دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۹
۰ نفر

«ایران هیچ پولی برای مرمت و احیای میراث جهانی یونسکو در شهر تاریخی پالمیرا در سوریه هزینه نمی‌کند.»

پالمیرا

اين پاسخ معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ايران به پرسش روزنامه همشهري درخصوص مشاركت ايران در احياي آثار تخريب شده سوريه در تدمر يا همان پالميراي باستاني است كه به تازگي از دست داعش آزاد شد.

هفته گذشته مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي در نامه‌اي به ايرنا بوكوآ دبيركل يونسكو اعلام كرد كه ايران آماده مشاركت درمرمت و حفاظت از ميراث جهاني پالميرا در سوريه است. محوطه باستاني پالميرا بيش از 2هزار سال قدمت دارد و در ماه‌هاي اخير زير كنترل داعش قرار گرفت و بخشي از آثار آن منهدم شد.

بلافاصله پس از اين نامه محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور در گفت‌وگو با روزنامه همشهري خبر داد كه ايران نامه درخواست مشاركت در مرمت و حفاظت از پالميرا را از طريق سفارت سوريه در تهران به وزير فرهنگ آن كشور ارسال كرده و اكنون در انتظار پاسخ به اين درخواست است.

اين گفت‌وگوها موجب شد تا برخي فعالان ميراث فرهنگي با موضعگيري انتقادي پيرامون اين تصميم به سازمان ميراث فرهنگي متذكر شوند كه اولويت فعاليت اين سازمان بايد رسيدگي به وضعيت آثار تاريخي كشور باشد.

با اعلام اين موضوع بود كه همشهري در نشست خبري صبح ديروز معاون ميراث فرهنگي كه به مناسبت روز بناها و محوطه‌هاي تاريخي برگزار شد از اوپرسيد كه نحوه مشاركت ايران در بازسازي پالميرا به چه شكل خواهد بود و آيا قرار است پول ايران در بازسازي پالميرا هزينه شود؟

محمدحسن طالبيان نيز با رد اين موضوع گفت: قرار نيست هيچ پولي از سوي ايران براي مرمت پالميرا هزينه شود و نحوه مشاركت ايران در احيا و بازسازي پالميرا تنها با اعزام كارشناس و يا مستندسازي آثار بدون صرف هزينه انجام خواهد شد.

طالبيان با اشاره به پرونده مرمت مسجد تاريخي كبود ايروان در ارمنستان و تهيه پرونده ثبت جهاني آن كه يك اثر معماري ايراني است گفت: در موضوع مرمت مسجد كبود ارمنستان كارشناسان ايراني در حد ماموريت به آن كشور اعزام شدند تا طرح مرمتي آن بنا تدوين و آسيب‌شناسي‌ها انجام شود. حتي اسكان كارشناسان ميراث فرهنگي نيز توسط سفارت ايران در ارمنستان انجام شد و اين رويكرد، رويكرد بسيار خوبي براي حضور كارشناسان ايراني در مرمت آثار كشورهاي خارجي است.

به گفته معاون ميراث فرهنگي كشور، در مشاركت براي مرمت پالميرا در سوريه نيز ايران تنها از كارشناسان خود استفاده مي‌كند و ممكن است دانشگاه‌ها نيز در اين پروژه به سازمان ميراث فرهنگي كمك كنند.

طالبيان افزود: كارشناسان يونسكو ارزيابي خود را ظرف 3 هفته آينده انجام مي‌دهند و اگر قرار باشد حتي ايران در بخش مستندسازي آثار پالميرا حضور داشته باشد آن وقت مي‌توان از پايگاه‌هاي جهاني ايران همچون بم و تخت جمشيد خواست تا با انتقال تجهيزات و اعزام كارشناس‌هاي خود براي يك فعاليت بين‌المللي مهم اقدام كنند. او تأكيد كرد: شائبه اختصاص اعتبار از سوي ايران براي مرمت پالميرا درست نيست و هيچ تصميمي براي تخصيص بودجه از سوي سازمان ميراث فرهنگي براي مرمت آثار تاريخي سوريه وجود ندارد.

  • تقدير از شهرداري‌هاي تهران و يزد

محمدحسن طالبيان با تقدير از فعاليت شهرداري‌ها و مديريت شهري در شهرهاي تهران و يزد در احترام به آثار تاريخي و حفاظت از ميراث فرهنگي اعلام كرد: سنگفرش كردن خيابان سي تير در تهران و خريداري چند خانه تاريخي پايتخت توسط شهرداري تهران از اقدامات بسيار خوب مديران شهري بود. حتي با همكاري شهرداري تهران سال گذشته جلوي بسياري از بارگذاري‌هاي نامتناسب با بافت تاريخي گرفته و رويكرد شهرداري تهران به مسائل فرهنگي بيشتر شد. او ادامه داد: وظيفه ما به‌عنوان سازمان ميراث فرهنگي نيز تقويت نظارت و آموزش نيروي انساني ماهر براي حفاظت از ميراث فرهنگي است. معاون ميراث فرهنگي همچنين با ابراز نگراني از اتفاقاتي كه در بافت تاريخي شيراز افتاد و منجر به تخريب بناهاي تاريخي شد گفت: در مشهد نيز اتفاقات ناخوشايندي براي ميراث فرهنگي افتاد و بافت تاريخي اطراف حرم رضوي تخريب شد. اين درحالي‌ است كه كارشناسان معماري و شهرسازي نيز به فعاليت‌هاي انجام شده در اطراف حرم امام رضا(ع) انتقادات جدي دارند.

کد خبر 330142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha