کشورهای نفتی روز یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه نشست مهمی را در دوحه قطر برگزار خواهند کرد تا در مورد طرح فریز نفتی به مذاکره بپردازند.

زنگنه

با وجود گمانه‌زني‌هاي قبلي در مورد حضور بيژن زنگنه در اين نشست، وزارت نفت اعلام كرد كه وزير نفت در اين جلسه حاضر نخواهد شد و نماينده ايران در هيأت عامل اوپك به‌عنوان نماينده ايران راهي دوحه خواهد شد. زنگنه پيش‌تر اعلام كرده بود كه اگر فرصت كند به نشست دوحه خواهد رفت.

با وجود اين ترجيح داده است تا نماينده‌اي را براي شركت در نشست دوحه گسيل دارد. فضاي موجود در ميان كشورهاي نفتي و شرايط ايران موجب شده است تا وزارت نفت سياستگذاري خود را براي نشست دوحه از طريق نماينده كشور در هيأت عامل اوپك، اعمال كند.

بنابراين حسين كاظم‌پور اردبيلي، به نيابت از بيژن زنگنه، وزير نفت ايران براي اعلام مواضع تهران در نشست دوحه شركت مي‌كند. براساس اعلام روابط عمومي وزارت نفت، با توجه به برنامه ايران براي احياي سهم از‌دست‌رفته‌خود در بازارهاي جهاني نفت خام پس از لغو تحريم‌هاي ظالمانه و مطرح‌شدن اين موضوع در نشست‌هاي دو و چندجانبه با وزيران نفت و انرژي كشورهاي عضو و غيرعضو اوپك براي درك شرايط ويژه ايران به‌منظور بازگشت به بازار نفت در دوران پس از تحريم، وزير نفت ايران در اين نشست شركت نمي‌كند.

ايران پيش از اين اعلام كرده بود كه تا پيش از بازگشت توليد و صادرات نفت خام اين كشور به سطوح پيش از تحريم‌ها نمي‌تواند به برنامه تثبيت توليد نفت بپيوندد، اما ايران از هرگونه تلاش كشورهاي عضو و غيرعضو اوپك براي بازگرداندن ثبات به بازار و قيمت‌هاي جهاني نفت خام حمايت مي‌كند. بر همين اساس، نماينده ايران در هيأت عامل اوپك براي اعلام مواضع كشور و حمايت تهران از تلاش‌ها براي كمك به بهبود شرايط بازار در نشست دوحه حاضر مي‌شود.

پيش از اين عربستان اعلام كرده بود درصورتي حاضر است از افزايش توليد نفت دست بكشد كه ايران هم چنين كاري را انجام دهد اما روسيه به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان نفت، حق ايران را براي افزايش توليد و صادرات تا بازگشت به شرايط پيش از تحريم پذيرفته است. طرح فريز نفتي طي‌ماه‌هاي گذشته به‌منظور تلاش براي كنترل قيمت در بازار نفت از سوي چند كشور صادركننده نفت پيشنهاد شده است.

براساس اين طرح و درصورت توافق نهايي كشورهاي نفتي متعهد خواهند شد تا توليد خود را در سطح‌ماه ژانويه 2016نگه دارند و از افزايش آن خودداري كنند تا قيمت نفت به سطح مورد انتظار صادركنندگان طلاي سياه برسد. طي‌ماه‌هاي اخير وزراي انرژي روسيه، قطر و چند كشور ديگر نفتي براي مذاكره با وزير نفت ايران راهي كشورمان شده‌اند. موضع بيژن زنگنه اما از همان ابتدا ثابت بود. طبق گفته زنگنه، در سال‌هاي اخير به‌دليل اعمال تحريم‌هاي نفتي و بانكي عليه ايران، كشورهاي ديگر بازارهاي ايران را تسخير كرده‌ و از اين بابت سود برده‌اند.

در شرايط فعلي كه تحريم‌هاي ايران لغو شده، ايران در حال در اختيار گرفتن سهم خود از بازار است و تا زماني كه ميزان توليد و صادرات نفت خام خود را به سطح پيش از تحريم‌ها نرساند، در طرح فريز نفتي مشاركت نخواهد كرد. زنگنه از همتايان خود خواسته تا شرايط خاص ايران را درنظر بگيرند. تا‌كنون به غيراز عربستان، ساير كشورها اين موضوع را درك كرده‌اند و بايد ديدكه در نشست دوحه چه توافقي در اين زمينه صورت خواهد گرفت.

طي روزهاي اخير بازار نفت تحت‌تأثير نشست دوحه قرار گرفته است. بهاي نفت در بازار جهاني در معاملات اندك روز جمعه و در شرايطي كه معامله گران در آستانه نشست توليدكنندگان بزرگ در دوحه تمايلي به خريد قراردادهاي جديد نداشتند، ثابت ماند. بهاي معاملات برنت روز جمعه 43.17دلار در هر بشكه بود كه نسبت به معاملات روز پنجشنبه اندكي كاهش داشت.

  • افزايش صادرات و ورود به بازارهاي جديد

ايران در مسير بازارگشايي نفتي خود به‌دنبال بازارهاي جديد و افزايش صادرات به بازارهاي سابق است. سيدمحسن قمصري مدير امور بين‌الملل شركت نفت با اشاره به ازسرگيري مذاكرات ايران و مغولستان براي فروش نفت، گفت: درصورت توافق، ايران آماده صادرات نفت به مغولستان از مسير چين است. همچنين آخرين اخبار حكايت از آن دارد كه صادرات نفت خام ايران از يك ميليون و 700هزار بشكه در روز عبور كرده است.

برخي منابع بين‌المللي صادرات نفت خام ايران را روزانه 2ميليون بشكه تخمين زده‌اند. آمارها نشان مي‌دهد كه خريد نفت سئول از ايران در ‌ماه مارس نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 81درصد افزايش يافت و به 244هزار و 240بشكه نفت در روز رسيد. در همين حال با توجه به پايان تحريم‌ها، رسانه‌هاي هندي اعلام كردند، شركت ملي نفت ايران ارسال مجاني نفت به هند را متوقف كرد و خواستار دريافت نصف هزينه حمل نفت صادراتي به هند از پالايشگاه‌هاي هندي شد.

کد خبر 330627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha