جمعه ۲۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمیته میراث فرهنگی یونسکو در چهلمین نشست خود در استانبول، بناهای تاریخی «متسخیتا» در جورجیا را از فهرست میراث جهانی در خطر خارج کرد.

فرهنگ

به گزارش ایسنا، در چهلمین نشست کمیته میراث فرهنگی یونسکو در استانبول، پنج منطقه تاریخی در لیبی به دلیل نابسامانی‌های موجود در این کشور و خطراتی که در آینده متوجه این بناها می‌شود،‌ وارد فهرست میراث جهانی در معرض خطر شدند.

این پنج منطقه تاریخی «سایرین»، منطقه باستانی «لپتیس ماگنا»، «سابراتا»، شهر تاریخی «قادامس» و بناهای سنگی «تدرارت آکاکوس» نام دارند. یونسکو اعلام کرده به علت نابسامانی شدید در کشور لیبی و حضور گروه‌های نظامی، این مناطق به فهرست در خطر اضافه شده‌اند.

در این نشست همچنین اعلام شد، ‌بناهای تاریخی «متسخیتا»ی جورجیای آمریکا از فهرست در خطر خارج شد. این تصمیم به علت مشاهده تلاش‌های مقامات این منطقه برای برطرف کردن خطرهایی که این میراث فرهنگی و تاریخی و بهبود مدیریت را تهدید می‌کرده، اتخاذ شد. نام منطقه تاریخی «متسخیتا» که شامل کلیساها، ‌صومعه‌ها و کاتدرال‌های باستانی می‌شود، از سال 2009 به علت گسترش مناطق شهری و به خطر افتادن سلامت این بناها، در این فهرست قرار گرفته بود.  

نام شهرهای باستانی «جنه» مالی به فهرست در خطر میراث جهانی یونسکو افزوده شد. کمبود امنیت برای نگهداری این منطقه تاریخی ارزشمند و گسترش فعالیت‌های شهرسازی که ممکن است منجر به تخریب این میراث جهانی شود، ‌علت‌های اصلی این تصمیم کمیته‌ی وابسته به سازمان یونسکو ذکر شده است.

شهر باستانی «جنه» از 250 سال پیش از میلاد محل سکونت انسان‌ها و یکی از مراکز تجارت طلا در منطقه به حساب می‌آمده است. در قرن‌های 15 و 16 میلادی این شهرها از مراکز گسترش دین اسلام بوده‌اند و از سال 1988 به عنوان میراث جهانی شناخته شدند.

از دیگر نام‌های اضافه شده به فهرست میراث در خطر یونسکو، مرکز تاریخی «شاخری‌سیابز» (Shakhrisyabz) از کشور ازبکستان است. علت این تصمیم، ‌خطری است که پیشروی بیش از حد سازه‌های گردشگری برای آن پیش آورده است.

ساخت هتل‌ها و ساختمان‌های جدید برای رونق بخش گردشگری این شهر موجب شده سلامت این مرکز تاریخی که شامل بناهای قرون وسطایی می‌شود، در معرض خطر قرار گیرد. «شاخری‌سیابز» بیش از 2000 سال قدمت دارد و در قرن‌های 14 و 15 میلادی یکی از مراکز مهم سیاسی و فرهنگی منطقه «کش» به حساب می‌آمده است.

چهلمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو از 10 جولای کار خود را آغاز کرده و تا بیستم ادامه خواهد داشت. فهرست میراث فرهنگی در خطر یونسکو به این منظور تعبیه شده تا به جهان درباره خطرات علیه میراث فرهنگی جهان هشدار دهد

کد خبر 339997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha