آزاده احمدی: واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) جدا از مختصات مذهبی و جنبه سیاسی آن‌که قابل بررسی و تحلیل است، یک بُعد نمایشی دارد که می‌تواند دستمایه خلق آثار هنری فراوان در شاخه‌های مختلف باشد.

سینما

داريوش ياري در مستند سينمايي «كربلا، جغرافياي يك تاريخ» نگاهي تازه و از منظري متفاوت به اين رويداد مهم براي شيعيان دارد.
او در فيلمي بلند اما مستند از تكنيك‌هاي مختلف استفاده كرده تا ماجراي عاشورا و قيام امام‌حسين(ع) و تأثير آن را بر حيات فردي و اجتماعي شيعيان به تصوير بكشد. فيلمساز فارغ از روايت‌هاي سينمايي جذاب چون «رستاخيز» يا «روز واقعه» و مجموعه‌هاي ماندگار «مختارنامه» و «معصوميت از دست رفته» از منظري متفاوت و با تحليل تأثير قيام عاشورا بر زندگي اجتماعي شيعيان و وحدت آنها، به واقعه عاشورا و دلايل و نتايج پديد آمدن آن نگريسته است.

صداي گرم و موقر شهاب حسيني، روايت سينمايي و تصويري ياري را كامل كرده و به صحنه‌هايي كه با مهارت و سليقه كنار هم قرار گرفته، معنايي مضاعف داده است. كارگردان در اين مستند سينمايي با به تصوير كشيدن سنت‌هاي نمايشي ايراني همچون نقالي و تعزيه، تأثير هنري واقعه عاشورا را بر هنر و فرهنگ ايراني و رابطه متقابل اين هنرها با مفاهيم ديني و مذهبي مطرح مي‌كند.

موسيقي مجيد انتظامي كه متخصص ساختن موسيقي‌هاي حماسي با تم عربي است، حال و هوايي ويژه به اين اثر داده است. يكي از امتيازهاي كربلا، جغرافياي يك تاريخ، به‌عنوان فيلمي بلند و مستند، اين است كه مخاطب را خسته نمي‌كند، استفاده از انيميشن، تعزيه، نقالي و هنرهايي چون سينما و تصويرسازي باعث مي‌شود اطلاعاتي كه بسياري از ما با آن آشنا هستيم، به شكلي موجز و تازه به مخاطب ارائه شود.

شايد نقطه‌ضعف فيلم را بتوان گفتار متن آن دانست كه بسيار ساده نوشته شده است؛ قلمي شيواتر و اطلاعاتي بيشتر از ماجراي سفر كاروان امام حسين(ع) به كوفه و حواشي آن، مي‌توانست به فيلم غنايي بيشتر بدهد. عاشورا واقعه‌اي است كه بسياري از ايرانيان و شيعيان با آن آشنا هستند و روايت خلاقانه جزئيات مي‌تواند امتياز يك اثر باشد؛ تمهيدي كه بهرام بيضايي در روز واقعه آن را به انجام رسانده و داوود ميرباقري در آثار مذهبي‌اش به اين مهارت رسيده است.

کد خبر 349073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha