سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

علی اصغر محمدی: 102 هزار زائر ایرانی امسال به حج تمتع اعزام می‌شوند که نسبت به سال گذشته حدود 5 هزار سهمیه اضافی به زائران ایرانی تعلق گرفته است.

مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت در این باره گفت: برای اعزام زائران به حج تمتع امسال تقاضای 20 هزار سهمیه اضافی شد که عربستان با 5 هزار سهمیه اضافی موافقت کرد و در مجموع امسال 102 هزار نفر به حج تمتع اعزام می‌شوند که از این تعداد حدود 93 هزار نفر زائر و بقیه عوامل کاروان‌ها، ستادهای حج و هیات پزشکی هستند.

عبدالله نصیری افزود: اولین گروه زائران حج تمتع امسال از 3 آذرماه به کشور عربستان اعزام می‌شوند و کاروان‌های زائران ایرانی به‌طور میانگین یک ماه در کشور عربستان اقامت خواهند داشت که حدود یک هفته از این مدت را در مدینه و 23 روز دیگر را در مکه مکرمه و در عرفات، مشعر و منا اقامت می‌کنند.

وی با اشاره به ارائه آموزش‌های لازم به حجاج برای اعزام به حج تمتع اظهار داشت: کلاس‌های آموزشی حج تمتع از 27 رجب در سراسر کشور آغاز شد و این کلاس‌ها در اغلب کاروان‌ها پایان یافته و در مجموع آموزش حجاج تا اواخر مهرماه به پایان می‌رسد.

مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت گفت: کلاس‌های ضروری برای کاروان‌های مدینه قبل، 10 جلسه و برای مدینه بعد، 12 جلسه است و همه زائران در پایان کلاس‌ها در یک همایش متمرکز آموزشی شرکت خواهندکرد.

اسکان زائران

مدیر کل روابط عمومی سازمان حج و زیارت در باره اسکان زائران ایرانی گفت: یکی از ویژگی‌های حج امسال این است که برای رفاه حال زائران سرزمین وحی و حل مشکلات حمل‌ونقل درون شهری زائران در مدینه، منازل زائران در مدینه منوره تنها در اطراف حرم نبوی اجاره شده است.

وی با اشاره به وجود بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر در نوبت اعزام به حج تمتع افزود: تمام کسانی که تا پایان اسفند 85 حتی برای چندمین بار برای اعزام به حج تمتع ثبت نام کرده‌اند به نوبت به حج اعزام می‌شوند.

نصیری تعداد افرادی که برای چندمین بار تا پایان سال گذشته برای اعزام به حج تمتع ثبت نام کرده‌اند را حدود 3 هزار نفر اعلام کرد و گفت: چون قانون اعزام افراد برای حج تمتع فقط برای یک بار امسال آمده، در نتیجه کسانی که قبلا ثبت نام کرده‌اند به نوبت به حج تمتع اعزام می‌شوند.امسال نیز همچون سال گذشته از گذرنامه بین‌المللی برای تشرف به حج تمتع استفاده خواهد شد.

تکذیب اعزام بدون نوبت

سازمان حج و زیارت خبر اعزام بدون نوبت افراد بالای 65 سال به حج تمتع را تکذیب کرد.

براساس آیین نامه نقل و انتقال اسناد سازمان حج و زیارت آمده است افرادی که بیمار هستند و پزشک اجازه سفر به آنان را نمی‌دهد، افرادی که به‌دلیل مشکل مالی توان تشرف ندارند و کسانی که فیش حج داشته و فوت کرده‌اند و ورثه آن‌ها می‌خواهند به فرد ثالثی نیابت دهند، می‌توانند با مجوز سازمان حج و زیارت اسناد خود را به دیگری منتقل کنند.

یرندگان، چنانچه سند اولویت دار از افراد فوق‌الذکر در یافت کرده باشند و سن آن‌ها هم بالای 65 سال باشد در همان سال می‌توانند مشرف شوند و اگر سن آن‌ها کمتر باشد زمان تشرف 5 سال بعد خواهد بود.

اعزام افراد مسن

براساس مجوز شورای‌عالی حج، سازمان حج و زیارت حدود 2 هزار نفر از کهنسال‌ترین افراد متقاضی تشرف به حج تمتع را خارج از نوبت اعزام می‌کند.

افراد کهنسالی که تا پایان سال 1384 در بانک‌ها ودیعه گذاری کرده‌اند و تیرماه امسال سن آنان به بالاتر از 84 سال رسیده باشد امسال به حج اعزام می‌شوند.

این افراد پس از معاینه و رفتن به کمیسیون پزشکی درصورتی که شرایط اعزام را داشته باشند، به حج می‌روند.

همچنین امتیاز دیگری که برای این افراد در نظر گرفته شده، این است که فرزندان افراد بالای 84 سال نیز که تا همان زمان در بانک ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند همراه با آنان به حج تمتع اعزام شوند.

کد خبر 33586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز