همشهری آنلاین: نصرالله افجه‌ای استاد هنر نقاشی‌خط سابقه این هنر را نه منحصر به ایران بلکه به درازای تاریخ و تصاویر انسان نخستین روی دیوار غارها می‌داند و معتقدست که زبان نقاشی خط زبان اشاره و تلویحی است.

افجه ای

به گزارش مهر؛ زمان شروع کار هنری‌اش را به خاطر ندارد اما روز جمعه ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۲۷ ساعت ۴ بعدازظهر را به خوبی به یاد دارد که مشغول کار هنری بوده و همان ساعت از رادیو خبر ترور ناموفق شاه پهلوی در دانشگاه تهران پخش شده است. می‌گوید همه می‌پرسند از چه زمانی کار هنری را شروع کرده‌ام و من می‌گویم اصلاً به خاطر ندارم از چه زمانی شروع نکرده‌ام. او اکنون در دهه هشتاد زندگی است و هر اثری که خلق می‌کند، خواهان بسیاری دارد چنان که در حراجی‌ها و نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی از جمله هنرمندان پرفروش محسوب می‌شود.

نصرالله‌ افجه‌ای ثمره یک عمر تلاش و زحماتش را درو می‌کند و از حاصل عمر هنری خود کاملا راضی و خرسند است و می‌گوید: این همه اجر صبری است که از آن شاخه نباتم دادند.

نصرالله افجه‌ای در سال ۱۳۱۲ در تهران به دنیا آمده و تحصیلات مقدماتی را در پایتخت گذرانده و موفق به گرفتن دیپلم هنری شده است. وی چندین دهه سابقه تمرکز روی هنرخطاطی دارد و با تکنیک های مختلف و مصالح و مواد متنوع در خوشنویسی نیز کار کرده و آثار متنوعی ‏را به وجود آورده است. نصرالله افجه ای در میان خوشنویسان ایرانی از نسل اول این گونه تجربه اندوزی ها و ترکیب کردن و گسترش دادن ‏امکانات خوشنویسی با مصالح نقاشی و سایر تکنیک های طراحی بوده و نمایشگاه‌های بسیاری از آثارش را در داخل و خارج از کشور برپا کرده است.‏

نصرالله افجه ای به دریافت نشان درجه ۱ هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نایل شده است و‏ در هفتمین همایش چهره های ماندگار در آبان ماه ۱۳۸۷ به عنوان چهره برگزیده در رشته خوشنویسی انتخاب شد.

ریتم، ویژگی کارهای اوست و از همان الگوی قدیمی سیاه مشق در کارهایش پیروی می کند و به کلام ‏نیز با حفظ معنای آن، میدان می دهد. کارهایش پرداختی محکم و اجرایی چشم نواز دارند.‏

برخی از هنرمندان شروع خاصی را برای هنر نقاشی‌خط در نظر دارند و ابداع آن را به هنرمند خاصی نسبت می دهند. اما او اعتقاد دارد؛نقاشی خط به زمان و مکان مشخصی مربوط نمی شود بلکه عمر آن به درازای هنر انسان است. از همان زمان که انسان روی دیواره غارها تصاویر و اشکالی را رسم می کرد و به زبان اشاره و گرافیک مقصودش را به دیگران می فهماند، از همان زمان نیز هنر نقاشی‌خط بوده است.

کد خبر 328864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha