چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: اعلام تعطیلات غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده از سوی دولت در ایام دهه فجر و نیز عید فطر سال گذشته و به دنبال آن طرح موضوع تعطیلی سه یا 5روزه در عید فطر امسال واکنش‌های منفی نمایندگان مجلس را برانگیخته است.

کارشناسان اجتماعی و فرهنگی تأکید می‌کنند هم‌اکنون تعداد روزهای تعطیل در ایران بسیار بیش از سایر کشورهاست و در شرایطی که کشور به کار و سازندگی و افزایش بهره‌وری نیاز دارد، افزودن برتعداد روزهای تعطیل و بیکاری، مغایر سیاست‌های توسعه کشور است.
از سوی دیگر نمایندگان مجلس معتقدند تبدیل به رویه دائمی و ثابت شدن افزایش تعطیلات در ایام و مناسبت‌های خاص نیازمند مصوبه مجلس و تصویب نمایندگان مردم است و دولت رأساً و بدون تأیید مجلس نمی‌تواند تعطیلات کشور را افزایش یا کاهش دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: هم‌اکنون تعطیلات کشور ما زیاد است.
محمد‌باقربهرامی گفت:‌ تعطیلات زیاد قطعاً برای کشورمان صدماتی از جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس برای کاهش تعطیلات اقدامی کرده است یا خیر اظهار داشت: نه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.
بهرامی ادامه داد: بحث تعطیلات جوانب متعددی دارد و بحث بسیار مهمی است. در حقیقت صرفاً روزهای تعطیل مطرح نیست.
وی افزود: آیا من و شما روزهایی که کار می‌کنیم، 8 ساعت کار می‌کنیم؟ توجه کنید داستان چیز دیگری است که باید این موضوع درست شود.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: امیدوارم لایحه خدمات کشوری این موضوع اصلی را حل ‌کند.

افزایش تعطیلات نیازمند مصوبه مجلس است
یک عضو دیگر کمیسیون مجلس نیز گفت:  افزایش دائمی تعطیلات عید فطر نیازمند مصوبه مجلس است.
موسی‌الرضا ثروتی افزود: تعطیلات کشور ما زیاد است و باید کاهش پیدا کند.
وی با بیان اینکه بهره‌وری در کشور ما پایین است، گفت: باید تلاش کنیم تا بهره‌وری را افزایش دهیم که یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری، کاهش تعطیلات است.
ثروتی در خصوص تعطیلات عیدفطر اظهار داشت: سال گذشته طرحی را نمایندگان مجلس ارائه دادند که تعطیلات عیدفطر 3 روز باشد که این موضوع با مخالفت کمیسیون اجتماعی مجلس مواجه شد.
وی با بیان‌ اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی 2 روزه عیدفطر آن هم  به صورت مشروط موافق است، ادامه داد: در حال حاضر روزهای تعطیلی در کشور ما بین 29 تا 31 روز است که کمیسیون اجتماعی مجلس طی طرحی عنوان کرده است اگر این روزهای تعطیلی 5 روز کم شود، عیدفطر می‌تواند دو روز شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد و به صحن علنی مجلس ارائه شد که هنوز در صحن علنی مجلس مطرح نشده است.
وی اضافه کرد: افزایش یا کاهش تعطیلات باید به تصویب مجلس برسد و دولت نمی‌تواند در این خصوص بدون قانون اقدام کند.
ثروتی در خصوص روز بین‌ تعطیلی نیز گفت: بر اساس مصوبه مجلس، دولت می‌تواند یک روز بین تعطیلی در سال را تعطیل اعلام کند.

تعطیلات کشور باید بازنگری شود
همچنین یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه باید کار کارشناسی در خصوص میزان تعطیلات کشور انجام شود، گفت: باید بازنگری در تعطیلات کشور صورت گیرد.
لاله افتخاری افزود: برای اینکه مشخص شود تعطیلات کشور زیاد یا کم است باید کار کارشناسی در این خصوص صورت گیرد.
وی ادامه داد: در صورتی که بازنگری در تعطیلات کشور صورت گیرد، میزان تعطیلات در هر زمان با هدف صورت می‌گیرد و جابجایی مناسب در روزهای تعطیل ایجاد می‌شود.
افتخاری اظهار داشت: باید در زمان و ساعت کار کارمندان نیز فرهنگ‌سازی شود تا بهره‌وری مناسبی ایجاد شود.
وی اضافه کرد: بعضی از افراد خوب کار می‌کنند اما عده‌ای نیز به اندازه‌ای که کار می‌کنند کارایی ندارند. به همین دلیل لازم است که فرهنگ‌سازی شود و کارایی‌ها افزایش یابد.

کد خبر 33109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز