به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، غلامرضا رحمانی عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی و مدیر پروژه با اعلام این خبر گفت: این پروژه با در نظر گرفتن نورپردازی تابلوهای نفیس نقاشی، مقرنسها و گچبریها انجام گرفته است.
او افزود: اهمیت تاریخی بنا، نفیس بودن المانهایی که میبایست نورپردازی میشد، ضوابط و استانداردهای موزهای و بنای تاریخی از قبیل محدودیتهای نورپردازی یک اثر تاریخی شامل آسیب نرسیدن به تمامی بدنهها، شرایط سختی را برای اجرای این پروژه ایجاد کرده بود.
به گفته رحمانی، نورپردازی در بناهای تاریخی تحت ضوابط خاصی صورت میگیرد که با توجه به قدمت تاریخی این بنا و فضاهای مد نظر، رعایت چنین ضوابطی ضروری است.
او افزود: از طرفی نورپردازی آثار نقاشی ارزشمند در این بنا طبق ضوابط خاصی میبایست انجام شود که از مهمترین آنها انتخاب منبع نوری مناسب با در نظر گرفتن هویت فرهنگی تاریخی بنا است.
وی با بیان اینکه در این کار توجه به مصالح سطحی که به آن نور تابیده میشود از اهمیت خاصی برخوردار است، تصریح کرد: برای نمایش دقیق تزئینات و نقاشیها باید از منابع نوری مناسب استفاده شود.
رحمانی افزود: همچنین انتخاب منبع نوری باید بر اساس رنگ و ضریب انعکاسی سطح نمایشی، رنگ و درجه حرارت اسمی لامپ و تاثیر آن بر مصالح سطح صورت گیرد.
او با اشاره به مد نظر قرار دادن استانداردهای نورپردازی در فضاهای کاخ مرمر اظهار داشت: توجه به این موارد ضروری بوده و کمک فراوانی به کیفیت طرح و موفقیت آن میکند. عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی، اصلاح و بازبینی در کابلکشیهای انجام شده و در دست انجام، مدیریت مصرف انرژی، تعویض و جایگزینی لامپهای پرمصرف التهابی یا گازی با لامپهایی با مصرف کمتر، رفع گرمای تولید شده توسط سیستم روشنایی را از جمله استانداردهای نورپردازی در فضاهای کاخ مرمر اعلام کرد.
او طراحی جدول تعویض لامپ و نگهداری و تمیز کردن به موقع آنها، طراحی سیستم روشنایی و نورپردازی دارای سوئیچ قطعکننده که هنگام نیاز نداشتن خاموش شود، پیشبینی سوئیچهای کنترل خاص به منظور نورپردازی زمانی یا مراسمی و انتخاب تجهیزات نورپردازی که از نظر رنگ بدنه با زمینه نصب همخوانی داشته باشند را از دیگر استانداردهای لحاظ شده در این پروژه اعلام کرد.
گفتنی است، کاخ مرمر"دفتر مرکزی مجمع تشخیص مصلحت نظام" و تابلوهای نفیس آن که جزو آثار میراث فرهنگی کشور است بر اساس تفاهمنامهای که بین این نهاد و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به امضا رسید، ساماندهی میشود.
این تفاهمنامه به منظور استفاده از تجربه، تخصص و توان کارشناسی پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه برای رفع نیازهای علمی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی و تزئینات وابسته به معماری، بین دو طرف امضا شد.
ساختمان مرمر به دستور رضا شاه و به دست معماران معروف آن زمان ساخته شده است.
گنبد زیبای این بنا برگرفته از گنبد مسجد شیخ لطفالله اصفهان است که به وسیله استاد حسین لرزاده کاشیکاری شده است.
این مکان که عملیات ساختمانی آن 1316 پایان یافت، محل زندگی و کار رضا شاه بود، در دوره محمدرضا به موزه تبدیل شد و در دهه 1370 مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن نقل مکان کرد و نام قدس بر آن نهاده شد.
این ساختمان پس از انقلاب اسلامی در اختیار دادستانی کل کشور قرار گرفت و سپس در زمان ریاست آیت الله یزدی در اختیار قوه قضاییه بود و پس از آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی برای کاربرد موزه قرار گرفت که در سال 1376 بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است.
نظر شما