چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

مصوبه مجلس در مورد حذف یارانه پردرآمدها از سوی دولتی‌ها به‌عنوان مصربه غیراجرایی معرفی شده است اما موافقان آن در مجلس معتقدند که پایگاه‌های اطلاعاتی کافی برای شناسایی پردرآمدها وجود دارد.

یارانه

محمدباقر نوبخت پس از تصويب دستورالعمل حذف يارانه 3دهك بالا از شوراي نگهبان خواست تا با آن مخالفت كند چراكه قابليت شناسايي اقشار مشمول حذف وجود ندارد اما از سوي ديگر غلامرضا مصباحي مقدم عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس اعلام كرده است كه 50تا 70پايگاه اطلاعاتي نزد دولت وجود دارد كه امكان شناسايي شاخص‌هاي مطرح شده در مصوبه مجلس را مهيا مي‌كند.

اين نماينده مجلس در گفت‌وگويي راديويي تأكيد كرد كه دولت به راحتي با بانك‌هاي اطلاعاتي كه دارد، مي‌تواند 3دهك ثروتمند را از دريافت يارانه نقدي حذف كند. غلامرضا مصباحي اظهار داشت: با توجه به اينكه دولت كسري قابل توجهي در تأمين منابع يارانه‌اي دارد و همچنين اولويت بخش‌هاي توليد و ضرورت توسعه اشتغال، مجلس در بررسي بودجه سال‌جاري تلاش كرد تا مسير دولت براي ساماندهي پرداخت يارانه نقدي هموارتر شود.

وي افزود: ما در بررسي شاخص‌هاي حذف يارانه نقدي، به ابعاد عائله خانوار توجه كرديم و خانوارهايي كه داراي 5فرزند يا بيشتر هستند، از اين موضوع خارج شدند و از لحاظ درآمدي هم كف درآمد را درنظر گرفتيم كه ۳۵ ميليون تومان در سال است. مصباحي مقدم تصريح كرد: برخي گروه‌ها مانند پزشكان، استادان دانشگاه‌ها، قضات و حقوقدانان و همچنين كارمندان داراي اين شرايط به راحتي براي دولت قابل تشخيص است و انتظار داريم دولت يازدهم در اين زمينه با دقت بيشتر و انگيزه بالاتر وارد شود.

نماينده مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اين سه دهك بالاتر از خط فقر قرار دارند و هرگز افرادي كه زيرخط فقر هستند از دريافت يارانه نقدي حذف نمي‌شوند و حتي خيلي از كساني كه در شرايط جديد يارانه نقدي خواهند گرفت، بالاي خط فقر هستند و حتي ثروتمند هم محسوب مي‌شوند و ما حداقل‌ها را در اين موضوع درنظر گرفته‌ايم. وي گفت: دولت حدود ۵۰ تا ۷۰ بانك اطلاعاتي در اختيار دارد و به راحتي مي‌تواند اين شاخص‌ها را شناسايي كند و اگر موارد استثنايي هم وجود داشته باشد كه نياز به دريافت يارانه دارند، دولت مي‌تواند اين موضوع را هم ساماندهي كند.

  • هزينه خانوار هم ملاك است؟

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه هم‌اكنون مسئول شناسايي اقشار پردرآمد براي حذف يارانه نقدي است اما بر اين باور است كه پايگاه‌هاي اطلاعاتي موجود امكان شناسايي اقشار غيرنيازمند را به‌طور دقيق ندارند. طبق گفته احمد ميدري، نمي‌توان تنها وجه درآمدي خانوار را مبناي حذف يارانه قرار داد چراكه خانواده‌ها از نظر هزينه شرايط متفاوتي دارند.

اين مقام مسئول مي‌گويد در فرايند حذف 3ميليون و 200هزار نفر از فهرست يارانه بگيرها به وضعيت خانواده‌ها از نظر داشتن بيمار صعب‌العلاج و ساير مسائل نيز توجه شده است. معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه پس از تصويب حذف يارانه 3دهك بالا در برنامه تلويزيوني«متن، حاشيه» حاضر شده بود به در اختيار داشتن 50پايگاه اطلاعاتي اذعان كرده و گفت: دولت قبل هم قرار بود فقط به 7دهك يارانه دهد اما در اجرا، سامانه مربوط به‌علت اعتراضات متوقف شد زيرا تشخيص آنها درنظريه ساده اما در اجرا سخت است.

ميدري افزود: نبايد فقط درآمدهاي خالي را مدنظر قرار دهيم بلكه بايد هزينه‌هاي آن خانوار را هم درنظر بگيريم. در اين رابطه مصباحي مقدم اما معتقد است: كساني را كه بيماران خاص و صعب‌العلاج يا هزينه مشابه دارند مي‌توان تحت پوشش حمايت‌هاي خاص قرار داد اما نه از طريق يارانه بلكه از طرق ديگر. احمد ميدري در مورد وضعيت پايگاه‌هاي اطلاعاتي موجود اظهار داشته است: دولت‌هاي مختلف از سال 80سعي كردند پايگاه‌هاي اطلاعاتي را تجميع كنند اما اين كار در دولت يازدهم موفقيت‌آميز اجرا شد. معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ادامه داد: تاكنون 40پايگاه اطلاعاتي از نوع شغل تا معاملات ملكي، نوع خودرو، مسافرت‌ها و نوع بيمه‌ها به جز اطلاعات بانكي را درنظر گرفته و با جمع اين اطلاعات و با استفاده از 4روش مختلف وجه اشتراك آنها را به‌دست آورده‌ايم.

کد خبر 332101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha