سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری دو - سیداحمد واحدی: بازی پوکمون را یادتان هست. همان بازی کلاسیکی که یک عده دایره دهان‌دار موانع مارپیچ را رد می‌کردند تا یک سری جانور کوچک رنگ و وارنگ را بخورند؟

 اين بازي جزو بازي‌هاي بسيار معروف زمانه قبل از تلفن‌هاي هوشمند بود؛ دوراني كه بشر هنوز اختيار زندگي‌اش را به تلفن‌هاي هوشمند نداده بود و هنوز كمي حواسش به زندگي‌اش بود. حالا بازي دوست داشتني ما در نسخه جديدي با شكل و شمايل متفاوت از همه نسخه‌هاي قبلي منتشر شده است. اين بازي جديد و البته عجيب «پوكمون گو» نام دارد.

توي بازي جديد، بازيكن به وسيله دوربين و جي‌پي‌اس موبايل بايد به‌دنبال پوكمون‌ها يا همان جانورهاي عجيب و غريب رنگ‌و‌وارنگ بگردد و شكارشان كند. در واقع جي‌پي‌اس به شما مي‌گويد كه پوكمون كجاست و دوربين گوشي او را نشانتان مي‌دهد. اين بازي براساس تكنولوژي جديد واقعيت مجازي طراحي شده و شما را وارد دنياي مجازي زندگي پوكمون‌ها يا پوكمون‌ها را وارد زندگي حقيقي شما مي‌كند. در واقع شما در اين بازي توي دنيايي زندگي مي‌كنيد كه هم واقعي است و هم مجازي. واقعي از اين نظر كه ممكن است موجودات مورد نظر شما مثل بقيه انسان‌ها كنارتان باشند و مجازي از اين نظر كه اينها را نمي‌شود با چشم غيرمسلح به دوربين موبايل هوشمند ديد.

نكته عجيب ماجرا توي همين واقعيت مجازي نوظهور اين بازي است. بازيكنان اين بازي بايد از جاي خود بلند شوند و بروند توي كوچه و خيابان و سر در گوشي دنبال پوكمون بگردند. كاري شبيه حركات يك خوابگرد كه از خواب بيدار مي‌شود و بي‌اراده به اين ور و آن ور مي‌رود. در بازي جديد شما نمي‌توانيد تعيين كنيد كه مقصدتان كجاست و اين جي‌پي‌اس است كه با توجه به محل پوكمون‌ها به شما فرمان مي‌دهد كدام طرفي برويد. بازي پوكمون‌گو فقط نزديك 3 هفته است كه براي گوشي‌هاي هوشمند عرضه شده و در هفته اولش ركورد تعداد بازيكن را زده. تعداد بازي‌كنندگان اين بازي در هفته اول عرضه‌اش از تعداد افراد عضو توييتر هم بيشتر شده. در همين 3-2 هفته از عرضه بازي چند نفر هنگام بازي و درست وقتي سرشان توي گوشي بوده از بلندي سقوط كرده‌اند و 2 جسد توسط افرادي كه دنبال پوكمون بودند پيدا شده. بازيكنان اين بازي جديد در همين مدت كوتاه صداي خيلي‌ها را درآورده‌اند. مثلا در يكي از مساجد تركيه مردم ناراحتند كه مسجد جاي اين بازي‌ها نيست. توي همين ايران خودمان هم با اينكه اين بازي مسدود است اما خيلي‌ها حالا دارند آدرس پوكمون‌هاي تجريش و راه‌آهن را به هم مي‌دهند و خيلي‌ها پوكمون‌هايشان را توي خانه همسايه پيدا كرده‌اند و دارند فكر مي‌كنند چطور بروند و بگيرندش!

واقعا بشر دارد دنيا را به جاهاي خطرناكي مي‌برد! انگار ديگر با هيچ‌چيز ارضا نمي‌شويم و هر روز داريم تلاش مي‌كنيم توي زندگي حقيقي‌مان سهم بيشتري به ابزارهاي مجازي بدهيم. خودمان داريم بلاهاي عجيبي سر خودمان مي‌آوريم. بعد از ديدن آدم‌هاي بسياري كه صبح تا شب سرشان توي گوشي‌شان بود و اتك مي‌زدند، حالا ديدن آدم‌هاي موبايل‌گردي كه (از ديد ما) بي‌هدف دارند توي شهر پرسه مي‌زنند و انگار گمشده‌اي دارند نوبر است. البته اين اول ماجراست و دنيا قرار است با تكنولوژي واقعيت مجازي تكان‌هاي شديدتري بخورد. حالا اگر كسي وسط روز در زد و وارد خانه‌مان شد و به سمت اتاق رفت نبايد تعجب كنيم چون شايد آمده موجود كوچولويش را با خود ببرد. كاش پوكمون‌ها كه به‌زودي به سرزمين ما هم هجوم مي‌آورند، فرهنگ استفاده درست از بازي را هم با خود برايمان بياورند. فقط بايد دعا كنيم كه خانه ما محل تجمع پوكمون‌ها يا پوكمون استاپ نباشد.
#پوكمون_گو #واقعيت_مجازي# دنياي_عجيب #بازي_يا_واقعيت #PokemonGo

کد خبر 340461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha