مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

حامد فوقانی: پس از آنکه چهارشنبه گذشته محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در حاشیه ضیافت افطاری برای ۶۰۰ معلول از تجهیز بوستان‌های پایتخت به ویلچر خبر داد، حالا نیز خبر می‌رسد تا شروع سال تحصیلی جدید ناوگان حمل‌ونقل دانش‌آموزان استثنایی تکمیل می‌شود.

همچنين اينطور كه پيمان سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني گفته تا اول مهر امسال، تعداد خطوط اتوبوسراني ويژه معلولان از 16خط به 25خط افزايش مي‌يابد. با اين اوصاف در سال‌جاري بايد منتظر تحولاتي چشمگير از نظر مناسب‌سازي شهر براي معلولان بود. به‌عبارتي اگرچه طي 3سال اخير مديريت شهري تهران روي بحث رسيدگي به وضعيت معلولان جدي‌تر از قبل عمل مي‌كند، اما امسال به‌خاطر ورود گروه مشورتي شهر دسترس‌پذير به ميدان، بايد كارهاي متفاوت‌تري را در اين حوزه شاهد باشيم؛ گروهي كه اواخر شهريور سال گذشته تشكيل شد.

اين گروه به‌عنوان دست راست شهردار تهران براي مناسب‌سازي معابر فعاليت مي‌كند و با شروع سال جديد كم‌كم اقداماتش رنگ اجرايي به‌خود گرفته است؛ آنگونه كه در ابتدا، برنامه بازديد از خانه‌هاي جانبازان و معلولان شهر به‌صورت يك‌هفته در ميان براي رفع مشكلات تردد آنها در دستور كارش قرار گرفت. خروجي‌ اين بازديدها هم تاكنون با نصب 170بالابر در خانه معلولان شهر همراه شده است. بعد از آن روي موضوعات تفريحي معلولان تمركز شد. نتيجه آن هم خبري بود كه شهردار تهران اعلام كرد؛ «در هر منطقه يك پارك به‌صورت كاملا استاندارد براي معلولان آماده مي‌شود.» اكنون نيز فكرها روي تأمين وسايل حمل‌ونقل معلولان متمركز شده است. البته در اين مسير، مديريت شهري از نظر تأمين اعتبارات با مشكلات جدي روبه‌رو است. به گفته سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران براي اين منظور از يكسو با كمبود شديد خودروهاي ون روبه‌رو هستند كه لزوم توجه دولت را مي‌طلبد. از سوي ديگر با توجه به تقاضاي روزافزون افراد داراي ويلچر كه نزديك به 4هزار نفر هستند، ارائه تمامي خدمات با خودروهاي ون غيرممكن و غيرمنطقي است. در واقع اشاره سنندجي به اين است كه براي جابه‌جايي بدون مشكل معلولان، هم وسايل نقليه پيشرفته‌تري نياز دارند و هم وسايلي با امكان جابه‌جايي نفرات بيشتر.

  • اولويت مناسب‌سازي با مناطق مركزي

براي مناسب‌سازي معابر نيز اگرچه مديريت شهري امسال با اعتبار بيش از 5ميليارد تومان به ميدان آمده اما واقعيت آن است كه ساير نهادها و همچنين سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران هم بايد مناسب‌سازي را به‌شكل جدي دنبال كنند. در اين راه به‌عنوان نخستين گام مي‌توانند از ساختمان‌هاي خود شروع كنند؛ موضوعي كه علي صابري، عضو روشندل شوراي شهر تهران بر آن تأكيد مي‌كند. وي كه پيگير مسائل شهري مربوط به معلولان، جانبازان، نابينايان و كم‌توانان جسمي است، گفت: «در شهر دسترس‌پذير، همه اتفاقات از طريق مادي و فيزيكي رخ نمي‌دهد بلكه كارمندان ادارات و مراكز خدماتي و تجارتي كاملا توجيه شده‌اند كه چگونه به يك‌فرد معلول يا كم‌توان خدمت ارائه كنند.» عضو حقوقدان شوراي شهر تهران همچنين اعلام كرده كه امسال مناسب‌سازي معابر با اولويت مناطق مركزي پايتخت صورت مي‌گيرد. به گفته صابري، در همين راستا چندي پيش ساختمان سراي محله عباسي واقع در منطقه 11 به NGO‌‌ها براي ارائه خدمات مختلف آموزشي، درماني، توانمندسازي، فرهنگي و ورزشي به معلولان مناطق مركزي شهر واگذار شد.

  • سامانه جانبازان و معلولان اتوبوسراني در تاكسيراني هم فعال مي‌شود

مدتي است كه سامانه اتوبوسراني حمل‌ونقل ويژه معلولان شهر تهران به‌عنوان آماده‌ترين مجموعه در سطح كشور راه‌اندازي شده است. خدمات اين سامانه با 2نوع خودروي مناسب‌سازي‌شده (ون-اتوبوس) به‌صورت حضور در محل استقرار فرد يا افراد متقاضي براي عزيمت به مقصد معين كه قابليت پذيرش معلولان را داشته باشد، ارائه مي‌شود. همچنين اين مركز با 65دستگاه اتوبوس مي‌تواند به تمام مدارس استثنايي شهر تهران حتي براي فعاليت‌هاي اردويي سرويس‌دهي كند. به همين منظور افراد متقاضي براي بهره‌مندي از اين سامانه مي‌توانند با شماره 6305 و 137 تماس بگيرند و از جزئيات آن مطلع شوند. علاوه بر اين، آنگونه كه قاليباف، شهردار تهران گفته اين سامانه به‌زودي در حوزه تاكسيراني هم فعال مي‌شود؛ به‌نحوي كه مركز تماسي راه‌اندازي خواهد شد تا تاكسي‌ها هم بتوانند چنين سرويس‌دهي‌اي را به معلولان انجام دهند. لازم به ذكر است كه جدا از اينها ستاد مناسب‌سازي معابر شهرداري تهران مطالعاتي را در مورد خودروهاي برقي تك‌نفره مخصوص معلولان نيز آغاز كرده است.

کد خبر 338229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha