همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که در سفر دو روزه "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه به تهران، علاوه بر مسئله دریای خزر، در خصوص روابط دو جانبه نیز مذاکره می‌شود.

به گزارش ایرنا، سید محمد علی حسینی روز دوشنبه 23 مهر در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران همچنین در مورد محورهای اعلامیه تهران که قرار است روز سه شنبه 24 مهر به امضای پنج کشور ساحلی دریای خزر برسد، گفت: در این اعلامیه تمام محورهایی که در مورد مسایل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، مسئله تعیین تکلیف دریای خزر و نحوه استفاده کشورهای ساحلی از مواهب این دریا مطرح است، گنجانده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در مورد مسایل دو جانبه، مسایل مختلفی با روسیه و قزاقستان داریم و یکی از مهم‌ترین مسایل، بحث انرژی و انتقال آن است.

وی افزود: مسئله حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی و ریلی نیز مطرح است و قرار است توافقنامه‌ای در این‌خصوص بین جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان به امضا برسد.

حسینی مسایلی چون سرمایه‌گذاری های مشترک، مسایل امنیتی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته را از دیگر محورهای مذاکرات دانست.

خط لوله صلح و هند

حسینی در مورد مذاکرات خط لوله صلح و مسئله کناره‌گیری هند از این مذاکرات گفت: آنچه هندی‌ها رسمی اعلام کرده‌اند، این بود که از طرح خط لوله صلح کنار نکشیده‌اند بلکه اعلام کرده‌اند که منتظر نتیجه انتخابات پاکستان بودند تا گروه کارشناسی هند و پاکستان را تشکیل دهند و در مورد تعرفه انتقال خط لوله به توافقی دست یابند.

فشار آمریکا برای عدم سرمایه‌گذاری در ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در مورد فشار آمریکایی‌ها برای عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی در بخش انرژی ایران اظهار داشت: این مساله در راستای فشارهای آمریکا در داخل و خارج از این کشور به کسانی است که قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند.

وی تصریح کرد که البته در این زمینه موفق نبوده‌اند زیرا تعیین‌کننده اصلی این تصمیمات برای شرکت ها، منافع آنهاست.

متکی و همتای سعودی

حسینی درپاسخ به سؤال دیگری درخصوص مذاکرات احتمالی وزیر امور خارجه ایران با همتای سعودی خود درباره لبنان گفت که طرفین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر درباره مسایل مهم و مسایل دو جانبه مذاکره کرده‌اند ولی زمانی برای مذاکره بعدی مشخص نکردند.

تلاش‌های ناموفق آمریکا درباره ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص تلاش‌های آمریکا برای انزوای ایران گفت: این تلاش‌ها ناموفق است زیرا چندی پیش، اجلاس عدم تعهد در تهران با حضور بیش از ‪ ۶۰‬وزیر در تهران برگزار شد.

حسینی تاکیدکرد که این سفرها و اجلاس‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های آمریکا در مورد ایران موفق نبوده است بلکه سیاست‌های غلط آمریکا موجب شده، ایران نقش موثرتری داشته باشد.

کد خبر 34012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز