دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر تورقای شفق، مدیر جدید مرکز یونس امره در ایران به همراه ایوب آذلال معاون مرکز با حضور در مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب با علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، دیدار و گفت‌وگو کردند.

دیدار مدیر مرکز فرهنگی یونس امره از شهر کتاب

محمدخانی در این دیدار ضمن خیر مقدم به دکتر تورقای شفق به ایران درباره‌ی همکاری‌های فرهنگی ایران و ترکیه گفت: پیوندهای زبانی، ادبی و دینی ایران و ترکیه بسیار گسترده است و آسیای صغیر و ترکیه‌ی امروز از زمان سلجوقیان و قبل از آن، مرکز پناه و استقرار شاعران و نویسندگان زبان و ادبیات فارسی بوده است که به دلایل مختلف از جمله هجوم تاتار در آنجا اقامت گزیده بودند و این امر سبب تعامل و تاثیر و تاثر زبان و ادبیات فارسی و ترکی گردید و سلجوقیان آسیای صغیر به نشر و گسترش زبان و ادبیات فارسی کمک بسیاری کردند.

محمدخانی افزود: زبان و ادبیات فارسی با توجه به پیشینه‌ی غنی و تاریخی خود علاوه بر برآوردن نیازهای هنری و ادبی مردم این دیار به عنوان زبان علمی، فرهنگی و دینی نیز عمل می‌کرد و بسیاری از آثار علمی، دینی و عرفانی این منطقه به زبان فارسی نوشته شده است.

محمدخانی بر لزوم معرفی بیشتر ادبیات معاصر دو کشور و برنامه‌ریزی دقیق برای ترجمه‌ی‌ آثار و برگزاری نشست‌های ادبی در شهر‌های مختلف دو کشور گفت که داستان‌نویسی مدرن در کشورهای ایران و ترکیه با ترجمه‌ی آثار غربی شروع شد و نویسندگان این دو کشور پس از آشنایی با شیوه‌های جدید و کسب مهارت در این زمینه به خلق آثار خود پرداخته‌اند و ویژگی‌ها‌ی مشترک در میان نویسندگان و شاعران دوره‌ی معاصر می‌توان یافت و مشابهت و همسانی‌های فراوانی در به کارگیری جریان‌ها، سبک‌ها و مضامین در داستان‌نویسی معاصر ایران و ترکیه وجود دارد.

محمدخانی با اشاره به تحصیلات دوره‌ی دکتری دکتر تورقای شفق در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، اظهار امیدواری کرد که با حضور ایشان در ایران، برنامه‌های نوینی برای شناخت ادبیات کلاسیک و معاصر دو کشور فراهم شود.

دکتر تورقای شفق گفت که من در هفته‌ی اول کارم در ایران به دیدار مرکز فرهنگی شهر کتاب آمده‌ام و با توجه به فعالیت‌هایی که این مرکز در برنامه فرهنگی و بین‌المللی و به ویژه در باب فرهنگ و ادبیات ترکیه در ده سال گذشته داشته است می‌توان با همکاری‌های متقابل حرکت‌های ارزشمندی در معرفی فرهنگ دو کشور انجام داد.

کد خبر 332586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha