است، افزود: اين عوامل، شامل عدم مصرف مشروبات الكلي، رعايت سرعت مجاز، استفاده از كلاه ايمني براي موتورسيكلت سواران، استفاده از كمربند ايمني براي راننده و سرنشينان و رعايت قوانين مربوط به ايمني كودكان از جمله استفاده از صندلي كودك است كه در كاهش مرگ و میر بسيار ضروري است.
جباري زادگان با اشاره به اين كه هر سال به طور متوسط يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر تصادف از دست ميدهند، اظهار كرد: در ۸۷ کشور جهان، شاهد افزايش و روند صعودی مرگ و مير ناشي از تصادفات و در بيش از ۱۰۰ كشور دنیا از جمله كشورمان نیز شاهد كاهش و روند نزولی كشتههاي تصادفات هستيم.
وي با بيان اين كه از هر ۵ نفر كه در تصادفات جان خود را از دست ميدهند، ۳ نفر در محدوده سنی ۱۵ تا ۴۴ سال، یعنی در سنینن مولد قرار دارند، تصريح كرد: از هر ۴ نفر كه در تصادفات كشته ميشوند، ۳ نفر مرد و يك نفر زن هستند.
اين كارشناس مسائل شهري در پايان با تأكيد بر اين كه علاوه بر ۵ عامل مورد تأکید در ايمني رانندگي، عوامل ديگري نيز در اين مهم مؤثراند، خاطرنشان كرد: ايمني وسيله نقليه، زيرساختهاي راه، سيستم درماني و قوانين مربوط به عابران پياده از جمله عوامل مؤثر در حوزه ايمنياند كه به منظور كاهش و كنترل تلفات ترافيكي ميبايست مورد توجه ویژه قرار گيرند.
نظر شما