دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

همشهری دو - ندا لهردی: بازی کردن صرف‌نظر از سن و سبک زندگی، معمولا فرایندی جالب و هیجان‌انگیز برای ما بوده است.

بازی پوکمون‌گو

در دهه‌هاي اخير تكنولوژي كمك بزرگي به توسعه و تنوع سرگرمي‌ها كرده است كه احتمالا بازي‌هاي ويدئويي مهم‌ترين آنها باشند. حالا سال‌هاست كه بازي‌هاي ويدئويي حضوري پررنگ در زندگي ما دارند؛ حضوري كه از اوايل دهه1950 جدي‌تر شده است؛ زماني كه دانشمندان علوم كامپيوتري در فرايند تحقيقاتشان شروع به طراحي شبيه‌سازها و بازي‌هاي ساده كردند. به اين ترتيب بازي‌هاي ويدئويي متولد شدند. با اين حال اين بازي‌ها در سال‌هاي دهه 1970و 1980كه بازي‌هاي آركيد (بازي‌هايي كه معمولا با دستگاه‌هاي بزرگ سكه‌اي در اماكن عمومي در دسترس بودند)، كنسول‌هاي بازي مجهز به جوي‌استيك و در نهايت بازي‌هاي كامپيوتري به‌صورت جدي روانه بازار شدند، به محبوبيت زيادي در ميان مردم سراسر دنيا رسيدند. با اين اوصاف شايد برايتان جالب باشد كه اتفاقات مهم صنعت بازي‌هاي ويدئويي را در ميان تاريخ جست‌وجو كنيم.

  • 1966

«رالف بائر» يكي از مهندسان بنياد سندرز توانست شركتش را براي تحقيق و بررسي در زمينه ساخت بازي‌هاي تعاملي با استفاده از تلويزيون تاسيس كند. يك سال بعد اين شركت كه حالا با نام Magnavox شناخته مي‌شد، دو بازي تلويزيوني تعاملي ساخت. اين دو بازي شامل شطرنج و تنيس بودند.

  • 1970

«نولان بوشنل» و «تد دابني» كه در آينده‌اي نه چندان دور مؤسسان شركت بزرگ Atari شدند، اقدام به ساخت نسخه آركيد بازي Spacewar با نام Computer Space كردند.

  • 1972

در‌ ماه مي‌ شركت Magnavox ، اولين سيستم بازي ويدئويي خانگي را با نام اوديسه در شهر كاليفرنيا معرفي و يك سال بعد آن را به بازار عرضه كرد. درست در همين سال بوشنل و دابني شركت آتاري را تاسيس كردند. آنها نام شركت‌شان را از عبارتي در يك بازي ژاپني الهام گرفتند. آتاري معادل كنترل‌كردن در بازي شطرنج است. شركت آتاري در همين سال، نخستين بازي ويدئويي خودش را با نام Pong ساخت. اين بازي در واقع يك شبيه‌ساز پينگ‌پنگ بود.

  • 1975

نخستين بازي كامپيوتري به نام Gunfight عرضه شد. اين نخستين بازي‌اي بود كه به جاي يك مدار الكتريكي مجتمع از يك ميكروپردازنده استفاده مي‌كرد.

  • 1976

نخستين كنسول بازي خانگي قابل برنامه‌ريزي عرضه شد. اين سيستم به كاربرانش اين امكان را مي‌داد تا بازي‌ها را با تغيير كارتريج‌هايي كه شبيه نوارهاي صوتي بودند، عوض كنند.

  • 1977

شركت آتاري نخستين سيستم بازي ويدئويي خانگي مبتني بر كارتريج خودش را كه بعدها با نام Atari 2600 معروف شد، با قيمت 150دلار به بازار عرضه كرد.

  • 1980

Activision به‌عنوان نخستين توليدكننده بازي‌هاي ويدئويي توسط برنامه‌نويسان شركت آتاري تاسيس شد. در اين سال همچنين نخستين بازي سه‌بعدي با نام Battlezone ساخته شد. اين بازي در واقع يك ميدان جنگ مجازي بود.

  • 1983

كنسول بازي پرطرفدار و جنجالي Commodore 64 به بازار معرفي شد. اين كنسول به‌خاطر كيفيت بالا و قيمت ارزانش حسابي مورد توجه قرار گرفت.

  • 1993

آتاري كنسول بازي Jaguar را به‌عنوان نخستين كنسول بازي 64بيتي روانه بازار كرد. اين كنسول واقعا از 2پردازنده 32بيتي بهره مي‌برد. در همين سال بود كه 2سناتور آمريكايي تحقيقات درباره خشونت در بازي‌هاي ويدئويي را آغاز كردند به اميد آنكه بتوانند جلوي عرضه بازي‌هاي خشن به بازار را بگيرند.

  • 1994

2كنسول بازي Sega Saturn و Sony PlayStation به بازار ژاپن عرضه شد.

  • 1998

شركت Sega كنسول بازي Dreamcast را به بازار عرضه كرد كه امكان كار با كامپيوترهاي شخصي را داشت كه مبتني بر ويندوز CE بودند. در همين زمان فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي Wal-Mart تصميم گرفتند عرضه بيش از 50 نسخه بازي ويدئويي را كه براي كودكان نامناسب بود، ممنوع كنند.

  • 2000

شركت سوني كنسول بازي PlayStation 2 را به بازار عرضه كرد. بازي Sims عرضه شد و خيلي زود به محبوبيت رسيد. اين بازي در نهايت در سال 2002به‌عنوان بهترين و پرفروش‌ترين بازي كامييوتري دنيا انتخاب و معرفي شد.

  • 2001

2شركت مايكروسافت و نينتندو نسل جديد سيستم‌هاي بازي ويدئويي خودشان را با فاصله چند روز از يكديگر معرفي كردند. مايكروسافت مدعي بود كه Xbox قدرتمندترين تجربه بازي را براي كاربرانش فراهم مي‌كند. مدتي بعد نينتندو كنسول بازي قابل حمل GameBoy Advance خودش را به بازار عرضه كرد. در همين زمان شركت Sega اعلام كرد كه ديگر هيچ توليد سخت‌افزاري نخواهد داشت.

  • 2006

شركت نينتندو كنسول بازي Wii را عرضه كرد كه به گيمرها امكان استفاده از يك كنترلر با شيوه‌اي متفاوت را مي‌داد. سوني هم كنسول بازي جديدش يعني Playstation 3 را كه يك سيستم پيچيده و گران‌قيمت بود، به بازار عرضه كرد.

  • 2008

نينتندو كنسول Wii Fit را به بازار عرضه كرد؛ كنسولي كه به گيمرها در هر سن و سالي انگيزه كافي براي فعاليت و جنب و جوش بيشتر را مي‌داد. در همين سال به‌تدريج بازي‌هاي اجتماعي مانند Farmville و Angry Birds مورد توجه قرارگرفتند و در زماني كم توانستند توجه ميليون‌ها كاربر شبكه‌هاي اجتماعي را به‌خودشان جلب كنند. فيس‌بوك و گوشي‌هاي موبايل امكان دسترسي راحت به اين بازي‌هاي اعتيادآور را براي طرفدارانشان فراهم مي‌كردند.

  • 2013

هر دو كنسول‌هاي بازي PlayStation 4 سوني و XBox One مايكروسافت پلتفرم‌هاي جديدي را ارائه كردند كه امكان اتصال به شبكه‌هاي اجتماعي و انجام بازي‌ها به‌صورت رقابت‌هاي چند نفره و اجتماعي را با گرافيك و سرعت بالا به كاربرانشان مي‌دادند.

  • 2016

حالا ديگر با ورود تكنولوژي‌هاي جديدي مانند واقعيت افزوده، افق‌هاي تازه‌اي پيش روي توليدكنندگان بازي‌هاي ويدئويي قرار گرفته است. با اين اوصاف است كه بازي پوكمون‌گو- كه نامش را از يك بازي قديمي در كنسول‌هاي نينتندو گرفته است- براي پلتفرم‌هاي اندرويد و iOS به بازار آمد و در فاصله چند روز توانست ركورد سريع‌ترين آمار دانلود در گوگل‌پلي را نصيب خودش كند.

کد خبر 341098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha