شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم‌زاد: روزه گرفتن دستور خداوند متعال است و ما به‌عنوان یک مسلمان ملزم به انجام این عمل عبادی هستیم.

ماه رمضان

 آثار معنوي بسيار زيادي هم براي روزه‌داري در روايات و سخنان بزرگان ما بيان شده كه مسلما اصلي‌ترين فايده اين عبادت به‌حساب مي‌آيد. اما اين روزها بعضي‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي اين شبهه را وارد مي‌كنند كه روزه‌داري در اين وقت سال و با اين گرما، به غيراز ضرر، هيچ فايده‌اي براي جسم ندارد. از طرفي يك قاعده كلي هم وجود دارد كه اسلام دين «لاضرر» است. اين دو موضوع چطور با هم جمع مي‌شود؟واقعيت اين است كه روزه‌داري به جز آثار معنوي ارزشمندي كه دارد، يك فرصت فوق‌العاده هم براي جسم شما به‌حساب مي‌آيد؛ فرصتي كه در آن بدن مي‌تواند خود را پاكسازي و بازسازي كند و خطر ابتلا به خيلي از بيماري‌ها را به حداقل برساند. اگر مي‌خواهيد از تأثير شگفت‌انگيز روزه‌داري بر سلامت بدنتان مطلع شويد، با ما در اين مطلب همراه شويد.

  • يك‌ماه استراحت

روزه‌داري نخستين و مهم‌‌ترين تأثيري كه بر جسم شما مي‌گذارد، استراحت دادن به سيستم گوارشتان است كه در طول سال، هميشه يكي از پركارترين سيستم‌‌هاي بدن شماست. دستگاه عريض و طويل گوارش كه از دهان و مري شروع مي‌شود و به معده و روده و كبد مي‌رسد، با روزه‌داري درست و سالم يك‌ ماه فرصت دارد كه استراحت كرده و خود را بازسازي كند. بدن در ساعت‌هاي روزه‌داري و در فقدان قند و كربوهيدرات، مجبور به استفاده از چربي‌ها براي تأمين انرژي مي‌شود. در نتيجه شما با يك‌ماه روزه‌داري بخش زيادي از چربي‌هاي انباشه و قديمي بدنتان را مي‌سوزانيد. روزه همچنين با استراحت دادن به سيستم گوارشي شما، ميزان سوخت‌وساز بدنتان را افزايش مي‌دهد. چرا؟ چون بدن در ساعات روزه‌داري غذايي براي كسب انرژي دريافت نمي‌كند و به تكاپو مي‌افتد تا با سوخت‌وساز بيشتر، انرژي مورد نياز را فراهم كند.

  • زندگي دوباره مغز

در ساعت‌هاي روزه‌داري شايد هوش و حواستان خوب كار نكند و فكر كنيد به اندازه هميشه مغزتان سرحال نيست اما برخلاف آنچه اين روزها تجربه مي‌كنيد، روزه گرفتن مستمر براي يك مدت مشخص، عملكرد كلي مغز شما را بهبود مي‌بخشد. وقتي روزه‌ايد توليد يك نوع پروتئين خاص در مغزتان افزايش مي‌يابد كه منجر به تحريك سلول‌هاي بنيادين براي ساخت نورون‌‌هاي جديد مي‌شود. مارك متسون، يك عصب‌شناس آمريكايي است كه به بررسي تأثير روزه روي عملكرد مغز پرداخته و مي‌گويد كه روزه براي مغز يك چالش است و مغز را در واكنش نشان دادن به استرس‌ها تقويت مي‌كند. تغييراتي كه هنگام روزه‌داري در مغز رخ مي‌دهد شبيه تغييراتي است كه با ورزش مرتب رخ مي‌دهد. هر دوي اينها در نهايت رشد عصب‌ها، برقراري ارتباط بين عصب‌ها و قدرت سيناپس‌ها را بهبود مي‌بخشند. او گفته كه اين يافته‌ها بهترين دليل براي رد كردن شايعاتي است كه درباره آسيب‌زدن روزه‌داري به مغز عنوان مي‌شود.

  • بهبود علائم كلسترول و انسولين

تغيير سبك غذايي و گرسنگي روزانه در‌ ماه رمضان، روي شاخص چربي خون هم اثر مي‌گذارد و با كاهش كلسترول، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد. كساني كه روزه مي‌گيرند، با سرعت بيشتري علائم كاهش چربي بد خون (LDL) را نشان مي‌دهند. البته به شرطي كه به بهانه روزه‌داري رژيم غذايي ناسالم و پرچربي را در پيش نگيرند كه در آن صورت، روزه نه‌تنها كمكي به افزايش سلامتي‌شان نمي‌كند، بلكه ممكن است خطر ابتلا به بيماري را هم در آنها بالاتر ببرد. از كلسترول كه بگذريم، روزه‌داري حساسيت بدن به انسولين را هم بالا مي‌برد و آنطور كه تحقيقات نشان داده، بعد از يك دوره روزه‌داري، انسولين خون شما به‌طور مؤثرتري مي‌تواند قند را از خون جذب كند. در نتيجه احتمال بروز ديابت نوع 2 در افرادي كه به‌طور مستمر روزه مي‌گيرند پايين‌‌تر است.

  • پوست‌تان آينه مي‌شود

يكي ديگر از تأثيرات شگفت انگيز روزه‌داري بر سلامتي بدن، بهبود كيفيت پوست است. بعد از يك‌ماه روزه‌داري شما پوستي صاف تر، روشن‌‌تر با جوش‌ها و لك‌هاي كمتر خواهيد داشت. در اين ايام بدن شما در شرايطي كه كمتر درگير فعاليت‌‌هاي گوارشي است، مي‌تواند بر بهبود عملكرد ساير ارگان‌ها متمركز شود و پوست‌تان هم يكي از همين ارگان‌هاست. در مدت روزه‌داري بدن شروع به پاكسازي مي‌كند، كبد و كليه‌ها عملكرد بهتري دارند و از سوي ديگر، مصرف بسياري از خوراكي‌ها (مثل هله‌هوله‌هايي كه در طول روز مي‌خوريم) محدود مي‌شود و پوست فرصت بازسازي خود را خواهد داشت. البته براي آنكه بعد از يك‌ماه روزه‌داري پوست بهتري داشته باشيد، بايد 2 شرط را رعايت كنيد: به اندازه كافي در وعده‌هاي افطار و سحر آب بنوشيد و از آن مهم‌تر تغذيه سالمي داشته باشيد؛ تغذيه‌اي كه سرخ كردني‌ها، غذاهاي بسيار چرب و بسيار شيرين (مثل زولبيا و باميه، حليم و...) در آن جايي ندارد.

  • اصلاح مي‌شويد

روزه‌داري نه فقط در بهبود عملكرد اعضاي بدن مؤثر است، كه سبك زندگي شما را هم اصلاح مي‌كند. وقتي يك‌ماه تمام طبق اصول خاصي مي‌خوريد و مي‌آشاميد، بدنتان الگوهاي گذشته را فراموش مي‌كند و آماده پذيرفتن الگوي جديد مي‌شود. روزه‌داري كمك مي‌كند گرسنگي واقعي را از ولع غيرضروري تشخيص دهيد و بتوانيد برنامه غذايي منظم‌تري داشته باشيد. به‌عبارت ديگر، با تشخيص گرسنگي واقعي، فقط وقتي بدنتان واقعا به غذا نياز دارد، مي‌خوريد و مصرف هله‌هوله‌تان به‌شدت كاهش پيدا مي‌كند. نتيجه اين تغيير سبك غذا خوردن را در وزنتان خواهيد ديد و بعد از‌ ماه رمضان، راحت‌‌تر مي‌توانيد آن را كنترل كنيد.

کد خبر 338118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha