سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: کمتر از چند روز مانده به آغاز ایام عزاداری شهیدان کربلا، سینماها از امروز با آغاز نمایش ۲فیلم عاشورایی، رنگ و بوی محرم می‌گیرند و نکته جالب در این میان، نمایش مستندی با صدای شهاب حسینی است؛ بازیگری که همزمان «فروشنده» و «سایه‌های موازی» را هم روی پرده سینماها دارد.

سینما

به گزارش همشهري، «كربلا، جغرافياي يك تاريخ» مستندي است به كارگرداني داريوش ياري كه در 2بخش، به ماجراي قيام عاشورا مي‌پردازد؛ بخش اول مروري مستندگونه دارد بر حركت حماسي امام‌حسين(ع) از ابتدا تا شهادت در روز عاشورا و بخش دوم شيوه‌هاي عزاداري محرم را در فرهنگ‌هاي مختلف جهان به نمايش مي‌گذارد. حسيني، راوي كربلا، جغرافياي يك تاريخ است و مجيد انتظامي براي آن، موسيقي متن ساخته است. اين فيلم پيش‌تر در داخل و خارج ايران به نمايش درآمده و تحسين شده است.

  • عاشورا از نگاه 4كارگردان

فيلم سينمايي «هيهات» كه شايد براي نخستين‌بار 4 كارگردان در توليد آن مشاركت كرده‌اند، ديگر اثر عاشورايي است كه در آستانه آغاز دهه اول محرم روي پرده مي‌رود. هادي ناييجي، سيدروح‌الله حجازي، دانش اقباشاوي و هادي مقدم‌دوست سال گذشته با حضور در عراق و كربلا، داستان‌هاي مختلف فيلم را مقابل دوربين بردند و حميد فرخ‌نژاد، حامد بهداد، بابك حميديان، مينا ساداتي و آلا نجم از بازيگران اصلي آن هستند. هيهات از امروز جايگزين «ناردون» در گروه آزادي مي‌شود.

  • نسخه سينمايي نمايش محبوب

ديگر فيلم تازه سينماها، «خشكسالي و دروغ» به كارگرداني پدرام عليزاده است كه پيش از اين براي گرفتن پروانه نمايش به مشكل خورده بود. فيلم، اقتباسي سينمايي است از يكي از محبوب‌ترين و موفق‌ترين نمايش‌هاي محمد يعقوبي كه بارها در تهران و ديگر شهرهاي ايران روي صحنه رفته و هر بار با استقبال تماشاگران مواجه شده است. مهم‌ترين نكته خشكسالي و دروغ، حضور محمدرضا گلزار در يكي از نقش‌هاي اصلي آن است. فيلمنامه را يعقوبي با الهام از نمايشنامه خود نوشته و آن را در 4فصل روايت كرده است.

علي سرابي و آيدا كيخايي (همسر يعقوبي) كه در نمايش خشكسالي و دروغ حضور داشته‌اند، در فيلم هم ايفاي نقش مي‌كنند و پگاه آهنگراني، مهدي محرابي، مارال بني‌آدم و خاطره اسدي ديگر بازيگران آن هستند. گلزار كه آخرين‌بار سال91 با «تو و من» روي پرده سينماها بود، پس از 4سال با فيلم عليزاده به پرده نقره‌اي بازمي‌گردد.

  • رستاخيز مي‌آيد؟

هر چند به‌نظر مي‌رسيد با اظهارنظر وزير ارشاد شرايط براي اكران «رستاخيز» فراهم شده اما حرف‌هاي احمدرضا درويش در بخش خبري ساعت20 شبكه چهار تلويزيون نشان داد او به سادگي از خير گرفتن جريمه ميلياردي نمي‌گذرد. اين كارگردان روز دوشنبه با اشاره به ضررهايي كه تهيه‌كنندگان و سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي رستاخيز از توقيف 16ماهه آن متحمل شده‌اند، اكران فيلم را به جبران اين ضرر هنگفت منوط كرد. به اين ترتيب، به‌نظر مي‌رسد شايد تا بازگشت دوباره رستاخيز به پرده راهي دراز پيش رو باشد.

جدول

کد خبر 347729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha