چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی گفت: ۳۵ گلزار شهدا در کشور، واجد ارزش ثبت در فهرست انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شناخته شده و به زودی ثبت ملی می‌شود.

گلزار

به گزارش معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهاد نظری اظهار کرد: 35 گلزار ثبت ملی شده اخیر اعم از شهری و روستایی شامل 27 گلزار در استان قم، چهار گلزار استان قزوین، دو گلزار در استان آذربایجان غربی و یک گلزار در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وی ادامه داد: ثبت گلزارهای شهدا بنا به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و در پی تفاهم نامه بین سازمان میراث فرهنگی با بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های بعدی و تعامل و همکاری متقابل در زمینه های مشترک با توجه به قوانین حاکم بر هر دو سازمان، صورت گرفته است.

به گفته وی، براساس تفاهم نامه یاد شده همکاری های مشترک در زمینه های شناسایی، مستندسازی، تهیه و تدوین پرونده گلزار شهدا و پیشنهاد آن به سازمان میراث فرهنگی برای ثبت در فهرست آثار ملی، همکاری مشترک جهت ساماندهی گلزار شهدا که در حریم آثار و محوطه های تاریخی و فرهنگی واقع شده اند و ... ازجمله مفاد این تفاهم نامه محسوب می شود.

نظری، با تاکید بر اینکه ثبت گلزار شهدا بخش کوچکی از قدردانی جامعه از فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی دلیران کشورمان است افزود: گلزار شهدای بهشت زهرا (س) تهران با 30 هزار شهید پیش از این در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است اما پرونده 35 گلزار شهدای یاد شده نخستین پرونده های یادمانی استانی است که در تعامل با بنیاد شهید و امور ایثارگران و از سوی اداره کل ساماندهی گلزار شهدا وابسته به این بنیاد تهیه و به دفتر ثبت ارسال شده است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی پرونده ثبت گلزار جیلارد دماوند تهران را نیز نخستین گلزاری برشمرد که به صورت نمونه و مشترک بین واحد ستادی سازمان و اداره ساماندهی گلزار شهدا تهیه شد. با انجام این کار مشترک از این پس پرونده گلزار شهدا تمامی استان های کشور از سوی اداره ساماندهی گلزار شهدا تهیه، تدوین و به اداره ثبت آثار ارایه می شود.

بنا به اطلاعات منتشره از سوی پایگاه اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران مطابق آمار، 19 هزار و 648 گلزار که 220 هزار و 871 مزار شهید را شامل می شوند در کشور وجود دارند که از این تعداد 11 هزار و 821 گلزار با 135 هزار و 401 مزار کاملاً ساماندهی شده، 555 گلزار با 52 هزار و 424 مزار در دست ساماندهی و هفت هزار و 272 گلزار با 33 هزار و 46 مزار هنوز ساماندهی نشده اند.

کد خبر 347041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha