دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

ترجمه امیررضا نوری‌زاده: در شرایطی که دنیا طرح تازه رئیس‌جمهور پوتین برای حضور در انتخابات آینده پارلمان روسیه را شوک آور توصیف کرد اما تلاش برای ادامه ثبات، انگیزه اصلی مطرح شدن برنامه از سوی پوتین بوده است.

اظهارات ولادیمیر پوتین در هفته گذشته در کنگره روسیه متحد از سوی تحلیلگران کاملا رد نشد، چراکه این امکان وجود دارد که با اجرایی شدن 3 دوره ریاست‌جمهوری از سوی پوتین وی بتواند همچنان در قدرت باقی بماند. 

 پوتین ضمن رد این درخواست، یک پیشنهاد را به حزب مطرح کرد و آن حضور او به‌عنوان نخست وزیر در صحنه سیاست پس از انتخابات بود.

وی در این زمینه ادامه داد: ریاست دولت یک پیشنهاد جدی است ولی اکنون برای فکر کردن در این باره بسیار زود است چرا که 2 شرط باید رعایت شوند اول این که حزب روسیه متحد باید در انتخابات دوما در 2 دسامبر به پیروزی برسد و دوم این که رئیس‌جمهوری منتخب فردی مؤثر و دارای تفکر مدرن باشد که من بتوانم با او همکاری کنم.

ولی آنچه من امروز باید درباره آن سخن بگویم، این است که حزب شما توان این را دارد که یکی از ابزار ایجاد ثبات اجتماعی باشد و به همین دلیل است که من پیشنهاد شما را برای حضور در فهرست حزب روسیه متحد می‌پذیرم.

سخنرانی پوتین بیش از یک بار با ابراز احساسات حاضرین مواجه شد به‌ویژه زمانی که تأکید کرد ریاست دولت امری واقع گرایانه است و او چشم‌انداز همکاری با رئیس‌جمهوری جدید را دارد.

پوتین قبل از اعلام موافقتش برای حضور در قدرت بیان داشت: همه به خاطر داریم که در 7 یا 8 سال قبل در کشور چه اتفاقی رخ داد و بسیاری تردید داشتند که ما توان مبارزه با تروریسم و جدایی طلبان و نجات کشورمان را داشته باشیم، اما گرچه اکنون تمامی آن مشکلات حل نشده  و تهدیدهای زیادی متوجه روسیه است ولی اقدامات ضربتی و مؤثر انجام شده  و تمامیت ارضی کشور حفظ و نظم قانونی حکمفرما شده است.

پوتین به دفعات از ایجاد تغییراتی در قانون اساسی که به او اجازه می‌داد تا برای دوره سوم نیز در پست ریاست‌جمهوری باقی بماند خودداری کرد و این امر باوجود درخواست‌های مکرر رهبران سیاسی، سیاستمداران و اعضای برجسته رسانه‌ها صورت گرفت.

با این همه، مانور اخیر او قدرت قابل توجهی را به او خواهد داد که البته کاملاً قانونی است چرا که طبق قوانین روسیه هر کسی می‌تواند بدون پیوستن به حزب در انتخابات برای احراز پست نخست‌وزیری شرکت کند و حزب می‌تواند تا نیمی از فهرست خود را از بین افراد غیرعضو انتخاب کند.

با این وجود، پوتین حتی درصورت انتخاب نشدن به‌عنوان نخست وزیر هم می‌تواند با حفظ ریاست حزب روسیه متحد، قدرت زیادی داشته باشد.

mnweekly.ru
10 اکتبر

کد خبر 34026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز