جواد حمیدی: درپی هشدار دولت عراق به ترکیه مبنی بر خویشتن‌داری در قبال چریک‌های حزب کارگران کردستان (PKK)، آنکارا از آمریکا خواست تا با هدف جلوگیری از اقدام نظام ارتش ترکیه در شمال عراق وارد عمل شده و این چریک‌ها را دستگیر کند.

اجمین باگیش، مشاور ارشد نخست‌وزیر ترکیه در گفتگو با بلومبرگ با بیان این مطلب تصریح کرد آمریکا با دستگیری چریک‌های پ.ک.ک و تحویل آنها به مقامات آنکارا می‌تواند از حمله ترکیه به محل اختفای این گروه در شمال عراق جلوگیری کند.

وی که از لیسبون پرتغال محل برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا سخن می‌گفت اضافه کرد: متحدان و همسایگان ما باید تروریست‌های پ.ک.ک را دستگیر و تحویل ما دهند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری با اشاره‌ای تلویحی به اتخاذ رویکردی شدیدتر درقبال پ.ک.ک گفت: آمریکا و عراق آماده انجام اقدام مقتضی هستند اما نخست باید مقدمات اطلاعاتی لازم برای چنین اقدامی فراهم شود. گیتس افزود: هدف ما کمک به ترک‌ها برای حل مشکل پ.ک.ک است.

اعضای این حزب از نظر ما تروریست هستند و باید اقدام لازم برای مقابله با آنها انجام شود. اما این اقدام باید صحیح و در زمان مناسب صورت گیرد.

وزیر دفاع آمریکا خاطرنشان ساخت: حکومت مرکزی عراق و رهبران اقلیم کردستان باید در دستگیری و جلوگیری از فعالیت تروریست‌های پ.ک.ک با یکدیگر همکاری کنند که گفت‌وگوهایی نیز در این رابطه در جریان است.

پارلمان ترکیه 3روز پیش لایحه اقدام برون‌مرزی ارتش این کشور در شمال عراق با هدف نابودی مقر چریک‌های پ.ک.ک را با اکثریت قاطع آرا صادر کرد. برخی کارشناسان معتقدند این اقدام می‌تواند بیش از پیش ثبات و امنیت عراق را تهدید نماید.

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق به بلومبرگ گفت اقدام نظامی ترکیه در شمال این کشور می‌تواند روند عرضه سوخت در منطقه را با مشکلات بیشتری مواجه سازد.

ترکیه که دومین ارتش بزرگ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در اختیار دارد از ناتوانی نیروهای ائتلاف در سرکوبی نزدیک به 3500 چریک پ.ک.ک در شمال عراق انتقاد کرده و این منطقه مرزی را بهشتی امن برای فعالیت و سازماندهی این گروه افراطی توصیف می‌کند.

آنکارا اعلام کرده است نیروهای آمریکایی باید درخصوص برطرف کردن تهدید پ.ک.ک بیش از پیش مسئولیت‌پذیر باشد چون از منظر واشنگتن این حزب گروهی تروریستی است.

زیباری گفته است  اقدام نظامی ترکیه می‌تواند فضای اعتماد بین 2 کشور را مخدوش کند و بی‌تردید تمامی روابط تجاری و دیگر امور دوجانبه متوقف خواهد شد. امروز عراق بیش از هر زمان دیگری به صادرات نفت خود نیازمند است و این اقدام می‌تواند این موضوع را دچار اختلال کند.

صادرات نفت عراق ماه گذشته با کاهشی 100 هزار بشکه‌ای تا 68/1 میلیون بشکه در روز تقلیل یافت.

روز جمعه 27 مهر هزاران نفر در شمال عراق در اعتراض به تصمیم پارلمان ترکیه اقدام به تظاهرات کردند، مردم معترض با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در شهر اربیل از سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب خواستند تا مانع از اقدام نظامی ترکیه در شمال عراق شوند.

اتحادیه اروپا نیز که پیوستن ترکیه به این اتحادیه را مورد ارزیابی قرار می‌دهد دیروز از ترکیه خواست  تا برای حل این مشکل راهکاری مسالمت‌آمیز بیابد و به حریم مرزی کشورهای همسایه احترام بگذارد.

روزنامه ملیت چاپ ترکیه گزارش داد مقامات کشوری و لشکری ترکیه احتمال حمله به مقر چریک‌های پ.ک.ک در شمال عراق را در جلسه 24  اکتبر شورای امنیت سازمان ملل مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

ملیت که منبع این خبر را فاش نکرده است اضافه کرد مقاماتی از کشورهای همسایه عراق، ترکیه، اتحادیه اروپا، گروه 8 و سازمان ملل در این جلسه حضور خواهند داشت.

کد خبر 34364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز