در حالی که وزارت بازرگانی تولید سیمان در کشور را در نقطه سر به سر تأمین نیاز بازار داخلی قلمداد کرده و به استناد بازار مناسب ساخت و ساز در کشورهای همجوار که ناشی از درآمدهای نفتی‌است

نابسامانی در قیمت و عرضه این کالا را ناشی از صادرات غیررسمی می‌داند، وزارت صنایع و معادن معتقد است تولید سیمان در کشور به حدی است که به راحتی جوابگوی نیاز بازار داخلی خواهد بود و با به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های در دست احداث تولید سیمان کشور تا پایان امسال به صادر‌کننده این کالا نیز تبدیل خواهد شد.

به گزارش همشهری، با وجود این دیدگاه‌ها، آن چه از ابتدای سال‌جاری نمودی عینی داشته افزایش قیمت و کمبود سیمان در بازار است به نحوی که حتی بسیاری از عاملین فروش سیمان از ارائه سیمان سهمیه‌ای به متقاضیانی که دارای پروانه ساخت و ساز بوده و بر اساس ضوابط وزارت بازرگانی شرایط لازم برای دریافت سیمان را دارا هستند نیز خودداری نموده و این امر را ناشی از کمبود سیمان تحویلی از سوی کارخانه‌ها به عاملین فروش قلمداد می‌کنند.

اگر کمبود سیمان با توجه به نیاز بازار داخلی را بپذیریم نکته اساسی آن است که  حجم وسیع سیمان موجود در بازار سیاه از چه منابعی تأمین می‌شود؟ این موضوعی است که معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی نیز در نشست چندی پیش خود با رسانه‌های جمعی پاسخ قانع کننده‌ای به آن نداد.

از سوی دیگر وزارت بازرگانی در حالی موافقت مشروط خود با خروج سیمان از سبد به شرط آزاد‌سازی‌ و کنترل نکردن قیمت‌ها را اعلام می‌کند که اکنون نیز  سیمان در سبد حمایتی دولت قرار دارد. باز هم نوسان قیمت و عرضه این کالا تداوم داشته و مشخص نیست دغدغه این وزارتخانه برای خروج سیمان از سبد ناشی از چیست؟

این در حالی است که وزارت صنایع و معادن ناکار‌آمدی سیاست‌های تنظیم بازار و نظام توزیع سیمان را عامل اصلی نابسامانی قیمت و عرضه این کالا قلمداد می‌کند.

اخیراً مس‌فروش، مدیرکل دفتر معدنی این وزارتخانه نیز با بیان این که امکان صادرات سیمان فراهم شده است، می‌گوید: التهاب موجود در بازار سیمان را نتیجه سامانه توزیع نادرست این محصول دانسته و می‌افزاید: واسطه‌های توزیع سیمان نیز به علت آگاهی از جهش در تولید این محصول در آینده نزدیک، در تلاشند از فرصت کوتاه باقی‌مانده نهایت استفاده را ببرند.

کد خبر 34424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز