سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - کیوان مافی: اینترنت وارد زندگی سالمندان شده اما طراحان سایت‌ها، به کاربردپذیری صفحات برای آن‌ها توجه ندارند

سالخوردگان یکی از بزرگترین گروه‌های آماری هستند که بروی وب شکل گرفته‌اند. آمار نشان می‌دهد که تا سال 2004 حدود 9 میلیون نفر با سن بالای 65 سال از اینترنت استفاده می‌کردند.

اغلب این افراد که معممولا بازنشسته هستند شیفته فن‌آوری‌های جدید مانند اینترنت هستند که راه دیگری از ارتباط را برای آن‌ها باز کرده و کمک می‌کند تا آنها به روز باقی بمانند.

پست الکترونیک یکی از اصلی‌ترین ابزارهای اینترنت برای این افراد بوده است. اما دیگر استفاده‌ها شامل موارد زیر می‌شد:

  • تحقیق
  • اخبار
  • پیگیری سرمایه گذاری‌ها
  • اخبار و تحقیقات پزشکی
  • و عده کمی هم برای خرید و خدمات بانکی آنلاین

در تحقیقی که در زمینه کاربردپذیری طراحی وب‌سایت‌ها برای این قشر خاص صورت گرفت؛ دو گروه تشکیل شد: بزرگسالان و جوانان.

گروه بزرگسالان بالاتر از 65 سال بودند و گروه دیگر بین 21 تا 55 سال سن داشتند.

از آن‌ها خواسته شد که چهار کار انجام دهند:

  • پیدا کردن یک موضوع
  • خرید یک جنس
  • بازیافت اطلاعات
  • مقایسه و مغایرت اطلاعات

نتایج این 4 درخواست جالب است:

بزرگسالان:  جوانان:
انجام دقیق درخواست‌ها: 52.9 درصد 78.2 درصد
مدت زمان صرف شده: 12:33 دقیقه 7:14 دقیقه
خطا: 4.6 0.6
استنباط در مقیاس 1 تا 7 3.7 4.6

اختلاف بین گروه بزرگسالان و گروه جوانان اختلاف معناداری است و نشان می‌دهد که وب سایت‌ها چندان مناسب سالخوردگان نیستند.

اما چرا؟

شاید اولین چیزی که به ذهن برسد وجود طراحان جوان است که معمولا تصور می‌کنند تمام کاربران نمایشگرهای عالی دارند و همه چیز  را در مورد وب می‌دانند. اما این خیالی خام است.

بزرگسالان رایانه‌شان را با فونت‌های بزرگ تطبیق می‌دهند و افراد جوان با فونت‌های ریز. این قانونی است که همه ما با آن آشناییم ولی تحقیقات نشان داده است که اکثر وب سایت‌ها به این موضوع دقت نکرده‌ و فونت‌های خود را ثابت نگه داشته‌اند.

سایت‌هایی که مخاطب آنها به شکل خاص افراد سالمند هستند باید حداقل از فونت 12 استفاده کنند و سایت‌های دیگر هم قابلیت افزایش اندازه فونت را داشته باشند، مخصوصا هنگامی که از فونت ریز استفاده می‌کنند.

فراموش نکنید که بزرگسالان افرادی هستند که اغلب بازنشسته شده‌اند بنابراین آنها نه در محل کار خود و نه در جوانی‌شان با این پدیده درگیر نبوده‌اند بنابراین افرادی نیستند که به‌راحتی با این دستگاه کار کنند.

تزئینات و جزییاتی که شما برای صفحه خود در نظر می‌گیرید اغلب برای آنها دردسرساز می‌شود. حتی دیده شده که بسیاری از آنها تفاوتی بین محل جستجو و محل آدرس وب سایت را نمی‌دانند.

برای لینک‌های درون متنی نیز باید دقت شود تا این لینک‌ها با فونت بزرگتری دیده شوند. منوهای متحرک، آگهی‌های پاپ آپ و دیگر المان‌های متحرک نیز می‌توانند برای این گروه مشکل ساز باشد.

سعی کنید بین لینک‌های کلیک شده و لینک‌های کلیک نشده تفاوت رنگ استاندارد و متمایز داشته باشید. شاید برای جوانان خیلی مهم نباشد که مسیر حرکتشان در وب سایت را از دست بدهند؛ ولی برای این گروه که گاهی به سختی مسیر حرکت خود را به یاد دارند خیلی سخت است که بدانند کدام بخش‌های سایت را دیده‌اند.

بنابراین توصیه می‌کنم سعی کنید سایتی طراحی کنید که خودتان هم بتوانید چند سال دیگر از آن استفاده کنید!

mafi@hamshahrionline.ir

کد خبر 34730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز