همشهری آنلاین: یوسف سورنی‌نیا به همراه تیمی متشکل از غارنوردان چند کشور به اعماق غار کروبرا در آبخازیا می‌روند.

Y.Soorninya

به گزارش سينا پرس،‌ این غار در جمهوری خود مختار آبخازیا که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با حمایت روسیه استقلال خود را از گرجستان به دست آورده، واقع شده است. این مکان در سال 2001 نام عمیق‌ترین غار جهان را به خود اختصاص داد. کروبرا علاوه بر این که عمیق‌ترین غار جهان محسوب می‌شود، تنها غار جهان با عمقی بیش از 2 کیلومتر است.

در همین راستا تیمی متشکل از چندین کشور به همراهی یوسف سورنی‌نیا از ایران قرار است در ماه اگوست امسال در چند نقطه از غار فعالیت کنند تا با گسترش اکتشافات، شاخه‌های فرعی غار را عمیق‌تر کنند. همچنین سورنی‌نیا قصد دارد با دست‌یابی به عمق منهای ۲۰۸۰ متری در یکی از شاخه‌های فرعی این غار به نام گیم اوور رکورد جدیدی کسب کند. گفتنی است، تنها تعداد معدودي از غارنوردان دنيا تا کنون در عمق منهای دو کیلومتری غارنوردی کرده‌اند.


یوسف سورنی‌نیا دراین باره گفت: سال گذشته با یک تیم 18 نفره اوکراینی وارد منطقه شده و در قالب دو تیم ۵ نفره تا عمق 1700 متری یکی از شاخه‌های فرعی غار نفوذ کرده و به مدت 16 روز کار اکتشاف انجام دادیم، اما متاسفانه به جای جدیدی دست پیدا نکردیم.

وي افزود: امسال همان تیم در چند نقطه دیگر، اما با تعداد افراد بیشتر متشکل از غارنوردان 12 کشور حضور دارند و من نیز از ایران برای دومین بار این تیم را همراهی می‌کنم و قرار است اگر ممکن شود در یکی شاخه‌هاي اصلی تا عمق 2080 متری غار نفوذ کنم.

سورنی‌نیا خاطرنشان کرد: ابتدا از مسیر ترکیه به گرجستان و جمهوری آبخازیا اعزام شده و پس از ملحق شدن به غارنورد متبحر روسی، گنادی ساموخین به منطقه می‌رویم و فرآیند کار در غار را آغاز می‌کنیم. این فرایند تا 28 آگوست زمان می‌برد و چیزی حدود 15-20 روز در داخل غار هستیم.

وی ادامه داد: برای انجام اکتشاف در این غار سیستم پیچیده، مدیریت قدرتمند و با پیشینه کاملی نیاز است و کار باید با برنامه‌ریزی درستی انجام شود. اين غار جای مناسبی برای کمپ زدن ندارد و اگر کسی آمادگی های لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند در دمای پایین و رطوبت بالا و تنگناهای غار دوام بیاورد و تحمل این شرایط نیازمند روحیه خاصی است.

همچنین با تحمل روزهای متمادی بدون نور خورشید، بدن واکنش‌های غیرارادی به لحاظ عصبی از خود نشان می‌دهد که اگر فرد آموزش‌ها و تجربه لازم را نداشته باشد، به تدریج دچار مشکل می‌شود.

یوسف سورنی‌نیا

سورنی‌نیا، غارنورد ایرانی در خصوص عمیق‌ترین غارهای چاهی ایران هم گفت: متاسفانه در ایران اکتشافات زیادی به دلیل عدم توجه به این رشته و فعالیت کم در حوزه غارنوردی نداشته‌ایم، مگر در چند سال اخیر. به‌تازگی غاری در کرمانشاه به نام جوجار که سال‌ها گمان می‌رفت بسته است، توسط تیمی به سرپرستی علیرضا بلاغی با عمق 806 متر کشف شد که به عمیق‌ترین غار ایران معروف شده است و همین‌طور چاه غار قلا در کرمانشاه نیز دارای تک چاهی به عمق تقریبی 550 متر را کشف کرده‌ایم که جزو سه چاه عمیق دنیا خواهد بود.

امیدوارم فعالیت‌های من و تیمم (تیم غارنوردی سورنا) در راستای اعتلا بخشیدن و گسترش غارنوردی مبتنی بر رعایت اصول اخلاقی و زیست محیطی، موثر واقع شده و مورد توجه قرار گیرد.

 

کد خبر 341937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha