یکشنبه ۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورشیان دارفور به مقر سربازان اتحادیه آفریقا حمله کرده و دستکم 12 سرباز این اتحادیه را کشتند.

خبرگزاری اتریش از خارطوم گزارش داد، اتحادیه آفریقا امروز (یکشنبه هشتم مهرماه) اعلام کرد، تعداد زیاد دیگری نیز مجروح شده اند.
آن گونه که نورالدین مزن، سخنگوی اتحادیه آفریقا اعلام کرد، بیش از 50 سرباز و کارمند دیگر نیز گم شده اند. این حادثه که شب گذشته رخ داده، بدترین حمله از نوع خود علیه نیروهای پاسدار صلح مستقر در منطقه بحران زده سودان است. وی گفت: «ما شوکه شده ایم.»
محافل نزدیک به نیروهای پاسدار صلح می گویند دستکم 1000 جنگجوی ارتش آزادیبخش سودان (SLA) یکشنبه شب به مقر هسکانیتا (Haskanita) در شمال دارفور حمله کرده اند. یک افسر اتحادیه آفریقا گفت: «جنگی میان شورشیان و دولت و اتحادیه آفریقا در جریان در گرفتن است.»

شورشیان: اتحادیه آفریقا بی طرف نیست
شورشیان پیش از این اعلام کرده بودند که نیروهای اتحادیه آفریقا بی طرف نیستند و از دولت هواداری می کنند. سال گذشته نیز تعداد بسیاری از سربازان این نیرو دچار خسارت شدند.
یک سخنگوی ارتش گفت: «برخی شورشیان به مقر هسکانیتا اتحادیه آفریقا حمله کرده اند.» گروه شورشی جنبش عدالت و برابری (JEM) این تلقی را رد می کند. عبدالعزیز نور الشهر، فرمانده این گروه در منطقه اعلام کرد که این گروه جنگجویانش را چهار روز پیش از هسکانیتا خارج کرده است. به گفته وی، ارتش سودان بوده است که از سه جهت به اتحادیه آفریقا حمله کرده بوده است.

7000 سرباز اتحادیه آفریقا در دارفور
سربازان اتحادیه آفریقا شامل 7000 سرباز در ژوئیه سال 2004 میلادی در دارفور مستقر شدند. این نیروها وظیفه دارند تا به درگیری ها در این منطقه پایان دهند، اما تاکنون در این ماموریت موفق نبوده اند. به زودی قرار است نیروهای حافظ صلح سازمان ملل نیز به این نیروها ملحق شوند. اولین واحدهای این نیروها که قرار است تعدادشان 26 هزار نفر باشد، قرار است در ماه اکتبر در این منطقه مستقر شوند. تا پایان ماه دسامبر نیز قرار است آنها مسوولت منطقه را بر عهده بگیرند.
چهار سال پیش شورشیانی که بیشتر آنها را غیراعراب تشکیل می دادند علیه دولت مرکزی خارطوم سر به شورش برداشتند. شبه نظامیان جنجاوید نیز برای فرونشاندن این شورش برخاستند. از آن زمان بنا به تخمین هایی که زده شده دستکم 200 هزار تن جان خود را از دست داده اند. در همین حال دولت شمار قربانیان را بسیار کمتر از این تعداد می‌داند.
کد خبر 32807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز