همشهری آنلاین: اعمال حج تمتع امسال امروز شنبه هشتم ذی‌الحجه مصادف با یوم‌الترویه با خروج زائران خانه خدا از شهر مکه و حرکت به سمت صحرای عرفات در حالی آغاز شد که جای زائران ایرانی در میان حاجیان خالی است.

به گزارش ایرنا، یک میلیون و 500 هزار زائر از مکه به قصد وقوف در مزدلفه (عرفات، مشعر و منا) شهر مکه را ترک کرده و رهسپار صحرای عرفات شدند.

زائران خانه خدا امروز با مُحرم شدن، عازم صحرای عرفات شدند و تا شب در آنجا توقف خواهند کرد و غروب فردا عرفات را به قصد مشعرالحرام ترک کرده و شب تا سحر در این صحرا می‌مانند و سپس به منا می‌روند و سه روز در این سرزمین وقوف می‌کنند.

زائران خانه خدا نهم ذی‌الحجه از ظهر تا غروب در صحرای عرفات خواهند ماند. اعمال حج تمتع با وقوف در مشعرالحرام تا طلوع آفتاب، حرکت به منا، و انجام رمی جمرات، قربانی و تراشیدن سر در منا ادامه خواهد یافت.

روز دهم ذی‌الحجه (روز عید قربان) زائران مشعرالحرام تا طلوع آفتاب در آن جا باقی می‌مانند.

11 و 12 ذی‌الحجه نیز زائران در منا خواهند بود و رمی جمرات را انجام خواهند داد و پس از اذان ظهر 12 ذی‌الحجه، حجاج حرکت به سمت مکه را آغاز می‌کنند.

اعمال زائران پس از ورود به مکه شامل طواف، نماز، زیارت و طواف نساء است و با پایان ذی‌الحجه حج تمتع حجاج به پایان می‌رسد.

در حالی حج تمتع امسال به طور رسمی از امروز و بدون حضور زائران ایرانی آغاز شده است که جهان اسلام خاطرات قربانیان حج تمتع سال گذشته را فراموش نکرده‌اند.

سعودی‌ها امسال به دلایل واهی مانع حضور زائران ایرانی در مناسک حج ابراهیمی شدند.

براساس آمار رسمی که عربستان اعلام کرده، در فاجعه منا در سال گذشته 769 زائر کشته شدند؛ اما آمار به دست آمده از کشورهای مختلف، حکایت از جان باختن بیش از دو هزار نفر در فاجعه منا و بر اساس برخی آمارهای دیگر بیش از هفت هزار نفر دارد که 465 تن آنها ایرانی هستند.

کد خبر 346002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha