شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارگردان و بازیگر تئاتر در آستانه فرا رسیدن ماه محرم از نبود یک سالن مخصوص تعزیه انتقاد کرد.

به گزارش ايسنا؛ جواد انصافی درباره‌ی فعالیت‌های این روزهای خود بیان کرد: قصد داشتم نمایشی را امسال اجرا کنم، اما برنامه‌ی تئاترشهر از پیش پُر شده بود و وقتی هم به تالار سنگلج مراجعه کردم، گفتند که فعلا در آنجا سیاه‌بازی اجرا نمی‌کنند چون می‌خواهند نمایش ایرانی و فاخر در آنجا روی صحنه رود و نمی‌دانم آیا ایرانی‌تر از سیاه‌بازی هم نمایشی داریم؟

او با ابراز تعجب از اینکه مسئولان تالار سنگلج سیاه‌بازی را یک کار ایرانی فاخر نمی‌دانند، گفت: از آن‌ها خواستم این مسئله و پاسخ خود را مکتوب کنند اما از این کار امتناع کردند.

انصافی ادامه داد:  یکی از مشکلات ما در حوزه‌ی اجرای نمایش‌های آیینی و سیاه‌بازی همین وضعیتی است که با آن  روبرو هستیم و چند بار هم درخواست کرده‌ایم تا مکان مشخصی حتی مثل یک خانه‌ی قدیمی را در اختیار ما قرار دهند تا با کسانی که در این حوزه فعال هستند آنجا را برای اجرای نمایش‌های ایرانی و نقالی آماده کنیم، اما تاکنون جواب مشخصی نگرفته‌ایم.

او با اشاره به سفر خود با چند تن از اهالی تئاتر به هندوستان گفت:‌ در نزدیک تاج محل سالنی برای نمایش‌های آیینی وجود داشت که ما وقتی برای تماشای یکی از این نمایش‌ها به آنجا رفتیم متوجه شدیم کار را به پنج زبان به طور همزمان ترجمه می‌کنند که ما هم آن را  به زبان فارسی شنیدیم. این باعث خجالت ماست که در ایران چنین شرایطی نداریم که اگر چند توریست به ایران آمدند از امکان این چنینی برخوردار شوند.

وی خاطر نشان کرد: حتی الان که محرم و صفر نزدیک است یک سالن ویژه برای تعزیه نیست تا به عنوان یک محل ثابت برای علاقه‌مندان به تعزیه شناخته شود.

انصافی با اشاره به جشنواره‌ی نمایش‌های آیینی و سنتی هم گفت: این جشنواره یک زمانی هر سال برگزار می‌شد، اما الان دو سالانه شده و حتی بخش رقابتی آن هم حذف شده است چون می‌گویند رقابت چیست؟ اینجا رفاقت حاکم است و بعد از آن هم دیدیم که تعهد برای اجرا به درستی عملی نمی‌شود.

کد خبر 348112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha