چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جلسه وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان نظامی ناتو در شهر نوردویک هلند تشکیل شد.

این نشست دوروزه در حالی درباره افغانستان آغاز به کار کرد که نارضایتی از عملکرد ناتو به اوج رسیده است.

سربازان ناتو که به‌عنوان مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت در افغانستان تحت رهبری آمریکا به این کشور اعزام شده‌اند، جدیترین شکست تاریخ تأسیس خود را تجربه می‌کنند. ناتو در اولین عملیات برون‌اروپایی خود بدجوری گرفتار شده است و بدتر از آن این که هیچ افق روشنی نیز وجود ندارد.

از سال گذشته پس از تشدید وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان اعضای ناتو با درخواست آمریکا برای اعزام نیروی بیشتر مخالفت کرده‌اند. حتی آن دسته قلیلی از کشورهای عضو ناتو هم که قول همکاری بیشتر به آمریکا داده بودند نیز بنا به گفته رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به وعده خود عمل نکرده‌اند.

به گزارش بی.بی.سی وزیر دفاع آمریکا با صراحت کامل از ناتو ابراز یأس می‌کند. وی پیش از اجلاس ناتو در کیف پایتخت اوکراین گفت: من قانع نشده‌ام که کشورهای عضو ناتو که بیش از 2 میلیون سرباز، ملوان و تفنگدار دریایی و هوایی دارند نمی‌توانند منابع اندک اضافی که قول آن داده شده بود را تأمین کنند. آمریکا در افغانستان حدود نیمی از سربازان ناتو را تأمین می‌کند.

مشکل آمریکا در افغانستان به ناتو باز می‌گردد که اولاً کشورهای عضو حاضر نیستند مشارکت نظامی بیشتری در افغانستان داشته باشند و ثانیاً  از استقرار نیرو در مناطق و استان هایی که طالبان از قدرت و نفوذ بیشتری برخوردار است، سر باز می‌زنند.

در نشست ناتو در هلند دبیر کل ناتو گفت باید تدبیری برای استقرار دوره‌ای سربازان کشورهای مختلف ناتو در مناطق خطرناک افغانستان اندیشیده شود.

دبیر کل ناتو برای جلوگیری از تنش بیشتر میان اعضا بلافاصله تأکید کرد که این گفته فقط ایده‌ای برای تفکر است و هیچ طرح اجرایی جدی پشت آن قرار ندارد و قرار نیست در آینده نزدیک به مورد اجرا گذاشته شود.

ناتو در افغانستان تاکنون نه‌تنها نتوانسته است نیروی لازم برای برقراری امنیت را تأمین کند، حتی اطمینانی به حفظ همین سطح از نیروها را هم ندارد. در کشورهای اروپایی رسم شده است هرکس می‌خواهد در انتخابات بر حزب حاکم غلبه کند، فقط کافی است وعده دهد که در صورت پیروزی نیروهای خود را از افغانستان یا عراق خارج خواهد کرد.

دونالد تاسک با همین حربه یکشنبه در انتخابات پارلمان لهستان پیروز شد و قول داد سربازان لهستان را از عراق خارج کند.

گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس، رومانو پرودی نخست‌وزیر ایتالیا و خوزه لوئیز زاپاترو نخست‌وزیر اسپانیا نیز با همین حربه به‌قدرت رسیده‌اند.

کد خبر 34854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز