همگام با کاهش شدید ارزش معاملات در بورس تهران، معاملات آتی سکه در بورس کالا با رشد ۱۶۶ درصدی مواجه شد. در عین حال در همین مدت معاملات اوراق مشارکت هم ۷درصد رشد کرده است.

بورس

به گزارش همشهري، سهامداران در بهار امسال 8.2درصد زيان كردند و در همين مدت بيش از 10ميليارد دلار از ارزش سهام شركت‌هاي بورس كاسته شد. دولت اميدوار بود به‌دليل مشوق‌هايي كه براي مسكن درنظر گرفته است، بخشي از نقدينگي به سمت بازار مسكن به‌عنوان پيشران اقتصادي حركت كند اما آمار معاملات وام‌هاي بانكي در بخش مسكن نشان مي‌دهد كه در بهار امسال مقدار وام‌هاي مسكن خريداري شده توسط مردم فقط 6درصد رشد كرده است.

در عين حال به دنبال كاهش نرخ سود بانكي تا 15درصد در هفته گذشته برخي كارشناسان تحليل مي‌كنند كه اين سياست دولت منجر به جذب نقدينگي به سمت بازار سرمايه نخواهد شد و در شرايطي كه اقتصاد همچنان در حال ركود و تورم در حال كاهش است، سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند دارايي‌هايشان را در بازار اوراق با درآمد ثابت و همچنين دارايي‌هايي امن‌تر مانند طلا سرمايه‌گذاري كنند.

اتفاقا آمار‌هاي موجود سخن كارشناسان را تأييد مي‌كند. براساس اين اطلاعات حجم معاملات اوراق صكوك و اسناد خزانه در فصل بهار 7درصد رشد كرده و وضع صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري كه در اوراق با درآمد ثابت سرمايه‌گذاري مي‌كنند هم بسيار بهتر از صندوق‌هايي است كه در سهام سرمايه‌گذاري كرده‌اند. در عين حال در اين مدت قيمت هر سكه بهار آزاد 2.1درصد افزايش يافته است.

همگام با رشد قيمت سكه در بازار‌هاي نقد، معاملات آتي سكه نيز در بورس كالا با رشدزيادي در فصل بهار مواجه شد به‌طوري كه براساس اطلاعات موجود سرمايه‌گذاران در 3ماهه فصل بهار 6800ميليارد تومان سكه، معادل 2ميليارد دلار خريداري كرده‌اند كه اين مقدار به لحاظ حجم 166درصد و به لحاظ ارزش 188درصد رشد نشان مي‌دهد.

مجموع معاملات سال قبل در فصل بهار 2300ميليارد تومان بود. برخي كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند به‌دليل افزايش قيمت جهاني هر اونس طلا در بازار‌هاي جهاني و وقوع تحولات سياسي در دنيا مانند جداشدن انگليس از اتحاديه اروپا، قيمت سكه در بازار جهاني و همچنين در بازار‌هاي داخلي با افزايش روبه‌رو شود. برخي تحليلگران خارجي بر اين باورند كه قيمت هر اونس طلا در بازار‌هاي جهاني با توجه به وقوع تحولات جديد در اتحاديه اروپا پتانسيل رشد تا 1400دلار در هر اونس را دارد.

کد خبر 338185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha