یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

الهام مصدقی راد: لرزش شیشه پنجره‌ها در باد شدید یا وقوع زلزله نه‌تنها نگرانی اهالی خانه را به‌دنبال دارد بلکه در مواقعی شدت حوادث و آسیب‌های احتمالی را هم افزایش می‌دهد و آن وقتی است که شیشه نمای ساختمان‌ها جان شهروندانی که درحال گذر از معبر هستند را تهدید می‌کند.

شوراي شهر در دوره قبل طي مصوبه‌اي عدم‌استفاده از نماهاي تمام شيشه را ممنوع و تصويب كرد كه تنها تا40درصد سطح نما اجازه به‌كارگيري شيشه وجود دارد. اين بند در زمره احكام سلبي و الزامات نماي ساختمان‌ها هم‌اكنون نيز توسط كميته‌هاي نما در مناطق مورد توجه قرار مي‌گيرد. به گفته كارشناسان حوزه معماري، ‌ساختمان‌هاي مسكوني تمايلي به استفاده از نماي شيشه‌اي ندارند.

شايد مشكلات حرارتي و آسيب‌پذيري آن اين تمايل را كمتر مي‌كند اما در مورد ساختمان‌هاي عمومي همچنان اين رغبت ديده مي‌شود. بعضي شركت‌هاي توليد‌كننده شيشه نيز براي ايمن‌سازي‌ شيشه‌هاي به‌كار رفته در نماي ساختمان به توليد انواع عايق و مقاوم آن در برابر زلزله و لرزش شديد روي آورده‌اند اما به گفته كارشناسان آنچه نگران‌كننده است نحوه نصب و تعبيه اين نوع مصالح است.

  • نصب استاندارد مصالح نما مورد غفلت قرار گرفته است

طراحي نما و به‌كارگيري المان‌هاي اسلامي و ايراني و نوع مصالح مصرفي ازجمله مواردي بود كه شوراي چهارم در قالب احكام عمومي، سلبي و ايجابي نما تصويب و به مناطق 22گانه ابلاغ كرد و هم‌اكنون حدود يك سال است كه نقشه طراحي نماي ساختمان‌ها براساس همين احكام در كميته‌هاي نما مورد بررسي و تصويب قرار مي‌گيرد. اما نصب و تعبيه مصالح نما موضوعي است كه بايد توسط مهندس ناظر كه از سوي سازمان نظام مهندسي مجوز فعاليت مي‌گيرد، بررسي شود. رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر معتقد است كه اين بخش به‌دليل اهميت سلامت و ايمني شهروندان و عابران از اهميت بسياري برخوردار است. محمد سالاري مي‌گويد: «مهندسان ناظر انصافا در حوزه اجراي نقشه‌هاي مصوب و تطبيق آن با مقررات ملي ساختمان خوب عمل مي‌كنند اما اين باور در ميان مهندسان ناظر نهادينه نشده كه نحوه اجرا و اتصالات نما را هم مانند نقشه سازه، نقشه برق و... مورد بررسي و نظارت قرار دهند و به همين دليل، نصب استاندارد مصالح نما در بيشتر موارد رعايت نمي‌شود.»

محمد سالاري مي‌افزايد: «تا همين چندي قبل بررسي نما در دستور كار شهرداري نبوده پس قاعدتا نحوه اجراي آن هم اصلا در دستور كار قرار نداشته و اكنون كه قرار شده نقشه نما مبتني بر مباني مشخصي باشد زمان آن رسيده كه مهندسان ناظر و ذيصلاح و همچنين عوامل شهرداري بر اين موضوع نيز حساس شده و نحوه اجرا را مورد بررسي قرار دهند.» وي با اشاره به حساسيت و اهميت موضوع تأكيد مي‌كند كه شوراي شهر وارد عمل شده و موضوع را پيگيري خواهد كرد. سالاري اين را هم مي‌گويد كه شهرداري مي‌تواند مهندساني كه به اين موضوع بي‌توجه بوده‌اند را به كميته انضباطي معرفي كرده و آنها را از پذيرش كار منع كند. سازمان نظام مهندسي نيز لازم است در قالب گروه‌هاي 4گانه نقشه‌هاي سازه، برق، تاسيسات و معماري موضوع نما و مصالح و اجراي استاندارد را مورد بررسي قرار دهد.

  • ريزش خرده شيشه‌ها بر سر مردم

روز گذشته خبر ريزش نماي شيشه‌اي ساختمان چهارسو به‌دليل وزش باد شديد جمعه عصر تهران منتشر شد؛ موضوعي كه با بررسي‌هاي بيشتر كارشناسان معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران اعلام شد وزش باد به شيشه‌هاي اين ساختمان آسيبي نرسانده و تنها مقدار كمي خرده شيشه‌هاي موجود در لبه پنجره به‌دليل وزش باد به پايين ريخته كه ناشي از نصب شيشه‌هاي جديد بوده است. سخنگوي سازمان آتش‌نشاني هم در گفت‌وگو با همشهري اين موضوع را تأييد كرد.

کد خبر 330838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha