شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

مرکز آمار از بالاترین نرخ بیکاری فصلی در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی رونمایی کرد.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوي مركز آمار ايران، نرخ بيكاري بهار95 به ۱۲.۲‌درصد رسيده كه نسبت به بهار سال گذشته 1.4درصد و نسبت به زمستان سال گذشته 0.4درصد افزايش يافته است؛ به‌عبارتي ۱۲.۲ درصد از جمعيت فعال كشور (شاغل و بيكار) در بهار امسال بيكار بوده‌اند درحالي‌كه نرخ رشد اقتصادي در اين فصل به 4.4درصد رسيده بود. آمارهاي منتشر شده از سوي مركز آمار‌ ايران حاكي از اين است كه تعداد شاغلان كشور در بهار ۱۳۹۵ برابر با ۲۲ ميليون و ۶۰۴ هزار و ۷۱۸ نفر بوده است كه نسبت به بهار سال ۱۳۹۴ اين ميزان ۷۴۲‌هزار و ۸۸۲ نفر افزايش يافته است. در اين مدت تعداد بيكاران جمعيت فعال 10ساله و بيشتر، از 2ميليون و 647هزار و 233نفر در بهار94 به 3ميليون و 149هزار و 682نفر رسيده كه 502هزار و 449نفر افزايش داشته است.

در همين فاصله نسبت اشتغال (نسبت تعداد شاغلان به جمعيت ۱۰ ساله و بيشتر) با ۰.۸ درصد افزايش از ۳۳.۹ درصد به ۳۴.۷‌درصد رسيده است. در بهار سال‌جاري ۳۹.۵ درصد از جمعيت ۱۰ ساله و بيشتر از نظر اقتصادي فعال بودند، يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفتند. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۵ درصد و نسبت به زمستان سال ۱۳۹۴، ۱.۸ درصد افزايش يافته است.

نرخ بيكاري جوانان ۱۵تا ۲۹ ساله حاكي از آن است كه ۲۴.۵ درصد از فعالان اين گروه سني در بهار سال ۱۳۹۵ بيكار بودند. بررسي تغييرات فصلي نرخ بيكاري جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نشان مي‌دهد اين نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲.۵ درصد و نسبت به زمستان سال ۱۳۹۴، ۰.۱ درصد افزايش يافته است.

بررسي وضعيت سهم اشتغال ناقص نيز نشان مي‌دهد كه در بهار سال‌۱۳۹۵، ۹.۷ درصد جمعيت شاغل به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار) با ساعت بيشتر و ... كمتراز ۴۴ ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه ۳۹.۵ درصد شاغلان ۱۵‌ساله و بيشتر ۴۹ ساعت و بيشتر در هفته كار كرده‌اند. بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نيز نشان مي‌دهد كه در بهار سال ۱۳۹۵ بخش خدمات با ۴۹.۴ درصد بيشترين سهم اشتغال را به‌خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش صنعت با ۳۱.۴ درصد و كشاورزي با ۱۹.۱ درصد قرار دارند.

جدول

کد خبر 348970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha