سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

الهام فیروزبخت: با شروع فصل تابستان، به‌علت گرمی هوا برای راه رفتن پاپوشی لازم دارید که پا را خنک نگه دارد و بعد از اینکه چند ساعتی پایتان درون کفش ماند بو نگیرد.

گیوه

گيوه يكي از پاپوش‌هاي‌ قديمي، سنتي و پردوام و كاملا ايراني است كه روزگاري پيش از اين پركاربردترين نوع كفش بود كه علاوه بر سبك بودن و راحتي فوق‌العاده‌اش تمامي موارد بالا را يكجا دارد. البته قبل‌تر گيوه فقط مورد استفاده مردان قرار مي‌گرفت و معمولا تصويري كه همه‌ ما از گيوه داريم، كفشي بافتني بدون طرح و نقش و بسيار ساده است. اما كساني هم هستند كه گيوه‌هاي زنانه طراحي كرده و با طرح و نقش، جلوه‌اي تازه به اين پاپوش قديمي داده‌اند.

شبنم عسگري با پشتكار و البته خلاقيت توانسته گيوه‌هايي رنگي و متفاوت با تصويري كه همه‌ ما از گيوه داريم بسازد. شبنم عسگري متولد 1370و اهل اصفهان است. كارشناسي طراحي گليم و فرش، كارشناسي ارشد اقتصاد فرش و كلي ذوق و هنر دارد كه توانسته كاري مستقل و خلاقانه راه بيندازد.

  • اولين بار، براي خودم

حدود 4سال پيش يك جفت گيوه مردانه از بيرجند خريداري كردم. وقتي خواستم از گيوه‌ها استفاده كنم، ظاهر بسيار ساده و بدون طرح اين گيوه‌ها واقعا توي ذوق مي‌زد؛ از طرفي با توجه به اينكه ديد مردم نسبت به پاپوش‌هاي قديمي به دليل نداشتن خلاقيت، كاربردي نيست، تصميم گرفتم با پارچه روي آنها را تكه‌دوزي كنم و اين كار را هم انجام دادم. وقتي براي نخستين‌بار گيوه‌ها را استفاده كردم، متوجه شدم خيلي‌ها نظرشان به سمت گيوه‌هاي من جلب شده. حتي وقتي به مسافرت رفتم در هتل چند نفري از من سؤال كردند كه كفش‌هايم را از كجا تهيه كرده‌ام؟ خب همين داستان برايم خيلي جالب شد و جرقه‌ اينكه بتوانم گيوه‌هاي طرح‌دار را به توليد انبوه برسانم در ذهنم جرقه خورد.

  • طرح‌ها از دانشگاه مي‌آيند!

بيشتر طرح‌ها ذهني است و به رشته دانشگاهي‌ام يعني طراحي فرش و گليم برمي‌گردد. اما چون نمي‌شود عين همان نقش‌ها را روي گيوه‌ها پياده كرد سعي مي‌‌كنم با الهام گرفتن از آن طرح‌ها و البته با خلاقيت خودم نقش‌هاي گليم را روي گيوه‌ها بياورم. البته گيوه‌هايي هم طراحي كرده‌ام كه روي آنها نقش‌هاي شبيه فرش كار شده است. در دانشگاه يك دوره كارگاه رنگرزي را تجربه كردم و از اين جهت كه اكثر گيوه‌ها در 2 طرح سفيد يخچالي يا مشكي وجود دارند اين فكر به ذهنم رسيد كه به‌جاي پارچه‌دوزي، گيوه‌ها را رنگرزي كنم.

وجه تمايز اين گيوه‌ها با محصولات رقيب همين است. همه رنگ‌ها هم به‌صورت طبيعي به‌دست مي‌آيند. براي رنگ كردن نخ‌ها از روناس، پوست گردو و پوست انار و برگ مو استفاده مي‌كنم. رنگرزي كه در كار من همان فوت كوزه‌گري است باعث مي‌شود گيوه‌هاي ما كه قابل شست‌وشو باشد و با شست‌وشو، تركيب رنگ‌ها به هم نريزد.

  • بازار مناسب را يافتم

مثل خيلي از آدم‌هاي ديگر كه براي نخستين بار مي‌ترسند كاري را شروع كنند من هم با سرمايه اندكي شروع به‌كار كردم تا اگر با شكست روبه‌رو شدم متحمل ضرر و زيان مالي نشوم. با سرمايه‌اي حدود 400هزار تومان شروع و گيوه‌ها را خريداري كردم. حالا نوبت طرح‌ها بود كه روي آن بدوزم. با گيوه‌هاي آماده يك گالري برگزار كردم و فقط از دوستان و آشنايان براي ديدن محصولات دعوت كردم. برخلاف انتظارم، استقبال فوق العاده‌اي صورت گرفت. 4سال پيش هر جفت گيوه را به قيمت 50الي 60هزار تومان فروختم چون در نخستين فروشم فقط به فكر به‌دست آوردن بازار مناسب بودم نه سود.

  • سفارش كار به زنجان

خود گيوه‌ها، گيوه‌ زنجاني است. كار بافت گيوه‌ها را به شخصي در زنجان سپرده‌ام و نسبت به سفارشي كه از مشتري مي‌گيرم به بافنده‌ سفارش مي‌دهم. به‌عنوان مثال 50جفت سايز 38يا 25جفت سايز 39. موقع سفارش گيوه‌ها بايد پول آنها را پرداخت كنم. كار طراحي رويه‌ و رنگرزي آنها هم با خودم است. كار طراحي رويه هر جفت گيوه با توجه به پرنقش بودن و كم نقش بودن بين 2تا 7روز زمان مي‌برد. هر گيوه را هم بسته به طرح كار شده روي آن 150تا 250هزارتومان مي‌خرند. فروش خوب است و به‌دليل حجم زياد سفارش‌ها، تا آخر تابستان ديگر سفارش قبول نمي‌كنم.

کد خبر 339637

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha