هم وزیر اقتصاد، هم رئیس‌کل بانک مرکزی و البته رئیس اتاق تهران تأکید دارند که هنوز برخی تحریم‌ها و به‌طور خاص تحریم‌های علیه شبکه بانکی در عمل برطرف نشده است تا ۲‌ عضو کابینه دولت و یک فعال بخش خصوصی بر موانع بانکی تاکید کرده باشند.

اقتصاد

آيا گره روابط بانكي ايران با بانك‌هاي بزرگ اروپايي با مذاكره مقامات آلماني با همتايان آمريكايي‌شان باز خواهد شد؟
اوج انتقاد از بدعهدي آمريكا و كشورهاي اروپايي طرف مذاكره هسته‌اي با ايران را ديروز ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي خطاب به معاون پارلماني وزارت اقتصاد و انرژي آلمان اعلام و تأكيد كرد: برجام پايان راه نيست و اميدواريم كه به واسطه تفاهم شكل گرفته، زمينه همكاري ميان شركت‌ها و بانك‌هاي غربي و ايراني فراهم شود.

به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، سيف با بيان اينكه انتظارات مردم در فضاي كنوني با آنچه حين انجام مذاكرات و اجرايي‌شدن برجام وجود داشت فاصله زيادي دارد، عنوان كرد: هم‌اكنون متأسفانه به‌رغم شفافيت و وضوح سند برجام، هنوز از سوي بانك‌هاي غربي شاهد بيان ابهامات بسياري هستيم.

وي افزود: متأسفانه اكنون و با گذشت نزديك به 9‌ماه از اجرايي‌شدن برجام قدم مؤثري از سوي طرف غربي براي عمل به تعهدات برداشته نشده است و در برخي موارد از طرف بانك‌هاي بزرگ غربي ترديدهايي در برقراري روابط كارگزاري با ايران وجود دارد، اين در شرايطي است كه همواره عنوان مي‌شود كه ايران به تمامي تعهداتش عمل كرده است.

رئيس‌كل بانك مركزي كارشكني آمريكا را يكي از مهم‌ترين موانع جلوگيري در عادي‌شدن روابط بانكي كشورهاي اروپايي با ايران دانست و گفت: معتقدم روابط ميان ايران و اروپا در حال عادي‌شدن و بازگشت به سطوح گذشته است اما نگراني‌هايي كه عمدتاً از سوي آمريكا مطرح مي‌شود، مانعي بر سر اين راه است و انتظار داريم كشورهاي اروپايي آمريكا را براي عمل به تعهداتش تحت فشار قرار دهند.

سكاندار بانك مركزي با اشاره به تلاش‌هاي ايران براي شفافيت بانكي و اقتصادي خطاب به اين مقام آلماني نسبت به قراردادن ايران در منطقه پرريسك و مخاطره‌آميز اعتراض و تأكيد كرد: در طول ساليان و حتي در زمان‌هايي كه كشور ما با مشكلات و محدوديت‌هاي ارزي مواجه بود، ايران تلاش كرده است حساب‌هاي خود را در نخستين فرصت تسويه كند، اما قلمدادكردن ايران به‌عنوان منطقه‌اي پرريسك و مخاطره‌آميز از سوي برخي كشورها غيرواقع و نادرست است.

خانم بيرجيت زيپريس، معاون پارلماني وزارت اقتصاد و انرژي آلمان هم برداشته شدن تحريم‌ها را پيش‌شرط لازم براي برقراري و گسترش روابط تجاري و همكاري‌هاي ميان 2كشور دانست و گفت: يكي از اصلي‌ترين موانع در روابط 2كشور تحريم‌ها بود كه با حل شدن آنها امكان گسترش بيش از پيش همكاري‌ها فراهم مي‌شود. وي خطاب به رئيس‌كل بانك مركزي تأكيد كرد: خوشبختانه هم‌اكنون همكار من در واشنگتن درخصوص رفتار آتي آمريكا و ديدگاه‌هاي اين كشور براي ترسيم آينده روابط با ايران و راهكارهايي آن در حال مذاكره است.

  • حذف كاغذي تحريم‌ها

علي‌طيب‌نيا، وزير اقتصاد روز گذشته در سفر به سمنان با بيان اينكه پس از برجام تحريم‌ها به‌صورت رسمي لغو شده اگرچه برخي تحريم‌ها در عرصه‌هاي عملي هنوز برطرف نشده است، گفت:‌ معيشت مردم كشور هنوز مشكل دارد. وي با اشاره به اينكه كشورهاي اروپايي، آمريكا را مانع ايجاد ارتباط اقتصادي با ايران مي‌دانند، بيان كرد: به‌عقيده برخي اروپايي‌ها مجموعه قدرت‌هاي اروپايي قادر به دفاع از حقوق خود در برابر آمريكا نيستند. مسعود خوانساري، رئيس اتاق تهران هم روز گذشته اظهار داشت:‌ مشكلات مبادلات بانكي بين ايران و ساير كشورها هنوز وجود دارد و اين موضوع در صادرات ما تأثيرگذار بوده و رقابت ما را دچار چالش كرده است.

کد خبر 348572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha