چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

بوریس جانسون، شهردار جنجالی پیشین لندن و وزیر خارجه امروز انگلیس، در نخستین کنفرانس مطبوعاتی‌اش مقابل خبرنگاران هم پرحاشیه ظاهر شد.

جانگری

جانسون كه در جريان سفر جان كري، وزير امور خارجه آمريكا، به انگليس در كنفرانسي مطبوعاتي در كنار او قرار گرفته بود، با خنده و شوخي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران در مورد سخنان توهين‌آميزي كه پيش از اين عليه سران كشورهاي دنيا مطرح كرده گفت: «چيزهايي كه من گفته‌ام حالا ديگر يك فرهنگ لغت بزرگ شده؛ عذرخواهي من بابت آنها خيلي زمان مي‌برد.»
كمتر از يك هفته از وزير شدن بوريس جانسون مي‌گذرد.

ترزا مي‌كه هفته گذشته به‌عنوان جانشين ديويد كامرون پست نخست‌وزيري انگليس را به‌دست گرفت، در ميان ناباوري همگان جانسون را كه نامش هميشه به‌خاطر اظهارنظرهاي جنجالي‌اش بر سر زبان‌ها بوده، به‌عنوان وزير امور خارجه معرفي كرد. بوريس جانسون را در انگليس با دونالد ترامپ در آمريكا مقايسه مي‌كنند.

در ميان چهره‌هايي كه براي خروج انگليس از اتحاديه اروپا تبليغ مي‌كردند، جانسون جزو چهره‌هاي كليدي به شمار مي‌آمد. فعاليت او و ديگران در نهايت باعث شد مردم اين كشور رأي به خروج بدهند. او نه تجربه قابل ذكري در سياست خارجي و ديپلماسي دارد نه تا به حال در كابينه انگليس پست سياسي مهمي داشته است. جوك‌ها و مدل و رنگ موي جانسون بيشترين چيزي است كه در ذهن انگليسي‌ها حك شده است.

ژان مارک آیرو ، وزیر امور خارجه فرانسه در واكنش به وزارت جانسون، همتای بریتانیایی خود را «دروغگو» خوانده و گفته بود درست در زمانی که به یک نفر قابل اعتماد برای ایفای نقش وزیر امور خارجه نیاز هست، بریتانیا کسی را انتخاب کرده است که دیگر«راه فرار» ندارد.او در این مورد توضیح داد: «بوریس جانسون در طول کارزار خود برای همه پرسی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا به مردم دروغ گفت و حال این اوست که راه فرار ندارد.»

جانسون حدود 4‌ماه پيش در مقاله‌اي نوشته بود كه اوباما يك كنيايي است كه «مثل آبا و اجدادش از امپراتوري بريتانيا دل خوشي ندارد». جانسون چند سال پيش هيلاري كلينتون را هم به «پرستاران بي‌رحم تيمارستان» شبيه دانسته بود. موضعگيري او عليه اوباما پس از آن مطرح مي‌شد كه رئيس‌جمهور آمريكا در سفر به انگليس از مردم اين كشور خواست به خروج از اتحاديه اروپا رأي منفي بدهند. اوباما حتي گفته بود اگر انگليسي‌ها از اتحاديه خارج شوند، «به انتهاي صف مبادلات تجاري با آمريكا پرتاب خواهند شد».

سؤال اصلي خبرنگاران حاضر در نشست مطبوعاتي ديروز اين بود كه اكنون كه جانسون به‌عنوان يك مقام رسمي ديپلماتيك كارش را شروع كرده، با سخنان غيرديپلماتيكي كه پيش از اين عليه بسياري از مقام‌هاي جهان داشته چه خواهد كرد؟ به نوشته خبرنگار نيويورك تايمز كه در نشست مطبوعاتي ديروز حاضر بوده، جان كري در برابر شوخي‌ها و خنده‌هاي وقت و بي‌وقت جانسون، سعي مي‌كرد مثل معلمي به او اصول رفتار ديپلماتيك را ياد بدهد. كري به بحران‌هاي جهاني ازجمله در سوريه، افغانستان، ليبي، كره‌شمالي و درياي جنوبي چين اشاره كرده و گفت كه آمريكا در دوره جانسون هم روي كمك انگليس حساب كرده است.

جانسون در بخشي از سخنان ديروزش گفت كه حالا ديگر زمان پرداختن به حاشيه‌ها تمام‌شده و موضوعات بسيار جدي براي صحبت كردن وجود دارد كه بحران سوريه يكي از آنهاست. او خواستار همكاري روسيه به‌خصوص ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور اين كشور، براي پايان دادن به جنگ در سوريه شد. جانسون قبلا در جايي پوتين را هم به يكي از شخصيت‌هاي سريال «هري پاتر» شبيه دانسته بود.

کد خبر 340645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha