همشهری آنلاین: گرم شدن زمین ممکن است ضایعات سمی و رادیواکتیو آمریکا را که در دوران جنگ سرد، زیر یخ‌های گرینلند دفن شده است، آزاد کند.

آمریکا مسئول آزاد شدن رادیواکتیو در گرینلند

به گزارش ایرنا، آمریکا در سال 1959 میلادی به عنوان بخشی از یک پروژه تحقیقاتی نظامی در رابطه با پرتاب موشک‌های اتمی از قطب شمال، یک پایگاه نظامی موسوم به Camp Century را در گرینلند راه‌اندازی کرد.

اما در سال 1967 میلادی پس از تعطیلی و تخلیه این پایگاه، نظامیان آمریکایی به تصور این که پایگاه مذکور برای همیشه زیر یخ‌های قطبی مدفون می‌ماند، مخازن حاوی سوخت و مواد رادیواکتیو ضعیف را در همانجا باقی گذاشتند.

پایگاه مورد بحث در حال حاضر در عمق 35 متری یخ قرار دارد، اما محققان دانشگاه زوریخ معتقدند اگر گرمایش زمین با روند فعلی ادامه یابد، بخشی از پوشش یخی بالای این پایگاه تا پایان قرن حاضر ذوب خواهد شد.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط دانشگاه یورک کانادا با همکاری دانشگاه زوریخ، مواد آلاینده موجود در این پایگاه شامل 200 هزار لیتر سوخت دیزلی و مواد خنک‌کننده ژنراتورهای هسته‌ای هستند. در صورت ذوب شدن یخ‌ها، تمام زیرساخت‌های پایگاه نظامی، از جمله هر نوع ضایعات زیستی، شیمیایی و رادیواکتیو به محیط اطراف وارد شده و آن را آلوده می‌کند. این رخداد یکی از چالش‌های جدید دنیای سیاست است.

بر اساس این تحقیقات، استخراج هرنوع آلودگی از کمپ، هزینه بسیار گزافی دارد و محققان توصیه کرده‌اند بهتر است عملیات تخلیه و خنثی‌سازی مواد آلاینده، تا زمان ذوب شدن یخ‌های سطحی به تعویق افتد.

مقامات آمریکا در این رابطه هیچ گونه اظهار نظری نکردند. گزارش این تحقیقات در نشریه Geophysical Research Letters منتشر شده است.

کد خبر 342392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha