یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توضیح برخی شاخص‌ها و ویژگی‌های فقر و رفاه اجتماعی در سال جدید گفت: مطالعات نشان می‌دهد که شکاف فقر در شهرها و روستاها در حال تغییر و فقر در شهرها در حال گسترش است.

احمد ميدري در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا با بيان اينكه وزارت رفاه موظف است در نيمه اول هر سال، گزارشي از وضعيت فقر و رفاه اجتماعي آماده و به مسئولان كشور ارائه كند، تاكيد كرد كه اين كار از سال84 تا پايان دولت دهم انجام نشده است اما در دولت يازدهم، ما اين گزارش‌ها را هر سال براي مسئولان ارسال كرده‌ايم. اگر دولت بداند در جامعه چه مي‌گذرد، يك گام به حل مسئله نزديك شده است.

  • مهم‌ترين بخش‌هاي اين گفت‌وگو را بخوانيد:

خوشبختانه در ايران فقر از مقوله فيزيكي نيست، به اين معنا كه دولت ايران موفق شده است در بسياري از نقاط كشور زيرساخت‌هاي ضروري را ايجاد كند. مردم ما دسترسي خوبي به آب، برق، گاز، جاده، مدرسه و خانه‌هاي بهداشت دارند. البته در مناطقي چون سيستان و بلوچستان فقر زيرساختي يا فقر چند بعدي بالاست. در ايران فقر درآمدي بيشتر از فقر چندبعدي يا فقر زيرساختي است. آمارها نشان مي‌دهند كه دولت‌ها در ايران زيرساخت‌ ايجاد كرده‌اند اما مردم نمي‌توانند از طريق اين زيرساخت‌ها درآمد كسب كنند، بنابراين شاهد مهاجرت از روستاها به شهرها هستيم.

همواره در ايران فقر روستايي بيشتر از فقر شهري بوده است اما مطالعات ما نشان مي‌دهد كه اين پديده در حال وارونه‌شدن است به اين معنا كه يا فقر در شهرها در حال گسترش است يا اينكه فاصله بين فقر روستايي و شهري در حال كاهش است. مردم از روستاها به حاشيه شهرها كوچ مي‌كنند و فقر در حاشيه شهرها بيشتر است. به‌دليل مهاجرت بي‌رويه كه به ازاي آن شغل ايجاد نشده است، با اين پديده روبه‌رو هستيم. اكنون در حاشيه شهرهاي بزرگ چون مشهد، شيراز، اهواز و زاهدان دسترسي به زيرساخت‌هايي چون خانه بهداشت و مدرسه به‌مراتب از روستاها پايين‌تر است.

در نقاط حاشيه‌اي كشور ميزان فقر بيشتر و توزيع آن نامتوازن است. براساس مطالعات ما احتمال فقيرشدن زنان بيشتر است. اگر دوخانواده را درنظر بگيريم كه سرپرست يكي زن و سرپرست ديگري مرد باشد، احتمال فقير شدن خانواده زن‌سرپرست بالاتر است. به همين علت بايد چترحمايتي خود را به سمت زنان سرپرست خانوار ببريم. فقر و سالمندشدن نيز با يكديگر در ارتباط هستند. خانواده‌هايي كه سرپرست آنها بيشتر از 58سال سن دارد، احتمال فقير شدنشان بيشتر است. اين مسئله هم به تغيير ساختارهاي خانوادگي و هم به بيسوادي و كاهش توانمندي جسماني مربوط است.

دولت ايران از دولت‌هايي است كه در بخش اجتماعي بسيار هزينه مي‌كند. اين منابع قابل‌توجه است اما بايد اثربخش باشد. براي اين منظور و اثربخش‌كردن منابع بايد بتوانيم گروه‌هاي فقير را به خوبي شناسايي كنيم كه وظيفه معاونت رفاه وزارت رفاه است. تا‌كنون در زمينه شناسايي گروه‌هاي كم‌درآمد در پايگاه رفاه ايرانيان اقدامات خوبي انجام داده‌ايم.

کد خبر 333089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha