دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

بها‌ء‌الدین حسینی هاشمی: تصمیم بانک مرکزی مبنی بر اجازه دادن به بانک‌ها برای ورود به چرخه خرید و فروش ارز ناشی از صادرات و تأمین ارز فعالان اقتصادی یک گام به جلو برای یکسان‌سازی نرخ ارز محسوب می‌شود که باعث احیای نقش بانک‌ها در تنظیم بازار ارز خواهد شد به‌نحوی که حساب‌های پس‌انداز ارزی و نقل و انتقال ارز از طریق شبکه بانکی صورت می‌گیرد و از این طریق بانک مرکزی قدرت مدیریت بازار ارز را به‌دست خواهد گرفت تا با یک برنامه‌ریزی مناسب سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز را اجرا کند.

بها‌ء‌الدین حسینی هاشمی

از سوي ديگر درصورت ورود بانك‌ها به عرصه نقل و انتقال رسمي ارز، ديگر شاهد پديده فرار ارز از سيستم بانكي نخواهيم بود و صادركنندگان به جاي نگه‌داشتن ارز ناشي از صادرات اقدام به سپرده‌گذاري در شبكه بانكي خواهند كرد و درصورت نياز به دريافت ريال آن مي‌توانند با نرخ آزاد و نه مبادله‌اي به خواسته خود برسند.

نكته مثبت ديگر در نتيجه ورود بانك‌ها به بازار ارز، واقعي و شفاف شدن كارنامه تجاري ايران خواهد‌بود به‌نحوي كه ديگر شاهد بزرگ‌نمايي ميزان صادرات يا كوچك‌نمايي واردات نخواهيم بود و عملا نرخ ارز در نتيجه عرضه و تقاضاي واقعي تعيين مي‌شود و نقل و انتقال ارز تجاري بين ايران و ديگر كشورها به شكل سابق از طريق شبكه بانكي صورت مي‌گيرد و ديگر صرافي‌ها نقشي در نقل و انتقال ارز نخواهند داشت.

نكته مهم اين است كه ايجاد هرگونه انحصار در بازار آزاد ارز مانعي بر سر يكسان‌سازي نرخ ارز خواهد بود و به همين دليل شرط لازم براي اجراي اين سياست ايجاب مي‌كند كه نرخ ارز بايد شناور باشد و اين نرخ براساس عرضه و تقاضا تعيين شود. البته اين شائبه هم مطرح است كه با ورود بانك‌ها به بازار ارز و اقدام به خريد و فروش ارز با نرخ آزاد، جايگاه صرافي‌ها متزلزل شود اما بايد گفت صرافي‌ها همچنان در بازار ارز وجود دارند و با اين تصميم خلع سلاح نمي‌شوند.

در تمام دنيا هم صرافي‌ها در كنار بانك‌ها به مبادله ارز مشغول هستند چرا كه صرافي‌ها هم شبكه گسترده و قوي دارند و اگر بانك‌ها بخواهند تعلل كنند مردم سيستم دونرخي را ترجيح مي‌دهند و با رويگردان شدن از بانك‌ها بار ديگر خريد و فروش ارز بدون تشريفات را ترجيح مي‌دهند و به سمت صرافي‌ها بازمي‌گردند.

از سوي ديگر بايد دقت كرد كه مسئوليت و وظيفه صرافي‌ها نيست كه بار مسئوليت بانك‌ها در نقل و انتقال ارز تجاري و بازرگاني را برعهده بگيرند و به واقع سياستگذاري غلط گذشته عامل چند‌نرخي شدن ارز شد و صرافي‌ها از جايگاه خود خارج شدند و به خريد و فروش ارز بازرگاني روي آوردند درحالي‌كه فلسفه صرافي‌ها دخالت در نقل و انتقالات ارز نيست. سخن آخر اينكه انتظار مي‌رود نرخ تعادلي ارز بر مبناي هر دلار آمريكا به ارزش 3500تومان تعيين شود و حتي اگر در روزهاي آينده قيمت ارز در بازار آزاد افزايش يابد، اين افزايش قيمت موقت بوده و با افزايش ورودي ارز به كشور، ثبات به بازار ارز برمي‌گردد.

  • كارشناس امور بانكي
کد خبر 341747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha