‌اعضای شورای اسلامی شهر تهران طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور‌خواستند به همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط دستور دهد‌ تا تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود.

استقبال گسترده مردم در نمایشگاه کتاب‌ از شهر آفتا

در اين‌باره رضا تقي‌پور، سخنگوي شوراي شهر تهران به همشهري گفت: برگزاري نمايشگاه‌ها در مصلي و اتوبان شهيد چمران با معضلات و مشكلات بسياري همراه بود، ضمن اينكه اساسا برگزاري نمايشگاه‌هايي نظير مبل و لوستر در‌شأن مصلاي تهران نبود. وي با اشاره به اينكه خودش از نزديك با مشكلات ترافيكي و زيست‌محيطي ناشي از برگزاري نمايشگاه در اتوبان چمران آشناست گفت: هربار كه نمايشگاهي دراين محل برگزار مي‌شد ناچار براي فرار از تراكم ترافيك و آلودگي‌هاي زيست‌محيطي صبح‌هاي زود ازخانه خارج مي‌شديم و شب‌ها نيز ديرهنگام برمي‌گشتيم. اين معضلات به گفته تقي پور فقط محدوده اطراف بزرگراه چمران را درگير نمي‌كرد و دامنه آن تا شعاع دوردست هم كشيده مي‌شد.

وي انتقال نمايشگاه‌هاي داخلي و بين‌المللي به شهر آفتاب را راه‌حلي براي آزادي تهران از شر اينگونه آسيب‌ها و معضلات دانست و گفت:‌ پيشنهاد ديروز شوراي شهر به رئيس‌جمهور هم به اين دليل بود كه با توجه به امكانات فراهم شده در شهر آفتاب اعم از فضاي پارك به ميزان لازم، تأمين وسايل حمل ونقل عمومي به‌ويژه مترو، فراهم بودن دسترسي‌هاي مناسب بزرگراهي، نزديكي به فرودگاه امام(ره)، وجود هتل‌هاي 5ستاره در جوار فرودگاه، برخورداري ازسالن‌هاي مسقف استاندارد و سايرامكانات زيرساختي، تفريحي و خدماتي ازاين پس به كليه مسئولين برگزاري نمايشگاه‌ها، سازمان توسعه صادرات و وزارت بازرگاني دستور داده شود كه نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي تنها در شهر آفتاب برگزار شود.

به گفته سخنگوي شوراي شهر تهران قطعا نياز به تكميل امكانات زيرساختي در شهر آفتاب وجود دارد. بنابراين در برنامه 5ساله دوم به شهرداري تكليف شده كه از روش BOT و مشاركت بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي براي ادامه طرح توسعه شهر آفتاب استفاده كند. وي حتي از احتمال قوي استقبال هتل‌هاي زنجيره‌اي خارجي براي سرمايه‌گذاري در شهر آفتاب سخن گفت.

يكي از اعضاي كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران نيزبر لزوم توجه به شهر آفتاب تأكيد كرد. اسماعيل دوستي با بيان اينكه انتقال نمايشگاه از سئول به شهر آفتاب نياز به مصوبه دارد، گفت: مديريت شهري بايد براي جلب موافقت دولت پيگيري‌هاي لازم را انجام دهد. محمدمهدي تندگويان، نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران هم در‌ نشست علمي- تخصصي ساماندهي فضاهاي نمايشگاهي شهر تهران گفت: شهر آفتاب یک سایت کاملا تخصصی با زیرساخت‌های نمایشگاهی است و امیدواريم شاهد برگزاری نمایشگاه در هیچ جای شهر تهران نباشیم.

برگزاري نمايشگاه كتاب در مجموعه شهرآفتاب كه ارديبهشت امسال روي داد، از سوي رئيس مجلس شوراي اسلامي و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز مورد تقدير قرار گرفت. علي لاريجاني در مراسم اختتاميه بيست و نهمين نمايشگاه كتاب، راه اندازي شهرآفتاب را كار بزرگي دانست كه با همت عالي انجام شده است. علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم اظهار داشت: قبلا نمایشگاه‌ها در سئول و مصلی برگزار می‌شد و جایگاه مناسبی نداشتیم.

  • ميزباني شايسته از بزرگ‌ترين رويداد فرهنگي كشور

‌كار ساخت مجموعه شهر آفتاب از ابتداي سال 90آغاز شد و درارديبهشت‌ماه امسال كار خود را با برگزاري بيست و نهمين دوره نمايشگاه كتاب آغاز كرد و با استقبال بي‌نظير مردم مواجه شد تا جايي كه در هر 6.5 دقيقه، بيش از 2 هزار مسافر و در هر ساعت، 9قطار بيش از 18هزار مسافر را به «شهر آفتاب» منتقل كردند.

150دستگاه تاكسي نيز از 8مسير، شهروندان را به مجموعه «شهر آفتاب» منتقل مي‌كردند و 50دستگاه تاكسي نيز براي انجام خدمات دربستي در اين مجموعه حضور داشتند. دركنار همه اينها در داخل نمايشگاه نيز 100دستگاه وَن و 50دستگاه شاتل برقي براي جا به جايي بازديد‌كنندگان از محل پاركينگ‌هاي نمايشگاه و ايستگاه متروي «شهر آفتاب» به بخش‌ها و قسمت‌‌هاي مختلف نمايشگاه پيش‌بيني شده بود. فراهم بودن انواع زيرساخت‌هاي خدماتي، تفريحي و حمل و نقلي باعث شد تا يكي از مهم‌ترين رويدادهاي فرهنگي كشور در ارديبهشت‌ماه گذشته رقم بخورد و يكي از اصلي‌ترين دغدغه‌هاي مديران فرهنگي، ناشران و اهالي رسانه كه قبل از برگزاري نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب بابت كم شدن مخاطبان نمايشگاه ابراز نگراني مي‌كردند، برطرف شود.

  • شهر آفتاب كجاست؟

پروژه مجموعه نمايشگاهي شهرآفتاب در جنوب شهر تهران در زميني به مساحت 138هكتار در مجاورت مرقد مطهر امام خميني (ره) و به فاصله اندكي از فرودگاه امام خميني (ره) در مسير اتوبان تهران - قم واقع شده است. مجموعه نمايشگاه شهر آفتاب از 3 بخش اصلي نمايشگاه‌ها، محور چهارباغ به‌عنوان يك محور شهري محل گذران اوقات فراغت و مجموعه‌هاي وابسته شامل مركز تجارت، مركز همايش‌ها، هتل‌ها، ساختمان‌هاي اداري، پاركينگ‌ها و... تشكيل شده است.

کد خبر 336824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha