به گزارش ایرنا، دكتر محمد فرهادی درباره نحوه اجرای طرح آمایش آموزش عالی کشور، گفت: این سند فازبندی و کار مطالعاتی مشخصی دارد و شیوهنامه آن تعیین شده است؛ به این منظور که برنامهها در ارتباط و همراستای يكديگر قرار گیرند و دارای کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و بومی شوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در فاز اول اجرای این سند علمی، کشور به لحاظ آموزش عالی به 10منطقه مجزا تقسیم شده است که در زیرمجموعه هر منطقه، تعدادی دانشگاه قرار میگیرند.
- فعالیت 10 منطقه علمی
وی با بیان اینکه فعالیت 10 منطقه علمی مشخص شده در کل کشور همزمان با هم در حال انجام است، گفت: ساماندهی واحدهای آموزش عالی، مأموریتگرا شدن دانشگاهها، رتبهبندی دانشگاهها به منظور حمایتهای ویژه و تجمیع دانشگاههای دولتی کمجمعیت از اهداف لحاظ شده در سند علمی کشور است.
به گفته فرهادی، به زودی طرح مرتبط با مباحث آموزشهای مهارتی نیز زیرمجموعه سند جامع علمی کشور تدوین و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه ميشود.
وی درباره انتقادش از جذب بیرویه دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دکترا، توضیح داد: این انتقاد به نحوه پذيرش بیرویه دانشجو در گذشته بوده است؛ چراکه اکنون پذيرشها با قانون و ضابطه انجام میشود.
فرهادی بیان کرد: طبق قوانین جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، حداکثر 20 و در مقطع دکترا 5 تا 7 دانشجو در تمام دانشگاهها اعم از دولتی و آزاد جذب میشوند و اگر دانشگاهها به بیشتر از این تعداد به جذب دانشجو اقدام کنند خلاف کرده و قابل قبول نیست.
وزیر علوم ادامه داد: با اجرای قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی» از امسال، دانشگاههایی که همچنان اقدام به جذب بیشتر دانشجو میکردند نیز مجبور به اجرای قانون خواهند شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنين با اشاره به جایگاه دانشگاههای فنیوحرفهای در برنامه ششم توسعه گفت: آموزشهای مهارتی و فنیوحرفهای در رأس و اولویتهای برنامههای وزرات علوم در برنامه ششم توسعه قرار دارند تا دانشگاههای فنیوحرفهای در مسیر کارآفرینی قرار گیرند.
نظر شما