جمعه ۲۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

مهدی قمصریان: مسئولیت و به اصطلاح حکمرانی در فرهنگ‌های مختلف همراه با معانی و لوازمی است که حتما در فرهنگ دینی و ملی ما پذیرفته نیست.

آنچه که در یک حکمرانی خوب در میان مدیران و مسئولان متصدی امر در درون جامعه اسلامی اهمیت دارد،‌ خدمت خالصانه و صادقانه به مردم است.

نگارنده قصد این ندارد که شعار صحیحی که باید سرلوحه مدیران نظام اسلامی باشد یعنی همان جمله معروف شیفتگان خدمت را توضیح و تفسیر دهد چرا که به نظر می‌رسد همه در مقام بیان و تعریف، ید طولایی در این زمینه دارند.

بنا به فرمایش امیرالمومنین علیه السلام که فرمود: «الحق اوسع الاشیاء‌ فی التواصف و اضیقها فی التناصف»، حق در میدان سخن و حرف از گسترده‌ترین حوزه‌هاست، اما به پای عمل که می‌رسد، کمیت بسیاری لنگ می‌شود و زبان حقیقت‌گوی آنها به مقام اجرا نمی‌رسد.

سؤال مهم اینجاست که با وجودی که همه ما قبول داریم اصل مهم در مسئولیت‌ها خدمت بیشتر به مردم است چرا وقت و تلاش خود را صرف خنثی‌کردن اقدامات و خدمات دیگران می‌کنیم هرچند که می‌دانیم آن اقدامات در نهایت به سود و نفع جامعه است.

در حالی که سازمان‌ها و نهادهای متولی خدمت رسانی اعم از دولتی و غیردولتی به جای گسترش خدمات و عمل به وظایف خود و اطلاع رسانی مفید و بهینه دراین باره، ترجیح می‌دهند تا در دام فتنه جناح‌بندی‌های کاذبی گرفتار شوند و به جز تلخ کردن ذائقه عموم جامعه، موجب دلسرد شدن مدیران خدومی ‌شوند که به واقع به چیزی جز افزایش رضایت‌مندی مردم که به فرموده بنیانگذار انقلاب سرمایه اصلی این نظام هستند،‌ نمی اندیشند.

روی سخن با کسانی است که دغدغه حفظ اصول انقلاب را دارند. آیا وقت آن نرسیده است که از لجبازی‌های کودکانه که سال‌هاست موجب هدررفتن سرمایه‌های مادی و معنوی در این کشور غنی می‌شود،‌ دست بردارند؟

آیا وقت آن نرسیده که به جای نفی خدمات دیگری و تلاش به منظور مخدوش‌کردن نهادهایی که همه جزئی از نظام اسلامی به شمار می‌روند، به بهره گیری بیشتر از امکانات خود اندیشیده و به تبلیغ  و اثبات کارآمدی نظام از این طریق بیندیشیم؟

آیا بهتر نیست تمام توان خود را در اختیار هدف واحد که همان رضایت‌مندی مردم است قرار دهیم و در این مسیر نواقص و معایب دیگر نهادهایی را که به نوعی نیازمند همراهی و کمک ما هستند برطرف کنیم؟ آیا جز این است که این مسئولیت‌ها همه گذرا بوده و تنها توشه اعمال صالحی که همراه با تقوا باشد، باقی می‌ماند.

در پایان 2 نکته را نیز نباید از یاد برد. اولا به نظر می‌رسد کمترین شائبه‌ای درباره نیت خدمت صادقانه در مسئولان کشور وجود داشته باشد، اما آنچه به این اختلافات و جریان‌سازی‌های نادرست دامن می‌زند، برخی از دوستان و یا دشمنان دوست نمایی هستند که جاهلانه یا عامدانه گام در مسیر ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی و تضعیف عملکرد مدیران مورد اعتماد آن برمی‌دارند.

نکته پایانی هم اینکه باید به کسانی که این سخن را نشنیده‌اند، متذکر شوید که عموم مردم کمترین توجهی به داد و قال های نادرست و ناپخته عده‌ای نداشته و خود هوشمندانه درباره عملکرد مدیران و مسئولان جامعه قضاوت کرده و رای خود را به موقع و به ویژه در صحنه گسترده انتخابات نشان می‌دهند.

کد خبر 34332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز