سفیر ترکیه در تهران از مقامات ایرانی خواسته است تا ممنوعیت فروش تورهای ترکیه در ایران لغو شود.

استانبول-ترکیه

 درخواست سفير تركيه در تهران در شرايطي اعلام شده است كه دولت تركيه هنوز شرايط فوق‌العاده در آن كشور را پس از كودتاي خونين تركيه به‌مدت ‌3ماه برقرار نگاه داشته است.

آنطور كه ايسنا گزارش داده است، مجلس تركيه اواخر هفته‌ گذشته لايحه‌ پيشنهادي حزب حاكم اين كشور براي اجراي وضعيت «فوق‌العاده» را به‌مدت ‌3ماه تصويب كرد، با اين حال رضا هاكان تكين، سفير تركيه در ايران خواسته است كه هرچه سريع‌تر ممنوعيت ارائه خدمات آژانس‌هاي مسافرتي ايران براي سفر به تركيه لغو شود.

او گفته است كه برقراري حالت فوق‌العاده در تركيه به‌دليل جلوگيري از فعاليت دوباره كودتاگران است. به گفته او، از لحظه‌اي كه كودتا اتفاق افتاد، هيچ گردشگر ايراني يا غيرايراني آسيب نديد و اگر زمان برقراري وضعيت فوق‌العاده ضرري به توريست‌ها يا تجار ايراني وارد شود، تركيه هر كاري لازم باشد انجام مي‌دهد.

به گزارش همشهري، اظهارات سفير تركيه در تهران در شرايطي اعلام شده است كه گزارش‌هاي منتشرشده از وضعيت گردشگران ايراني در تركيه به هنگام وقوع كودتا در آن كشور مشخص كرده است كه بسياري از شركت‌هاي هواپيمايي تركيه از طرف‌هاي تجاري خود در ايران به‌دليل لغو تورها و پروازها به مقصد آن كشور درخواست غرامت كرده‌اند. دولت تركيه معتقد است چون كشورهاي روسيه و آمريكا لغو ممنوعيت پروازها به تركيه را اعلام كرده‌اند ايران نيز بايد ممنوعيت تورهاي گردشگري به تركيه را لغو كند.

  • خالي‌كردن جيب گردشگران در بحران تركيه

خبرگزاري مهر نيز ديروز اعلام كرد كه كودتاي ناگهاني تركيه موجب شد تا گردشگراني كه از ايران با تورهاي گردشگري يا حتي بدون تور و به‌صورت انفرادي به استانبول سفر كرده بودند، تصميم به بازگشت بگيرند و با مراجعه به فرودگاه‌هاي تركيه بليت تهران را به نرخ گزاف خريداري كنند و آنها كه بايد 2 روز تا زمان بازگشت به ايران در تركيه مي‌ماندند تا پرواز خالي از تهران آنها را به كشور بازگرداند مجبور شدند هزينه اضافي اقامت در هتل‌ها را از جيب خود بپردازند.

دفاتر خدمات مسافرتي تأمين اين هزينه را نپذيرفته بودند و هتل‌هاي تركيه نيز هيچ كدام حاضر نشدند در اين شرايط به مسافران ايراني و خارجي تخفيف بدهند.

دولت تركيه تلاش دارد تا ايراني‌ها را كه اكنون رغبت كمتري براي سفر به تركيه يافته‌اند مجاب كند كه آن كشور به وضعيت عادي بازگشته است، درحالي‌كه چنين نيست و تنش‌هاي سياسي در آن كشور ادامه دارد. در سوي ديگر بخش گردشگري تركيه در 2 بحران اخير انفجارها و حملات تروريستي در فرودگاه آتاتورك و كودتاي خونين نشان داد كه مراعات گردشگران ايراني را نمي‌كند و از شرايط بحراني براي دريافت پول بيشتر از ايراني‌ها اقدام كرده است.

به‌دليل سياست‌هاي اخير تركيه در منطقه و همراهي آن كشور با عربستان و همچنين حوادث تروريستي اخير، اين كشور يكي از مقاصد ناامن براي گردشگران شناخته شد و گردشگران از سفر به تركيه خودداري كردند. اكنون مقامات تركيه سعي دارند گردشگران خارجي را براي به گردش درآوردن چرخ اقتصاد گردشگري آن كشور ترغيب كنند و شرايط آن كشور را عادي جلوه دهند.

  • سفر به تركيه همچنان ممنوع

اطلاعيه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ايران مبني بر لغو تورهاي گردشگري تركيه و ممنوعيت پروازهاي گردشگري به آن كشور همچنان به قوت خود باقي است اما برخي شركت‌هاي خدمات گردشگري در ايران اين اطلاعيه را ناديده گرفته و از گردشگراني كه از سفر به تركيه به‌دليل حوادث خونبار آن كشور منصرف شده‌اند خواسته‌اند كه جريمه انصراف خود را بپردازند يا آنكه حتما به تركيه سفر كنند. براساس گزارش ايسنا حتي برخي شركت‌ها نيز اقدام به ضبط پول گردشگران كرده‌اند.

همين اختلاف نظرها موجب شد كه معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي چهارشنبه گذشته با نمايندگان تشكل‌هاي خصوصي گردشگري و هواپيمايي ايران و همچنين نماينده وزارت امور خارجه كشورمان مذاكراتي را انجام دهد تا تصميم نهايي درخصوص برقراري مجدد تورها و پروازها به تركيه اتخاذ شود. هنوز هيچ خبري از تصميم معاونت گردشگري كشور از نتيجه مذاكرات مخابره نشده است. چالش جديد گردشگري در مسير تركيه در شرايطي ايجاد شده است كه سفارت ايران در آنكارا يك‌روز پس از نشست معاون ميراث فرهنگي با نمايندگان تشكل‌هاي گردشگري و نماينده وزارت‌خارجه در اطلاعيه‌اي به گردشگران ايراني در تركيه و هموطنان مقيم آن كشور توصيه كرد: به‌دليل برقراري حالت فوق‌العاده در جمهوري تركيه ضروري است ضمن توجه به اطلاعيه‌هاي مقامات امنيتي، مقررات خاص اين روزها درنظر گرفته شود و به‌منظور آشنايي با مجموعه قوانين «حالت فوق‌العاده»، قبل از عزيمت به جمهوري تركيه از طريق مراجع ذيصلاح كسب اطلاع كنند.

کد خبر 341214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha