شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شمار زیادی از مردم انگلیس روز شنبه پس از گذشت بیش از دو ماه از برگزاری همه پرسی ۲۳ ژوئن، بار دیگر در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به خروج این کشور از اتحادیه اروپا اقدام به تظاهرات کردند.

تظاهرات گسترده انگلیسی ها علیه برگزیت

به گزارش ایرنا، این تظاهرات تحت عنوان راهپیمایی برای اروپا در شهرهای مختلف انگلیس از جمله در لندن، ادینبورگ، بیرمنگام، آکسفورد، کمبریج و بریستول برگزار شد.

معترضان در جریان این تظاهرات سراسری، ضمن درخواست برای متوقف شدن روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، از دولت محافظه کار 'ترزا می' خواستند که همچنان به روابط نزدیک اقتصادی و فرهنگی خود با اروپا ادامه دهد.

در پایتخت انگلیس نیز این تظاهرات گسترده که از سوی فعالان مدنی برنامه ریزی شده بود از پیش از ظهر روز شنبه ( به وقت محلی) از 'هایدپارک' در قلب لندن شروع و در میدان پارلمان خاتمه یافت.

تظاهرکنندگان که پرچم های اتحادیه اروپا در دست داشتند، شعارهایی در مخالفت با برگزیت و ادامه حضور در این اتحادیه سرمی دادند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات که بیشتر آنها جوان بودند، ضمن سردادن شعارهایی در حمایت از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا، شعارنوشته هایی در دست داشتند که بر روی برخی از آنها نوشته شده بود: 'اروپا برابر با صلح '، 'ما همیشه اروپایی می مانیم'، ' من اروپا را دوست دارم' و 'برگزیت را متوقف کنید'.

برخی از شرکت کنندگان به نشان همبستگی با اتحادیه اروپا، ضمن در دست داشتن پرچم این اتحادیه، صورتشان را با طرح این پرچم رنگ کرده بودند.

در جریان تجمع تظاهرکنندگان در مقابل پارلمان، شماری از فعالان سیاسی و مدنی در حمایت از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا سخنرانی کردند.

این برای چندمین بار است که مردم انگلیس در مخالفت با برگزیت اقدام به برگزاری راهپیمایی و تجمع های اعتراضی می کنند.

حضور گسترده و پرشور اقشار مردم خصوصاً جوانان در این تجمع ها، نشانگر آن است که بخشی از جامعه انگلیس به رغم گذشت بیش دو ماه از همه پرسی 23 ژوئن، حاضر به پذیرش برگزیت نیست.

این عدم پذیرش علاوه بر دوقطبی کردن جامعه انگلیس، سبب تفکرات جدایی طلبانه در کل این کشور خواهد شد که حرکت اسکات های ملی گرا برای جدایی و شروع مذاکره با اتحادیه اروپا از آن جمله است.

مردم انگلستان در همه پرسی روز پنجشنبه 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) با 51.9 درصد رای موافق در برابر 48.1 درصد رای مخالف به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند.

در جریان همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، موافقان برگزیت 17 میلیون و 410 هزار و 742 رأی و مخالفان برگزیت 16 میلیون و 141 هزار و 241 رأی آورده اند.

اما در جریان این همه پرسی به رغم رأی قاطع انگلیسی ها به برگزیت، 59 درصد از مردم لندن به ادامه حضور در اتحادیه اروپا رأی دادند.

در این همه پرسی از میان اجزای تشکیل دهنده بریتانیا شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی ها و ولزی ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی ها و ایرلندی ها به ادامه حضور کشورشان در اتحادیه اروپا رأی دادند.

تظاهرات روز شنبه در حالی در لندن و سایر شهرهای انگلیس برگزار شد که ترزا می نخست وزیر محافظه کار این کشو ر روز چهارشنبه گذشته در جریان اولین نشست کابینه اش پس از تعطیلات تابستانی، با محوریت گفت وگو در مورد مذاکرات با بروکسل در خصوص خروج از اتحادیه اروپا، پیشنهاد همه پرسی دوم در خصوص برگزیت را رد کرد.

ترزا می در جریان نشست کابینه اش ضمن تاکید بر لزوم اجرایی کردن رای مردم انگلیس در همه پرسی 23 ژوئن، تصریح کرده است که دولتش در حال حاضر بایستی تمرکزش بر استفاده از فرصت هایی که بعد از برگزیت ایجاد خواهد شد، باشد.

ترزا می گفته است که کشورش به دنبال ماندن در اتحادیه اروپا نیست و او متعهد به ترسیم نقش جدید و موفقیت آمیز برای انگلیس در عرصه جهانی است.

نخست وزیر انگلیس همچنین بیان داشته است که اقدامی برای فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر خروج اعضای اتحادیه اروپا است و نیز مذاکرات برگزیت در سال جاری میلادی صورت نخواهد داد.

منابع نخست وزیری انگلیس پیشتر گفته اند که 'ترزا می' بدون گرفتن رأی از مجلس عوام قصد دارد مذاکرات برگزیت را شروع کند.

کد خبر 345304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha