مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

سید محمد فخار: در هفته جاری کار نصب ۲۰۰‌فـــیـلتر دوده روی اتوبوس‌های تهران به پایان رسیده است. این فیلترها قرار است به‌تدریج‌ روی همه ۲هزار اتوبوس دیزلی تهران نصب شود تا سرمایه‌گذاری مهم شهرداری برای سلامت شهروندان به نتیجه برسد.

 نصب فیلتر دوده

به گزارش همشهري، هزينه نصب فيلتر دوده روي همه 2هزار اتوبوس ديزلي تهران رقمي حدود 40ميليارد تومان مي‌شود اما عدم‌نصب آنها 440ميليارد تومان براي سلامت شهروندان كشور هزينه در پي دارد.

  • كاهش 2آلاينده خطرناك

در 2دهه اخير بسياري از كشورها قوانين سختگيرانه‌اي براي محدود كردن توليد وانتشار آلاينده‌هاي هوا از وسايل نقليه سنگين و ديزلي تصويب كرده‌اند. اين قوانين البته سود سرشاري براي شهروندان و دولت‌ها به‌دنبال داشته است. در سال‌هاي دهه 1970خودروهاي ديزلي از كاتاليست اكسيدكننده استفاده مي‌كردند اما از سال 2004همه خودروهاي ديزلي موظف شدند كه از كاتاليست ديزل استفاده كنند و در مراحل بعدي وسايل ديگري براي بهبود بيشتر اضافه شدند كه براي كنترل اكسيد‌هاي نيتروژن(NOx) و ذرات ريز معلق (PM2.5) مفيد بودند. فرايند استفاده از فيلتر دوده مي‌تواند خروجي اگزوز موتور ديزل را تا حد استاندارد يورو6پاك كند. نتايج بررسي‌هاي شركت كنترل كيفيت هواي تهران و مجامع علمي مهم كشور نشان مي‌دهد براي كاهش آلودگي ناشي از خودروهاي ديزلي بايد سراغ راهكار نصب فيلتر دوده(DPF) روي محصولات داخلي و وارداتي رفت. اين فناوري قابليت حذف دود سياه، ذرات معلق بسيار ريز، اكسيدهاي فلزي خطرناك ناشي از سايش موتور و هيدروكربن‌ها را از اگزوز ديزل دارد و با شرايط كاركرد و عملكردي در ايران سازگار است.

  • كاهش چشمگير آلودگي هوا

تجربه جهاني نصب فيلتر دوده كاهش حيرت‌انگيز انتشار گازهاي آلاينده را در پي داشته است. آمار اندازه‌گيري آلودگي وسايل نقليه سنگين در آمريكا، اروپا، كانادا، ژاپن، كره‌جنوبي و تركيه كاهش فراواني را نشان مي‌دهد به‌طوري كه انتشار ذرات معلق ريز از 210هزار تن در سال 2000ميلادي به 8هزار تن در سال 2045كاهش يابد. در حال حاضر در ديگر مناطق، توليد سالانه ذرات معلق ريز در حال كاهش بوده و از 550هزار تن در سال 2000به 340هزار تن در سال 2015رسيده است اما انتظار مي‌رود بدون فيلتر دوده تا سال 2045دوباره افزايش يافته و به ميزان 630هزار تن برسد.

  • فايده اقتصادي فيلتر دوده

اما آمار ارائه شده از سوي سازمان بهداشت جهاني نشان مي‌دهد نسبت فايده به هزينه نصب فيلتر دوده حداقل 11برابر است. براي نمونه در برزيل در يك برهه 30ساله نصب فيلتر دوده براساس اتخاذ استاندارد P-8(همان يورو6) منجر به فايده سلامتي 74ميليارد دلاري در ازاي هزينه 7ميليارد دلاري شده است. دوره بازگشت اين سرمايه نيز عموما كوتاه‌مدت است؛ مثلا در هند با جمعيت انبوه بيش از يك ميليارد نفري، اين فوايد سلامتي باعث جبران كامل هزينه‌ها ظرف مدت 7سال مي‌شود. براساس آمار سازمان بهداشت جهاني، هزينه نصب فيلتر دوده روي همه 2هزار اتوبوس ديزلي تهران رقمي حدود 40ميليارد تومان مي‌شود اما عدم‌نصب آنها 440ميليارد تومان براي سلامت شهروندان كشور هزينه در پي دارد. از سويي يك فيلتر دوده به‌طور معمول حدود 20ميليون تومان قيمت دارد اما بر مبناي اصل بازگشت سرمايه براساس حفظ سلامت شهروندان، مي‌تواند در كمتر از 10سال سرمايه اوليه را به هزينه‌كنندگان آن باز گرداند و سلامت شهروندان در برابر آلودگي هوا را طي اين مدت تضمين كند.

  • سرمايه‌گذاري سريع بر نصب فيلتر دوده

قبول كردن و اجراي استانداردهاي سختگيرانه‌اي مانند نصب فيلتر دوده نياز به سرمايه‌گذاري در كوتاه‌مدت دارد كه فوايد سلامتي بسيار زيادي را در بلندمدت در پي خواهد داشت. تحليل‌ها نشان‌دهنده آن است كه فقط فوايد سلامتي كه با اجراي زود هنگام اين استاندارد‌ها به‌دست مي‌آيند، مي‌تواند باعث نجات هزاران زندگي شود. به‌دليل عمر زياد وسايل نقليه سنگين، اتخاذ سريع اين استاندارد، باعث كاهش بيشتر آلودگي‌ها و كاهش مرگ‌ومير نوزادان زيادي درآينده خواهد شد. فوايدي كه در آمار اين گزارش آورده شده‌، تنها به‌دليل كاهش مرگ‌ومير ناشي از كاهش تماس مستقيم با ذرات معلق ناشي از وسايل نقليه است.

فوايد ناشي از كاهش انتشار ديگر مواد آلوده‌كننده، همچون اكسيدهاي نيتروژن و اوزن، محاسبه نشده‌اند، هرچند كه نشان داده شده است كه اين مواد نيز اثر منفي‌اي بر سلامتي انسان دارند. همچنين فوايد ناشي از كاهش مريضي‌ها درنظر گرفته‌نشده‌اند.

سود ۱۱برابری نصب فیلتر دوده

کد خبر 342760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha