جمعه ۱۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

«آتش‌ســوزی مخزن ۲۵ هزار تنی مواد نفتی». حتی تصور چنین حادثه‌ای هم وحشتناک است اما از ۳ روز قبل یکی از مخازن عظیم پتروشیمی ماهشهر دچار حریق شده و تلاش‌های آتش‌نشانان برای مهار این آتش‌سوزی گسترده تا عصر دیروز همچنان ادامه داشت.

حوادث

هرچند اين حادثه تاكنون تلفاتي به‌دنبال نداشته است اما صدها آتش‌نشان را راهي محل حادثه كرده و خسارت‌هاي زيادي بر جا گذاشته است. اما اين آتش‌سوزي چطور آغاز شد و چه تلاش‌هايي براي مهار آن انجام شده است؟

روز چهارشنبه بود كه خبر آتش‌سوزي در پتروشيمي بوعلي سينا ماهشهر منتشر شد. در ساعات اوليه به درستي ابعاد اين حادثه مشخص نبود اما در ادامه معلوم شد كه يكي از برج‌هاي اين مجتمع كه 121متر ارتفاع دارد و يكي از بلندترين برج‌هاي پتروشيمي به‌حساب مي‌آيد دچار حريق شده است. آتش ساعت‌ها از اين برج زبانه مي‌كشيد و ابر سياهي منطقه را فرا گرفته بود اما بامداد پنجشنبه تلاش آتش‌نشانان به ثمر نشست و آتش‌سوزي اين برج به‌طور كامل مهار شد و مجتمع بوعلي سينا بعد از چند ساعت به آرامش رسيد. اما هيچ‌كس نمي‌دانست كه اين آرامش پيش از طوفان است و حادثه بزرگ‌تري در راه است.

در شرايطي كه مسئولان مجتمع همه‌‌چيز را تمام‌شده مي‌دانستند اين بار آتش به جان مخزن 25هزار تني اين مجتمع افتاد. حادثه دوم ناگهاني و غافلگير‌كننده بود. آتش از مخزن عظيم مواد نفتي زبانه مي‌كشيد و حادثه آنقدر وسيع بود كه كاري از دست آتش‌نشانان برنمي‌آمد.

اين بار دود ناشي از آتش‌سوزي به بيشتر مناطق ماهشهر سرايت كرد. اهالي منطقه به درستي نمي‌دانستند كه چه اتفاقي افتاده است و در چنين شرايطي بازار شايعات نيز داغ بود. عده‌اي از تخليه شهر صحبت مي‌كردند و عده‌اي ديگر اخبار ضد‌ونقيضي كه در شبكه‌هاي اجتماعي خوانده بودند براي يكديگر تعريف مي‌كردند.

اين در حالي بود كه مخزن نفتي همچنان در آتش مي‌سوخت. شرايط به‌گونه‌اي بود كه وزير نفت مجبور شد براي مديريت اين حادثه به ماهشهر برود. مهندس زنگنه در همان ساعت اوليه جلسه ويژه‌اي تشكيل داد و از صبح ديروز عمليات ويژه اطفاي حريق مخزن 25هزار تني به‌طور ويژه آغاز شد.

  • حادثه، بدون حتي يك مصدوم

هاشم بالدي، مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان درباره علت آتش‌سوزي مخزن گفت: به‌دليل وزش باد دو برج 120متري اين مجتمع دچار آتش‌سوزي شدند و فقط يك مخزن اين مجتمع دچار آتش سوزي شد. با اين حال به هيچ عنوان تهديدي متوجه ماهشهر نيست و حتي ساير قسمت‌هاي مجتمع پتروشيمي نيز در معرض تهديد نيستند. تا‌كنون حتي يك نفر هم در جريان اين حادثه مصدوم نشده است. وي افزود: بر اثر اين آتش‌سوزي دوده زيادي در فضاي ماهشهر پراكنده شد اما آزمايش‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد اين دوده‌ها هيچ‌گونه مشكلي براي سلامتي شهروندان ايجاد نمي‌كند.

  • ذوب شدن مخزن

تصاوير منتشر شده از حادثه نشان مي‌دهد كه بخشي از ديواره مخزن 25هزار تني ذوب و دچار خميدگي شده است و اين موضوع خطر جاري شدن مواد از اين مخزن را دو چندان مي‌كند اما مسئول روابط عمومي هلدينگ خليج‌فارس معتقد است كه در اين خصوص، جاي نگراني نيست. عبدالرسول دشتي در اين‌باره به ايرنا گفت: قسمت چپ مخزن به‌دليل ذوب شدن، دچار خميدگي شده است، البته اين موضوع هيچ مشكلي ندارد و جاي نگراني نيست چرا كه نظر كارشناسان نفت و گاز اين بود كه مخزن بايد سوزانده شود تا امكان مهار آتش وجود داشته باشد.

  • حادثه است، نه خرابكاري

وزير نفت كه رياست كميته بحران در اين حادثه را بر عهده دارد درباره علت وقوع اين حادثه به شانا گفت: آتش‌سوزي اين پتروشيمي قطعا خرابكاري نبوده و دلايل آن فني بوده است. وي ادامه داد: يكي از دلايل اين حادثه نشت در يكي از واحدهاي برج پارازايلين است و تمام تلاشمان اين است كه آتش به‌زودي خاموش شود اما نمي‌توانيم زماني براي آن اعلام كنيم.

زنگنه همچنين از ناكامي تيم اطفاي حريق در خاموش كردن آتش‌سوزي خبر داد و به ايرنا گفت: متأسفانه به‌دليل حجم وسيع آتش‌سوزي در مخزن 25هزار تني، عمليات نهايي تيم اطفاي حريق كه از طريق زمين و آسمان انجام شد ناموفق بود؛ هرچند اين پيش‌بيني هم از قبل محتمل بود. وي ادامه داد: تا‌كنون بخشي از مواد درون اين مخزن تخليه و بخشي سوخته شده اما تخليه كامل آن هم غيرممكن بوده و هم به صلاح نيست. ما بايد منتظر بمانيم تا مواد داخل اين مخزن به‌طور كامل تخليه و يا سوزانده شود تا اقدامات لازم براي اطفاي حريق صورت گيرد كه اين كار ممكن است حدود 15 ساعت طول بكشد.

در همين‌حال عصر ديروز به‌دنبال جدا شدن يك‌تكه از مخزن آژير خطر در پتروشيمي بوعلي سينا به صدا درآمد. اين آژير تنها براي افراد نزديك به مخزن به صدا در آمد و مقام‌هاي حاضر در محل حادثه اطمينان دادند آتش اين مخزن تحت‌كنترل است.

  • بايد منتظر باشيم

تلاش‌ها براي مهار آتش‌سوزي در حالي ادامه دارد كه هيچ‌كس نمي‌داند اين تلاش‌ها چه زماني به نتيجه خواهد رسيد. عادل نژاد‌سليم، مديرعامل شركت صنايع پتروشيمي خليج‌فارس در اين‌باره گفت: درصورتي كه عمليات با موفقيت به پايان نرسد بايد صبر كنيم تا حجم مواد باقيمانده در مخزن كاملا بسوزد. وي ادامه داد: اگر مشكل خاصي ايجاد نشود مواد باقيمانده در مخزن تا صبح شنبه (امروز) به پايان مي‌رسد. با وجود اين، عمليات ضربتي اطفاي حريق همچنان از زمين و هوا در حال اجراست.

کد خبر 339321

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha