مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

‌حامد فوقانی‌ : اگرچه طبق برنامه روزانه‌، نخستین پرواز از فرودگاه مهرآباد تهران‌ ساعت۵:۱۵ و آخرین پرواز هم باید ساعت۲۳:۵۵ انجام بپذیرد اما به‌خاطر تأخیرها، عملا بسیاری از هواپیما‌ها خارج از این محدوده زمانی به سمت مقصد خود می‌پرند.

مهر آباد

از سوي ديگر، تعداد قابل‌توجهي هواپيما هم كه از ديگر شهرهاي كشور به سمت تهران پرواز مي‌كنند، خارج از اين محدوده زماني به روي باند مهرآباد مي‌نشينند. واقعيت آن است كه تأخير در برخي پروازهاي روز باعث مي‌شود تا برنامه زماني ديگر پروازها هم تغيير كند و با تأخير صورت گيرد. همچنين نبايد از ياد برد كه پروازهاي امدادي و اضطراري يا تشريفاتي گاهي شب‌ها انجام مي‌شود.

بدين‌ترتيب هنوز هواپيماهاي بسياري بين ساعت 12شب تا 5 صبح از فرودگاه مهرآباد خارج يا به آن وارد مي‌شوند. اين در حالي است طبق اعلام وزارت راه و شهرسازي و شركت فرودگاه‌هاي كشور قرار بوده از پاييز سال93، پروازهاي شبانه مهرآباد حذف شوند. با وجود اين، پروازهاي بسياري، شب‌هنگام صورت مي‌پذيرد و اهالي محله‌هاي تهرانسر، اكباتان، هاشمي، استادمعين، مهرآبادجنوبي، شمشيري، شهيد دستغيب و دكتر هوشيار از آلودگي صوتي آنها رنج مي‌برند. اينطور كه ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا در
مناطق 9 و 21 نشان مي‌دهد، آلودگي صوتي در مناطق اطراف فرودگاه مهرآباد دوبرابر اندازه مجاز است.

  • تأخير 41دقيقه‌اي پروازها

انجام پروازهاي شبانه فرودگاه مهرآباد طي مدت اخير، انتقاد اعضاي شوراي شهر تهران را هم درپي داشته است. مرتضي طلايي، يكي از اعضاي شورا بود كه در جلسه علني هفته گذشته به اين موضوع اشاره كرد و گفت: «مردم تهرانسر به‌خاطر وضعيت تردد هواپيماها دچار عسر و حرج هستند.» نايب‌رئيس شوراي شهر تهران مشكل كنوني اين منطقه را پرواز هواپيماهاي تأخيري دانست و از رئيس سازمان هواپيمايي كشوري خواست تا به درخواست مردم احترام بگذارند و ساعت پروازها را كاهش دهند.

محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران نيز هنگام بازديد از منطقه21 پايتخت بدين مشكل اشاره و تأكيد كرد كه آلودگي صوتي ناشي از پرواز هواپيماها با اجرايي شدن مصوبه منع پرواز در ساعات 12شب تا 5 صبح بايد كنترل شود. حال آنطور كه سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كرده در مرداد‌ماه امسال پروازهاي مهرآباد ميانگين 41دقيقه تأخير را داشته‌اند.

در اين بين، اگرچه اطلاعات دقيقي از ميانگين پروازهايي كه شب‌ها صورت مي‌گيرد وجود ندارد اما با آمار تأخير 41دقيقه‌اي، مي‌توان دريافت كه قاعدتا تعدادي از آنها به بازه زماني 12شب تا 5صبح منتقل مي‌شوند. جالب است بدانيد كه به‌طور معمول ماهانه بيش از 5600پرواز توسط 14شركت معروف هواپيمايي از فرودگاه مهرآباد صورت مي‌گيرد‌ و از اين ميزان 48درصد پروازها با تأخير روبه‌روست. البته نبايد از ياد برد كه اين تأخيرها فقط مربوط به پروازهاي خروجي مهرآباد است. به‌عبارت ديگر بايد پروازهاي ورودي به اين فرودگاه را هم به‌حساب آورد كه بالغ بر 3500 پرواز مي‌شوند. صدالبته كه از 3500پرواز هم تعدادي با تأخير قابل توجه روي باند مهرآباد مي‌نشينند.

  • آلودگي صوتي 115دسي‌بلي

بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شده كه بسياري از مراكز آموزشي و درماني منطقه9 و همچنين محدوده تهرانسر از آلودگي صوتي رنج مي‌برند و وضعيت بحراني دارند. به‌طور مثال در مدارس ملاصدرا، مطهري، راه تربيت، 15خرداد، بيمارستان‌هاي شريعت رضوي و 503 و مركز درماني نظام‌مافي و شهيد ملكي وضعيت آلودگي صوتي بحراني است.

در منطقه تهرانسر آلودگي صوتي درشب بين 53تا63 دسي‌بل است؛ يعني اكثر نواحي مسكوني در معرض صداي بيش از حد استاندارد (55دسي بل در روز و 45دسي‌بل در شب) قرار دارند. همچنين آلودگي صوتي در روز براي منطقه 9بين 55تا 77دسي‌بل است. ميزان آلودگي صوتي هنگام نشست و برخاست هواپيماها در منطقه 9 نيز بين 100تا 115دسي‌بل است و در تهرانسرتا 110دسي‌بل نيز مي‌رسد.

  • آلودگي بالاي هوا با هزينه فايده پايين

به غيراز آلودگي صوتي، فرودگاه مهرآباد آلودگي هواي بسياري را به شهر و محله‌هاي اطرافش تحميل مي‌كند. طبق اطلاعات شركت كنترل كيفيت هواي شهر تهران، آلودگي هواي پروازهاي مهرآباد طي هر روز معادل تردد 90هزار خودرو است.

از سوي ديگر با توجه به جابه‌جايي سالانه نزديك به 13ميليون مسافر از اين فرودگاه، هرروزه تعداد زيادي خودرو به اين منطقه از شهر هدايت مي‌شوند. اين در حالي است كه اين منبع آلاينده در قسمتي از شهر تهران واقع شده است كه با توجه به باد غالب، عمدتا ذرات آلاينده را وارد شهر مي‌كند. يكي از دلايل‌ آلودگي بالاي فرودگاه هم استفاده از هواپيماهايي همچون MD83 و نمونه‌هاي مشابه است كه آلايندگي بالايي در عين قابليت حمل‌ونقل پايين دارند.جدول

کد خبر 348151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha