مصطفی محدثی خراسانی: دیدار اهالی شعر و ادب با رهبر معظم انقلاب در شب میلاد کریم اهل‌بیت امام حسن‌مجتبی(ع) بیش از ۲ دهه استمرار دارد و به یک سنت ادبی پسندیده در ایران تبدیل شده است؛ سنتی که برکاتی فراوان برای شاعران در طول سال به همراه دارد.

مصطفی محدثی خراسانی

مهم‌ترين وجه ديدار اين است كه ذهن جامعه ادبي و متوليان فرهنگي متوجه اهميت و جايگاه شعر مي‌شود.رهبري در همه جلسات از بي‌برنامگي نظام فرهنگي در حوزه شعر ياد مي‌كنند و به‌نظر خيلي اميدوار نيستند كه متوليان فرهنگي بتوانند از عهده شعر بربيايند. به همين دليل صحبت‌هايي هم با متوليان فرهنگي در اين نشست‌ها دارند. در بيانات سال‌هاي پيش رهبر معظم انقلاب بارها به كنايه اشاراتي به اين كم‌كاري‌ها شده بود اما اشاره‌هاي مستقيم و صريح امسال ايشان به‌گونه‌اي حجت را بر متوليان تمام كرد.

ايشان در اين ديدار به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي توصيه كردند كه از جوانان شاعر و فعال در اين حوزه حمايت كنند و توجهي ويژه به برخي سازمان‌ها و نهادهاي فرهنگي و ادبي داشته باشند. به‌نظر مي‌رسد وقتي رهبري تا اين حد وارد جزئيات مي‌شوند و دقيق‌ترين نشاني‌ها را مي‌دهند، كار به نقطه حساس رسيده و ديگر اشاره‌هاي غيرمستقيم كارساز نبوده است كه ايشان لازم ديده‌اند دست از تعارف‌هاي معمول بردارند.

ديدار رهبري با شاعران براي پيشكسوتان حوزه و حضورشان در اين محفل بسيار انگيزه‌بخش و شوق‌آفرين است و اين شوق و انگيزه براي جوانان بيشتر بوده و هست. اين ديدارهاي سالانه كه در جامعه ادبي جاي خود را پيدا كرده، توانسته است موجي ادب هم ايجاد كند. بركات حضور شاعران در محضر رهبري و رهنمودها و راهكارهايي كه ايشان در اين جلسه ارائه مي‌كنند، تا ماه‌ها مورد بحث و پيگيري است.

به‌نظرم اين ديدار در رونق و رشد و اعتلاي جامعه شاعران مؤثر است و تأثير خود را به مرور نشان مي‌دهد. به تعبير ديگر، اين ديدار و امواج و تبعات و بازخوردهاي مثبت آن، شور و حال و موج برانگيزاننده كه در طول سال در فضاي ادبي ايجاد مي‌كند، رهنمودهاي راهبردي و مهر و محبت و روشني و خرد و بينش و دانشي كه بر جلسه حاكم است، همه اينها موجب شده ديدار نيمه‌رمضان به خاستگاه حركتي استراتژيك در شعر انقلاب تبديل شود و بار بسياري از كم‌كاري‌ها و غفلت‌هاي نظام فرهنگي در حوزه شعر را به دوش كشد.

  • شاعر و نويسنده
کد خبر 337833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha