به گزارش ايسنا، میرقسمت موسوی، سیدمحمدحسین میرمحمدی، محسن علیمردانی، عبدالرحمان رستمیان، نادر قاضیپور، مهرداد لاهوتی، علیرضا سلیمی، حسن کامران، عوض حیدرپور و سیدمهدی موسوینژاد به عنوان مخالف لایحه بودجه صحبت كردند
ميتوانيد اهم صحبتهاي نمايندگان مخالف بودجه را در جدول زير بخوانيد:
نام نماينده
|
اظهارات
|
عبدالرحمن رستمیان
|
- مالیات کالاهای آسیب رسان میتواند برای دولت درآمد داشته باشد اما متاسفانه در این مورد کوتاهی شده است. به عنوان مثال دربارهی سیگار و مساله خرده فروشی آن قرار شد جلسهای با مسئولان وزارت اقتصاد برگزار شود که متاسفانه در این مورد هم مالیات آن را دریافت نکردند که این مساله هم باید در سال جاری اتفاق بیفتد.
- مالیات ما پلکانی نیست و مطمئن باشید اگر به همین منوال پیش رود اختلافات زیاد میشود و ما باید بتوانیم در مورد مالیات بر آمد و سود سیستمی را به منظور نظارت در نظر گیریم.
- به عنوان مثال حقوق گمرکی کالاهای خارجی باید افزایش داده شود که این اتفاق هم نمیافتد. در حالی که درآمد یک درصدی بر کالاهای مصرفی 3000 میلیارد برای کشور درآمد دارد.
- کسب درآمدها باید شاخص پذیر باشد تا کسی جسارت نکند پارتی بازی کند. به این نکته هم باید توجه داشته باشیم که روستاها در صندوق توسعه ملی دیده نشدهاند. در حالی که باید همهی این گزینهها مد نظر قرار گیرند. معتقد هستم این مشکلات و نواقص اگر رفع شود به نفع کشور است.
|
محسن علیمردان؛ نماینده مردم زنجان
|
- انتظار میرفت در بودجه 95 بیش از این به ایجاد اشتغال و حمایت از تولید پرداخته میشد، اما متاسفانه هزینهها افزایش یافته و درآمدها متناسب با افزایش هزینهها نبوده است.
- بخش قابل توجهی از منابع هم معمولا محقق نمیشود. خوب بود کمیسیون تلفیق و دولت گزارش میداد که عملکرد منابع و درآمدها در سال گذشته چه بود. چرا که وقتی خطای بالای 20 درصد در این زمینه وجود داشته باشد بودجه نیز نه تنها اثر بخش نیست بلکه باعث نابسامانی در هزینهها میشود.
- هزینههای جاری در بودجه 95 را مغایر اقتصاد مقاومتی است.
- در حالی که بر اساس قانون افزایش اعتبارات هزینهای دولت باید سالیانه 2 درصد کمتر از نرخ تورم باشد اما در بودجهی 95 این موضوع به فراموشی سپرده شده است. نکته دیگر این که هر ساله 85 درصد مبلغ طرحهای آبیاری تحت فشار به صورت بلاعوض به بخش تعاونی و خصوصی پرداخت میشود اما امسال این حکم به غلط تغییر کرده است؛ در حالی که این موضوع به بخش کشاورزی و اشتغال صدمه وارد میکند و موجب هدر رفت آب در بخش کشاورزی خواهد شد.
|
میرقسمت موسوی
|
- یکی از مواردی که در سالهای 94 و 95 با آن مواجه هستیم بحث بیکاری است. بیکاری یکی از مشکلات عمدهای است که در جامعه وجود دارد. در این مورد بحثهای زیادی میشود و نظریات بسیاری مطرح میشود اما در عمل یکی از مشکلات ما همین مسأله است.
- یکی از نقصهای بودجه سال 95 این است که بیکاری چگونه باید برطرف شود؟ دولت چه تمهیداتی در بودجه برای رفع بیکاری قرار داده است؟ این بودجه چقدر برای رفع دغدغه جوانان عملیاتی است؟
- بحث دیگر مربوط به واحدهای تولیدی در کشور است. در شعار همه به آن میپردازند. همیشه میگوییم سرمایه در گردش برای رفع موانع تولید لازم است، اما در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی یا تعطیل و یا نیمهتعطیل هستند. در این شرایط چگونه میخواهند با کالاهای دنیا رقابت کنند؟ اکثر این واحدها ورشکسته هستند و برخی صاحبان آنها در زنداناند و نمیتوانند پاسخگوی مطالبات کارگران باشند.
- آیا در سال 95 بودجه میتواند تولید داخلی را رونق بخشد؟ چه اقدام و عملی در این رابطه در بودجه دیده میشود؟ چگونه میخواهیم تولید را رقابتی و مردم را به مصرف کالاهای داخلی تشویق کنیم؟ یکی دیگر از نقصهای بودجه 95 همین مسأله است. همیشه گفتهایم باید برای تولیدات داخلی فرهنگسازی کنیم؛ بودجه 95 باید بیشتر به این مسأله میپرداخت اما این کار انجام نشده است.
- در ماده 180 برنامه پنجم توسعه بحث متوازنسازی مناطق محروم مطرح شد تا دولت مبلغی را از بودجه کل کشور به این مناطق اختصاص دهد تا به مرور زمان مناطق محروم برخوردار شوند. دولت در سالهای گذشته این کار را نکرد. فقط در سال 93 چنین مبلغی پرداخت شد و در سال 94 ریالی به این مسأله اختصاص داده نشد.
- بودجه سال 95 به توازن منطقهای توجه نکرده است.
|
سید محمد حسین میرمحمدی
|
- بودجهای که امسال از سوی دولت ارائه شده است بودجهای است که عملیاتی نیست و شاخصها و موارد سال قبل مجددا تکرار شده است.
- ما هر سال در بودجه پیش بینیهای درستی را انجام میدهیم اما این پیش بینیها باید بتواند عملیاتی شود نه این که شاهد بودجهی غیر تکاملی و تکراری باشیم که اعداد و ارقام سال گذشته در آن مجددا تکرار شده باشد.
- امسال سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است سوال این است که آیا بودجه بر همین رویکرد و مبنا تهیه شده است؟ چقدر در بودجه به بخش تولید، صنعت، کشاورزی، و اشتغالزایی توجه شده است؟
- در بودجه تنها پیش بینی درآمدهای نفتی و مالیاتی دیده شده است حال این که طبق گزارش مرکز پژوهشها عملکرد مالی استانها منفی بوده است. وقتی رکود اقتصادی وجود دارد و به تولید توجه نمیشود چطور قرار است درآمدهای مالیاتی محقق شود.
- هر سال در لایحه بودجه حذف دهکهای پردرآمد از دریافت یارانههای نقدی دیده میشود اما دولت به دلایل مختلف این کار را انجام نمیدهد موضوعی که امسال باز هم کمیسیون تلفیق آن را در بودجه لحاظ کرده است.
|
نادر قاضیپور
|
- بودجه یعنی خرج و دخل، درآمد و هزینه اما آنچه در این لایحه آمده فقط هزینه است که حجم آن بسیار بیشتر از منابع است. این به زیان کشور است. پیشبینی بودجه به شکلی که آمده فقط به پایداری تورم و افزایش سطح قیمتها کمک میکند.
- حقوقبگیران و کارگران خسارتدیدگان از پیش تعیین شده این بودجه هستند.
- اقتصاد مقاومتی چیست؟ آیا مشتی شعار و برنامه تبلیغاتی است یا ما باید یاد بگیریم کشور را بدون نفت و بدون دست کردن در جیب مردم اداره کنیم؟
- پیامبر (ص) در همان زمان به ما یاد دادند که میتوانیم از فشار فرصت بسازیم و آینده را با کم هزینه کردن بسازیم اما آیا بودجه سال 95 همین مشخصات را دارد؟ آیا کمیسیون تلفیق که با کمک دولت 37 هزار میلیارد نسبت به بودجه سال 94 به بودجه 95 افزوده به اقتصاد مقاومتی فکر میکرده است؟
- بودجه سال 95 بودجه تورمی است که گواه آن افزایش حجم آن است. این مساله نشان میدهد که دولت و مجلس خواهان بهبود معیشت مردم نیستند. این یعنی مرگ تدریجی خانوادههای کارگر که با حقوق ماهی 800 هزار تومان زندگی میکنند. چرا نمیخواهیم قیمتها را کنترل و تورم را کم کنیم؟ همه دولتها از حجم پول و کفایت آن شکایت میکنند اما بودجه فعلی با توجه به حجم آن به تورم و کاهش ارزش پول و بیکاری مردم میانجامد.
- اگر نگوییم بودجه ضد توسعه و ضد رشد است، کمکی هم به آن نخواهد کرد و باعث کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد. این بودجه هیچ تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد و به ضرر کارگران، کشاورزان، بازنشستگان و حقوقبگیران دولت است.
|
مهرداد لاهوتی
|
- درآمدهای مالیاتی در بودجه 94، 88 هزار میلیارد تومان بود که این میزان در بودجه 95 به 101 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. حال طبق بررسیهای مرکز پژوهشها متوسط طرحها و درآمدهای مالیاتی از سال 83 تا 93 حدود 91 هزار میلیارد تومان بوده است که این نشان میدهد در این میزان درآمد مالیاتی در سال جاری محقق نخواهد شد و دولت با کسری مواجه میشود.
- بخشی از درآمدهای مالیاتی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است که این رقم در سال گذشته 29 هزار و 800 میلیون تومان بوده که تنها 13 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است. این یعنی 50 درصد مالیات بر ارزش افزوده محقق نشده است که بخواهیم آن را در سال جاری افزایش دهیم. آن هم در شرایطی که نرخ تورم در سال جاری 11.5 درصد پیش بینی شده است ولی قرار است مالیات بر ارزش افزوده 50 درصد افزایش داشته باشد.
- هزینههای جاری دولت در سال گذشته 174 هزار میلیارد تومان پیشبینی شده بود که پیشبینی شده این میزان در بودجه 95 به 197 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. آن هم در شرایطی که عملکرد 9 ماهه دولت حاکی از هزینه 132 هزار میلیاردی یعنی بالای 80 درصد افزایش است. در این شرایط نرخ تورم 11.5 درصد در کنار نرخ افزایش هزینههای جاری 12.8 درصد تنها نشان دهنده انبساطی بودن بودجه 95 خواهد بود.
- در بودجه قیمت هر بشکه نفت حدود 40 دلار و به دنبال آن درآمد 68 هزار و 500 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. حال اینکه متوسط فروش نفت به ازای هر بشکه در سال گذشته 30 دلار بوده و هم اکنون 3 میلیون بشکه بیشتر از ظرفیت اوپک نفت صادر میشود.
- ما از دولت برای تلاشش در جهت برگرداندن مشتریهای از دست رفته نفتیاش به دلیل تحریمها قدردان هستیم اما طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در خوشبینانهترین حالت تنها درآمد 61 هزار میلیارد تومانی نفتی محقق میشود که این یعنی دولت با این موضوع دچار کسری میشود.
- نکته دیگر در بودجه کسری عملیات دولت است که دولت برای تأمین کسری در نظر دارد مازاد سرمایهای را بیش از 46 درصد و مازاد تراز مالی را بیش از 38 درصد افزایش دهد که این آثار مخربی برای اقتصاد به دنبال خواهد داشت.
- دولت حدود 11.5 هزار میلیارد تومان برای واگذاری شرکتهای دولتی پیش بینی کرده است اما این میزان برای واگذاری نیست بلکه برای واگذاریهای صورت گرفته در سالهای گذشته است که دولت میخواهد اقساط آن را وصول کند. با توجه به اینکه ما این دولت را عاقل میدانیم انتظار داریم موضوع خصوصیسازی را پررنگتر کند و تعداد بیشتری از سهام شرکتهای دولتی را به بخش خصوصی واگذار نماید.
|
علیرضا سلیمی
|
- واقعیت این است نفت 40 دلاری آن هم دو و نیم میلیون بشکه در روز آرمان گرایانه است؛ باید به گونهای نگاه کنیم که این مطلب قابلیت بازگشت به کشور را داشته باشد.
- بودجهی عمرانی نیز در سال 94، 20 هزار میلیارد عملکرد داشته که اکنون در لایحه 60 هزار میلیارد در نظر گرفته شده است. یعنی چیزی حدود سه برابر افزایش داشتهایم که باید تلاش کنیم برای عملیاتی شدن این میزان اعتبار اختصاص داده شود.
- 1050 میلیارد تومان کسری بودجه وجود دارد و مطالبات معلمان هنوز بر روی زمین مانده است. چه کسی میخواهد این میزان را پرداخت کند در حالی که بنا بود 4 درصد بودجه پژوهشی به تولید ناخالص ملی برسد؟
- در بخش بهداشت با 2000 میلیارد تومان کسری در حوزه دانشگاههای علوم پزشکی مواجه هستیم این باعث میشد که کمی بعد با رقمی بسیار بیشتر از این کسری داشته باشیم.
- با این بودجهای که به مجلس تقدیم شده منحنی تورم رو به افزایش بوده و رکود روز به روز بیشتر میشود و منابع کشورمان هم محدود است و اگر هزینهها بالا برود به این معنی است که دولت بیش از گذشته باید قرض کند.
|
حسن کامران
|
- ما باید به دقت جداول و ردیفها را مورد بررسی قرار دهیم، اما متاسفانه حتی جدول 17 را که مربوط به اعتبارات فرهنگی است از ما بهتران میبینند.
- در این جداول بیمه مداحان را پیش بینی می کنند و از سوی دیگر بیمه قالیبافان را قطع میکنند. ما همچنین باید به هنرمندان، خبرنگاران و سختی کار آنها در این جداول توجه کنیم.
- در بخش مناطق آزاد قرار بود در بودجهی آنها نظارت شود. الان کدام صادرات را میتوان نام برد که خروجی مناطق آزاد باشد؟ اگر ما در مناطق آزاد درست عمل میکردیم صادرات غیر نفتیمان افزایش مییافت اما چه اتفاقی در این زمینه افتاده است؟
|
عوض حیدرپور
|
- این که گفته شده مخالفت با کلیات معنایی ندارد را قبول نداریم؛ چون کمیسیون تلفیق تغییراتی را در لایحه بودجه به وجود آورده که دولت نمیتواند آن را اجرا کند. باید مخالفان و موافقان نظراتشان را مطرح کنند تا در جزییات مورد توجه قرار گیرد.
- با توجه به شرایط خاص منطقه انتظار میرود که در زمان بررسی جزییات به پیشنهاد کمیسیون امنیت در جهت تقویت بنیهی دفاعی رای داده شود.
- افزایش حدود 30 هزار میلیارد تومانی هزینهها و عدم تامین منابع موثق و مطمئن برای آن را از نقاط ضعف بودجه 95 است. این موضوع باعث میشود که دولت کمبود و کسری مشهودی داشته باشد. دولت در این شرایط برای رفع هزینههای جاری موظف به چاپ پول و در نهایت بالا رفتن نقدینگی میشود چون پول هنگفتی به چرخهی اقتصادی وارد میشود و به دنبال آن افزایش تورم لجام گسیخته و فشار بر مردم را شاهد خواهیم بود.
- طبق لایحه بودجه 95 و گزارش کمیسیون تلفیق درآمد 29 هزار و 400 میلیارد تومانی از محل مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده است که این میزان باعث فشار بر مردم، اصناف و کسانی میشود که ما میخواهیم با رضایت آنها کشور را اداره کنیم.
- مشکل دیگر لایحه بودجه این است که قرار است وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن قیر رایگان جهت بهبود وضعیت راههای شهری و روستایی با جمعیت 50 هزار نفری دهد. آن هم در شرایطی که شهرهای با جمعیت بیشتر از آن تا 200 هزار نفر بامشکل معابر روبرو هستند که انتظار میرود این موضوع در جزییات بودجه رفع شود.
|
سید مهدی موسوی نژاد
|
- وقتی صحبت از واقعی بستن بودجه به میان میآید یعنی درآمدها را باید حقیقی ببینیم. وقتی درآمدها و به دنبال آن هزینهکردها واقعی نباشند موجب میشود تا به سمت هزینههای جاری برویم که در این صورت این دو با یکدیگر همخوانی ندارد.
- وابستگی بودجه به نفت در بودجه سال 95 افزایش چشمگیری داشته است. این اتفاق برخلاف اقتصاد مقاومتی است. به عنوان مثال سال گذشته یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت به فروش رسیده است و برای سال جاری 2 میلیون و 250 هزار بشکه پیش بینی شده که باید به مسائل آن هم توجه داشت.
|
نظر شما