مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بزرگترین رادیو‌تلسکوپ جهان که توسط چینی‌ها ساخته شده است، وارد فاز آزمایشی خود می‌شود.

براساس گزارش BBC، دانشمندان چيني گزارش مي‌دهند كه بشقاب غول‌پيكر اين راديو‌تلسكوپ كه پهنايي برابر نيم كيلومتر دارد، كامل شده و اولين سيگنال‌هاي خود را از فضا دريافت كرده‌است.

اين تلسكوپ اكنون وارد فاز آزمايشي و تنظيم شده‌است، مرحله‌اي كه تكميل آن به سه سال زمان نياز خواهد داشت تا درنهايت تلسكوپ به مرحله عملياتي برسد. اين تلسكوپ كه بخشي از تلاش چين براي تبديل‌شدن به يك قدرت علمي است، روز 25 سپتامبر در مراسمي ويژه افتتاح شد.

تلسکوپ

بنگ بو قائم مقام پروژه تلسكوپ Fast مي‌گويد چيني‌ها سال‌ها براي انجام مطالعات فضايي خود بايد از كشور خارج مي‌شدند، اما اكنون بزرگترين تلسكوپ جهان را در اختيار دارند. اين راديو‌تلسكوپ كه در حفره طبيعي بسيار بزرگي در استان گويژو در جنوب غرب چين ساخته شده‌است، براي رصد‌خانه نجومي ملي چين پروژه‌اي بلند‌پروازانه به شمار مي‌رفت.

اين تلسكوپ با بشقابي 500 متري كه از هزاران صفحه مثلثي تشكيل شده‌است، ركورد‌دار سابق، تلسكوپ آريچبو واقع در پورتوريكو با قطري برابر 305 متر را به تلسكوپي عادي و كوچك تبديل كرده‌است. ساخت اين تلسكوپ پنج سال به طول انجاميده‌است و 180 ميليون دلار صرف ساخت آن شده‌است.

اين تلسكوپ با گوش‌سپردن به امواج راديويي كه از اجرام كيهاني ساطع مي‌شوند آنها را رصد مي‌كند. از آنجايي كه اين سازه ابعادي غيرقابل تصور دارد، مي‌تواند دورافتاده‌ترين سيگنال‌هاي جهان هستي را نيز دريافت كند. به گفته پنگ پس از تكميل تلسكوپ اين سازه توانسته‌است امواج راديويي از سه پالسار،‌ستاره‌هاي به شدت متراكم كه با سرعت بالايي در چرخشند را دريافت كند. با اين‌همه پنگ مي‌گويد پيش از آغاز عمليات رسمي بايد تلاش‌هاي زيادي در زمينه آزمايش،‌تنظيم و كاليبره كردن آن انجام شود.

به گفته دانشمندان عملياتي شدن يك تلسكوپ معمولي نزديك به دوسال زمان نياز دارد، و با توجه به ابعاد بزرگ تلسكوپ Fast، حداقل به سه سال زمان براي آماده‌سازي آن نياز خواهد‌بود.

اين تلسكوپ به تدريج به ابزاري قدرتمند براي اخترشناسان تبديل خواهد‌شد. زماني كه تلسكوپ به مرحله عملياتي برسد مي‌تواند درك بشر را از جهان هستي تغيير دهد، امكان مشاهده اولين ستاره‌هاي جهان را فراهم آورد و حتي به دنبال نشانه‌هاي حيات باشد.

کد خبر 347516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha