یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: آبلیمو چاشنی‌ای است که بعد از خوردن غذای چرب، درست زمانی که چربی غذا سرمان را گیج و منگ کرده به دادمان می‌رسد و جگرمان را جلا می‌دهد.

لیمو

 قديم‌تر‌ها كه آبليموي صنعتي وجود نداشت، وقتي ليموهاي ترش شيرازي درشت و آبدار مي‌شدند به همه خانه‌ها راه پيدا مي‌كردند و آب آنها به روش دستي و سنتي گرفته مي‌شد و معمولا تا يك سال، خانواده را از خريد آن بي‌نياز مي‌كرد. شيشه‌هاي خالي يكي‌يكي پر مي‌شد و در خنك‌ترين جاي خانه قرار مي‌گرفت و در طول سال چاشني غذا و سالاد مي‌شد و در روزهاي داغ تابستان از مهمانان و اهالي خانه رفع عطش مي‌كرد. البته گرفتن آبليموي طبيعي هنوز هم بين خيلي از خانواده‌ها رايج است. اما حساب كرده‌ايد رسيدن به اين محصولات ارگانيك و طبيعي چقدر برايتان زحمت و هزينه دارد؟ يا اگر وقت و حوصله اين كار را نداريد با فوت و فن‌هاي خريد آبليمو آشنايي داريد؟ با ما همراه باشيد.

  • ليموشناسي

ليموي خوب، پوستي زردرنگ و نازك دارد. منافذ روي پوست ليموي تازه و مرغوب به خوبي مشخص است و عطر بسيار دلنشيني دارد. هنگام خريد بهتر است يكي از ليموها را با دست فشار دهيد تا از آبدار بودن آن مطمئن شويد. در ضمن از خريد ليموهاي لك‌دار خودداري كنيد. آب اين ليمو تلخ از آب درمي‌آيد.

  • هزينه‌ آبليموگيري

به‌طور متوسط مي‌توان از هر يك كيلو ليمو 700گرم آبليمو گرفت. هر كيلو ليموترش را از بازار ميوه‌و‌تره‌بار مي‌توانيد حدود 8000تومان خريداري كنيد. البته در مغازه‌ها ليمو تا 10هزار تومان هم به فروش مي‌رسد. شما يك هزينه‌اي هم به‌عنوان هزينه آبگيري داريد كه بابت هر كيلوگرم حدود 1000تومان است. بنابراين براي تهيه حدود 10كيلوگرم آبليموي طبيعي، بايد حدود 120هزار تومان براي خريد ليمو و 15هزار تومان براي آبگيري هزينه كنيد. با اين حساب، 10كيلو آبليمو براي شما 135هزار تومان خرج برمي‌دارد.

  • خريد آبليموي خانگي

برخي مغازه‌ها محصولاتي با نام آبليموي خانگي مي‌فروشند، فقط اگر از بهداشتي و خانگي بودن محصول آنها اطمينان داريد، از آنها خريد كنيد. بطري‌هاي يك‌ليتري اين آبليموها 8تا 10هزار تومان و بطري‌هاي 5/1 ليتري 10تا 12هزار تومان به فروش مي‌رسند. مغازه‌هايي هم هستند كه گرفتن آبليمو را در حضور خود مشتري انجام مي‌دهند.

  • آبليموشناسي

آبليمو يكي از محصولاتي است كه امكان تقلب در آن بسيار زياد است. حتما شنيده‌ايد كه برخي توليدكنندگان غيرمتعهد درصدي آبليموي طبيعي را با جوهرليمو يا اسيدسيتريك، رنگ‌هاي خوراكي و آب مخلوط مي‌كنند و به‌عنوان آبليموي خالص دست مشتري مي‌دهند. احتمالا براي يك‌بار هم شده يكي از همين آبليموها به تور شما هم خورده است. نكته مهم اين است كه داشتن پالپ داخل آبليمو الزاما نشانه طبيعي بودن آن نيست. ليمو حاوي آنزيم‌هاي زيادي است كه يكي از آنها باعث ته‌‌نشين شدن پالپ ليمو در آبليمو مي‌شود. از آنجا كه اين آنزيم‌در آبليموهاي صنعتي و در فرايندهاي حرارتي غيرفعال مي‌شود، اغلب آبليموهاي صنعتي ته‌‌نشين نمي‌شود و اگر هم درصدي ته‌نشين شود براي جلب نظر مشتري به آن پالپ ليمو اضافه مي‌كنند. اگر دقت كرده باشيد آبليموهاي خانگي بعد از ته‌نشين شدن پالپ ليمو، به دو قسمت كاملا مجزا تقسيم مي‌شوند در حالي‌كه آبليموهاي صنعتي هميشه يك‌رنگ و يك‌دست هستند. پس هر پالپي نشان از طبيعي بودن نيست. بهتر است از آبليموهايي با نام و نشان معتبر استفاده كنيد، هرچند اين آبليموها ويتامين ث كمتري دارند اما حداقل از بهداشتي بودن آن مطمئن هستيد. قيمت آبليموهاي صنعتي 330گرمي از 3500تا 4500تومان، آبليموهاي 500گرمي از 5هزار و 300تا 7هزار و 200تومان و آبليموهاي يك ليتري 7هزار و 500تا 9هزار تومان است. اين تفاوت قيمت هم به نام شركت توليد‌كننده و طبعا كيفيت محصول برمي‌گردد.

  • غوره‌‌شناسي

غوره‌ مرغوب رنگ سبزه نسبتا تيره‌اي دارد. سفت و آبدار و درشت است. هنگام خريد بهتر است يكي از غوره‌ها را از وسط نصف كنيد، اگر دانه‌دار بود از خريدش صرف‌نظر كنيد. دانه‌هاي داخل غوره باعث تلخ‌شدن آبغوره مي‌شود. بهترين غوره هم غوره انگور كندري است. انگور كندري دانه‌هاي بسيار درشت و سفت و به‌هم چسبيده‌اي دارد كه هم بسيار آبدار است و مهم‌تر اينكه بي‌دانه است.

  • هزينه تهيه آبغوره

نسبت غوره به آبغوره 3 به يك است، يعني از هر 3كيلو غوره، يك‌كيلو آبغوره به‌دست مي‌آيد. با احتساب هر كيلو غوره حدود 2هزار تومان، براي خريد 75كيلو غوره، هزينه شما حدود 150هزار تومان مي‌شود. شما هزينه‌اي هم براي گرفتن آبغوره‌ها داريد كه براي هر كيلوگرم حدود 500تومان است. به اين ترتيب هزينه‌ گرفتن 25كيلو آبغوره‌ طبيعي، چيزي حدود 185هزار تومان است.
قيمت آبغوره‌هاي صنعتي 5هزار و 300تومان تا 5هزار و 600تومان براي بطري‌هاي 475 و 500گرمي است. قيمت بطري‌هاي بزرگ يك‌ليتري هم 7تا 9هزار تومان است.

  • نگهداري

آبغوره را بايد حتما داخل شيشه تميز بريزيد و تا نزديكي لبه ظرف پر كنيد. بهتر است به مقدار خيلي‌كم، لبه شيشه را خالي بگذاريد و سپس درپوشي روي آن قرار دهيد تا با ايجاد خلأ، اكسيژن وارد شيشه نشود و جايي براي رشد كپك‌ها وجود نداشته باشد. معمولا بعد از گرفتن آبغوره، آن را درون بطري‌هاي پلاستيكي ريخته و چند روزي جلوي آفتاب مي‌گذارند. اما با اين كار، هم ارزش غذايي آن از بين مي‌رود و هم بطري‌هاي پلاستيكي، آبغوره را ناسالم و يا حتي سرطان‌زا مي‌كنند.

  • چرا آبليموي صنعتي كپك نمي‌زند؟

آبليمو جزو خوراكي‌هاي ترش و با pH پايين است و رشد ميكروب‌ها و باكتري‌هاي بيماري‌زا در محيط اسيدي تقريبا امكان ندارد. البته گاهي كپك‌ها حتي در محيط اسيدي آبليمو هم رشد مي‌كنند. در آبليموهاي صنعتي براي پيشگيري از ايجاد كپك، آبليمو را پاستوريزه مي‌كنند. برخي كارخانه‌ها هم مقداري مواد آنتي‌اكسيداني به آبليمو اضافه مي‌كنند. افزودن آنتي اكسيدان‌ها به آبليمو باعث حفظ رنگ و طعم آن مي‌شود. براي نگهداري آبليمو، ظرف‌هاي شيشه‌اي، به‌خصوص انواع تيره‌شان بهترين ظرف‌ها هستند. به‌دليل اسيدي بودن آبليمو، بايد از نگهداري آنها در ظرف‌هاي پلاستيكي و فلزي خودداري كرد تا تركيب‌هاي فلز و پلاستيك وارد آبليمو نشوند.

کد خبر 343841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha