همشهری آنلاین: احیای طرح انتقال نفت روسیه به مدیترانه دوباره طرف توجه قرار گرفته و بررسی می شود.

سه کشور روسیه، یونان و بلغارستان چهارده سال پیش در مورد اجرای طرح انتقال نفت روسیه به مدیترانه به توافق رسیدند و در این مدت، این طرح چند بار مورد بررسی قرار گرفته و مجددا به دست فراموشی سپرده شده است.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، دوشنبه 4 سپتامبر، برای گفتگو با  گئوری پاروانف، رییس جمهوری بلغارستان، و کاستاس کارامانلیس، نخست وزیر یونان، به آتن عزیمت کرده است تا در باره مشارکت سه کشور در اجرای طرح انتقال نفت روسیه که چهارده سال پیش به امضا رسید و هنوز اجرا نشده با آنان مذاکره کند. به گزارش بی بی سی، بر اساس این طرح، نفت خام روسیه با کشتی به بندر بورگاس در بلغارستان انتقال می یابد و از آنجا، از طریق خط لوله به بندر الگساندروپولیس یونان، واقع در دریای اژه، منتقل می شود.

هزینه این طرح بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده است و هدف از احداث خط لوله بورگاس - الگساندروپولیس کاهش هزینه مالی و طول زمان حمل نفت روسیه از حوزه دریای خزر به اروپا و ایالات متحده است.

احیای طرح انتقال نفت روسیه به مدیترانه با استفاده از کشتی و خط لوله در ملاقات رهبران سه کشور روسیه، بلغارستان و یونان بررسی می شود. طول خط لوله پیش بینی شده در طرح حدود 280کیلومتر طول دارد.

در حال حاضر، نفت روسیه از طریق تنگه بسفر، در مجاورت شهر استانبول در ترکیه، به اروپا حمل می شود اما در سال های اخیر، سنگینی ترافیک دریایی در این آبراه باعث افزایش هزینه مالی و زمانی حمل نفت از این مسیر شده است. علاوه بر این، بروز حوادثی برای تانکرهای حامل نفت در این مسیر خطر شدید آلودگی محیط زیست سواحل بسفر را در بر دارد. در سال 2005، حدود 150 میلیون تن نف خام از تنگه بسفر عبور کرد.

نگاه یونان

در همین حال نووستی هم در این باره گزارش داد که  نمایندگان سه کشور روسیه، بلغارستان و یونان طی 27 ماه گذشته با جدیت برای پیشرفت طرح لوله نفتی بورگاس- الکساندروپولیس کار کردند و شکی نیست که بحث در خصوص طرحی با اهمیت استراتژیکی و اقتصادی در میان است".

به گفته نخست وزیر یونان این لوله نفتی مکمل تنگه های دریایی سیاه (بسفر و داردانل) می باشد و نه رقیب آنها و تراز اکولوژی تنگه های یاد شده را تحکیم می بخشد.

ارزیابی روس نفت
سرگی باگدانچیکوف رئیس "روس نفت"  هم دوشنبه اعلام کرد احداث خط لوله بورگاس-الکساندروپولیس در سال های  2009-2010 امکانپذیر است. وی در آتن به خبرنگاران گفت: نظر شخصی من این است که تاریخ 2009-2010 تاریخی واقعگرایانه (برای احداث خط لوله) می باشد.

پروژه بورگاس- الکساندروپولیس، احداث مسیری جدید را در نظر دارد که انتقال نفت از بندر دریای سیاه به بازار اروپا، آمریکا و بخش آسیایی اقیانوس آرام را از طریق بلغارستان و یونان ممکن می سازد.

طول این خط لوله 280 کیلومتر با توان خروجی 35 میلیون تن در سال خواهد بود و نیز امکان افزایش آن تا 50 میلیون تن در سال هم پیشبینی شده است. در این پروژه فناوری جریان دادن متناوب نفت هایی از لایه های مختلف در نظر گرفته شده است و ارزش پروژه حدود 783 میلیون یورو تخمین زده می شود.

در ماه آوریل سال 2005 میلادی، دولت های روسیه، یونان و بلغارستان یادداشتی را در رابطه با احداث خط لوله انتقال نفت بورگاس-الکساندروپولیس امضا کردند.

 

 

 

کد خبر 3476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز